Θεανώ Φωτίου για ν/σχ Υπ. Υγείας για προστασία ανηλίκων από αλκοόλ και καπνό: “Ψευδεπίγραφο το ν/σχ της ΝΔ διότι δεν προστατεύει τους ανήλικους. Η Νέα Αριστερά προτείνει  ένα διαφορετικό ν/σχ που διασφαλίζει πραγματική προστασία χάρη στην κοινωνική-κοινοτική προσέγγιση αντί της ιατροκεντρικής”

Κατά την ομιλία της στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση του ν/σχ του Υπ. Υγείας για την προστασία ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ, η Βουλεύτρια Νότιου Τομέα Αθηνών Θεανώ Φωτίου ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Το ν/σχ είναι ψευδεπίγραφο διότι δεν προστατεύει τους ανηλίκους από την επιβλαβή κατανάλωση αλκοόλ, καπνού, παραγώγων και υποκατάστατών τους. Για τους εξής κυρίως λόγους: Η προστασία ανηλίκων δεν γίνετε με απαγορεύσεις και τιμωρίες. Το ν/σχ ασχολείται μόνο με απαγορεύσεις, άρα είναι καταδικασμένο όχι απλώς να αποτύχει αλλά και να επιδεινώσει την κατάσταση, καθιστώντας τους ανήλικους πιο ευάλωτους, όπως αποδεικνύουν μελέτες σε άλλα κράτη, αλλά και η παταγώδης αποτυχία στη χώρα μας προηγούμενων απαγορευτικών νόμων. Το ν/σχ δεν λαμβάνει υπόψη την πολυπλοκότητα της εφηβείας. Οι έφηβοι χρειάζονται νόμους που τους αντιμετωπίζουν ως υπεύθυνα άτομα και όχι ως εν δυνάμει παραβάτες. Θεωρείτε λανθασμένα ότι η αποτυχία προηγούμενων απαγορευτικών νόμων οφείλεται σε ελλιπή αστυνόμευση και απουσία συντονισμού, που με το ν/σχ τον αναθέτετε στον ΕΟΔΥ. Η αλήθεια όμως είναι ότι επιλέγετε συνειδητά τον φθηνό τρόπο: απαγορεύσεις και καταστολή. Δεν επιλέγετε τον ακριβό τρόπο της πρόληψης, της προστασίας μέσα από μια κοινωνική-κοινοτική προσέγγιση. Δεν είναι ότι αγνοείτε αυτό τον δεύτερο δρόμο του ισχυρού κοινωνικού κράτους. Απλώς, η  επιλογή σας είναι ο  επικίνδυνος δρόμος της καταστολής. Προφανώς, δεν υποστηρίζω ότι δεν απαιτείται απαγόρευση χρήσης. 

Η Νέα Αριστερά υιοθετώντας κοινωνική-κοινοτική προσέγγιση αντί της ιατροκεντρικής, πιστεύει ότι χρειαζόμαστε ένα νέο νομοσχέδιο με διατάξεις για τα εξής 6 κομβικά ζητήματα:

(1) Πρόληψη και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας μέσω ενός δικτύου φορέων που εστιάζει στην ενημέρωση παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών, και εμπλέκει όλα τα συναρμόδια Υπουργεία και δημόσιους φορείς. Ιδιαίτερος είναι εδώ ο ρόλος των Κέντρων Πρόληψης κατά των εξαρτήσεων. Να πολλαπλασιαστούν τα Κέντρα Πρόληψης και να στελεχωθούν από εξειδικευμένο προσωπικό. Στις παραπάνω δράσεις πρέπει να συμμετέχουν οι έφηβοι.

(2) Έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση, αφενός στα σχολεία με αναβάθμιση και πολλαπλασιασμό των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης, και αφετέρου στα Κέντρα Κοινότητας με πολλαπλασιασμό των Κέντρων Στήριξης Οικογένειας και Παιδιού.

(3) Έγκαιρη και έγκυρη αποκατάσταση. Πολλαπλασιασμός των Ιατρείων διακοπής εξάρτησης από καπνό και αλκοόλ στις δημόσιες δομές με δημιουργία τμημάτων ειδικά για ανήλικους.

(4) Βελτίωση των κοινωνικών παραμέτρων που επιτείνουν το πρόβλημα: διαβίωση και στέγη, εργασία, εισόδημα, ασφαλιστικές καλύψεις, καθολική και ισότιμη πρόσβαση στην υγεία, προστασία δικαιωμάτων κ.λπ.

(5) Δρακόντειοι περιορισμοί σε εταιρείες καπνικών προϊόντων και αλκοολούχων ποτών. Απαγόρευση διαφημίσεων για τέτοια επιβλαβή προϊόντα σε χώρους όπου αθλούνται ή διασκεδάζουν παιδιά. Απαγόρευση χορηγίας ιατρικών συνεδρίων από τέτοιες εταιρείες. Αύξηση τιμών για αυτά τα επιβλαβή προϊόντα, συμπεριλαμβανομένης αύξησης του ΦΠΑ.Υποχρέωση να υπάρχει  ταινία σήμανσης για του κινδύνους κατανάλωσης αλκοόλ από ανήλικους.

(6) Θέσπιση μηχανισμού παρακολούθησης και αξιολόγησης του νομοθετικού πλαισίου με βάση επιστημονικά και κοινωνικά κριτήρια, όχι μόνο στατιστικά παραβάσεων, και με δημοσίευση ετήσιων εκθέσεων που να περιλαμβάνουν και προτάσεις βελτίωσης.

Στο ν/σχ δεν περιλαμβάνεται καμία απαγόρευση ή τιμωρία για επιχειρήσεις επιβλαβών προϊόντων όπως πρότεινα στο σημείο 5 προηγουμένως. Αφήνετε δηλαδή τα παιδιά ανυπεράσπιστα απέναντι σε πανίσχυρες επιχειρήσεις. Ενώ για τις επιχειρήσεις κάνετε αυτά τα άκρως ευνοϊκά, για τους εργαζόμενους τι κάνετε; Με το άρθρο 10, μεταφέρετε στους εργαζόμενους (πωλητές, σερβιτόρους κλπ) την ευθύνη για τον έλεγχο της ανηλικότητας. Επιπλέον, τους αποδίδετε ποινική ευθύνη, με 2-3 έτη φυλάκισης και χρηματική ποινή!  Γνωρίζετε πολλούς εργαζόμενους που να μπορούν να σηκώσουν κεφάλι στους εργοδότες; Το ν/σχ δεν περιλαμβάνει τίποτα για τα φτωχά παιδιά που αντιμετωπίζουν υψηλότερο κίνδυνο από εξαρτησιογόνες ουσίες. Πόσο μάλλον όταν όσο κυβερνάτε αυξάνετε την παιδική φτώχεια, τη φτώχεια και τις ανισότητες, καθιστώντας τα ακόμα πιο ευάλωτα. Γι’ αυτό η δική μας πρόταση περιλαμβάνει ειδικό πυλώνα για τη βελτίωση των κοινωνικών παραμέτρων που επιτείνουν το πρόβλημα.

Ειδική μνεία χρειάζονται οι λοιπές διατάξεις που αφορούν κυρίως το Υπ. Υγείας. Διότι αυτές επιβεβαιώνουν ό,τι  είχε πει το 2019 ο κ. Μητσοτάκης. «Εσείς οι αριστεροί», είχε πει «θα ανατριχιάσετε με αυτά που σκοπεύω να κάνω στο χώρο της υγείας». Το ν/σχ, τον επιβεβαιώνει διότι πράγματι:  Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 40 που τροποποιεί επί τα χείρω τον Ν. 5129/24 που διέλυσε την ψυχική υγεία στον τόπο μας.  Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 42 που αντί για προσλήψεις προσωπικού δίνει νέες παρατάσεις για συμβασιούχους. Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 48 όπου οι Κινητές Μονάδες Υγείας υπάγονται στον ΕΟΔΥ πράγμα που αλλάζει το ρόλο τους, αφού αυτές θεσπίστηκαν ως οργανικό στοιχείο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 43 διότι συνεχίζει την αδιαφανή διαχείριση δημόσιου χρήματος  καθώς παρέχει  σε ιδιωτικούς φορείς εξαιρέσεις από το νόμο των δημοσίων συμβάσεων. Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 41 διότι βλέπουμε ότι τα πολυδιαφημισμένα 610 εκ. του Ταμείου Ανάκαμψης για νοσοκομεία δεν είναι μόνο κατώτερα των αναγκών, αλλά κινδυνεύουν να μείνουν αναξιοποίητα. Γιαυτό, μετακινείτε προσωπικό σε όλη την Ελλάδα.

Επομένως, έχουμε άλλο ένα ν/σχ που συμπυκνώνει τον σκληρό πυρήνα της πολιτικής σας και άρα καταδεικνύει σοβαρούς λόγους που πρέπει να ανατραπείτε κατεπειγόντως. Αυτός ο σκληρός πυρήνας είναι συνδυασμός μιας ιδιαίτερα επιθετικής νεοφιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής από τη μία μεριά, με παλαιοδεξιές μεθόδους διακυβέρνησης από την άλλη, δηλαδή ρουσφέτια, πελατειακές σχέσεις, ψηφοθηρική διασπάθιση δημόσιου χρήματος, σκάνδαλα και διαφθορά. Το ότι τέτοιες παλαιοδεξιές μέθοδοι βρίσκονται στο DNA του καθεστώτος Μητσοτάκη, το αποδεικνύει άλλωστε το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ένα νέο σκάνδαλο σε μια ατελείωτη σειρά διαφθοράς τους κράτους, την δημιουργία του καθεστώτος Μητσοτάκης. Σκόιλ ελικίκου, λίστες Πέτσα, απευθείας αναθέσεις με αφορμή την πανδημία και χωρίς πανδημία, υποκλοπές και συγκάλυψής τους, έγκλημα των Τεμπών και συγκάλυψης τους. Χάσαμε το μέτρημα, κυρίες και κύριοι της ΝΔ. 

Υπάρχουν και άλλοι λόγοι που επιβάλουν την  ανατροπή σας. Όπως π.χ. ότι ενώ τα νοικοκυριά δεν μπορούν να βγάλουν τον μήνα, τα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων πολλαπλασιάζονται. Ή ότι σέρνετε τη χώρα ολοένα βαθύτερα στην προοπτική ενός γενικευμένου, καταστροφικού πολέμου, αρνούμενοι π.χ. να συνταχτείτε με τη διεθνή κοινότητα καταδικάζοντας το γενοκτόνο κράτος του Ισραήλ. 

Για όλους αυτούς τους λόγους, ως Νέα Αριστερά, εργαζόμαστε για να δημιουργηθούν μια ώρα αρχύτερα οι προϋποθέσεις ανατροπής της κυβέρνηση ΝΔ. Δεν πρέπει να έχετε καμιά αμφιβολία κ. συνάδελφοι της ΝΔ ότι ο ελληνικός λαός σύντομα θα βρει τρόπο να σας ανατρέψει, αποκτώντας επιτέλους κυβέρνηση που θα εργάζεται για τα δικά του συμφέροντα, τις δικές του αξίες, τα δικά του όνειρα.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:

Ομιλία στην ολομέλεια για το ν/σχ του Υπ. Υγείας

περί προστασίας ανηλίκων από κατανάλωση καπνικών προϊόντων και αλκοόλ,

και άλλες διατάξεις

Κυρίες και κύριοι βουλευτές

Έρχεται ένα ν/σχ που πάλι θα ψηφίσουν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ.

Το ν/σχ είναι ψευδεπίγραφο διότι δεν προστατεύει τους ανηλίκους από την επιβλαβή κατανάλωση αλκοόλ, καπνού, παραγώγων και υποκατάστατων τους. Για τους εξής κυρίως λόγους:

(1) Η προστασία ανηλίκων είναι πολυπαραγοντικό ζήτημα που απαιτεί συνεργασία και συντονισμό μεταξύ πολλών υπουργείων. Δεν είναι ζήτημα αποκλειστικά ιατροκεντρικό, ώστε να το αναλαμβάνει μόνο του το Υπουργείο Υγείας. Είναι ζήτημα οικογένειας, κοινωνίας και εκπαίδευσης. Τα συναρμόδια υπουργεία, όμως, απουσιάζουν εμφαντικά από το ν/σχ.

(2) Η προστασία ανηλίκων δεν γίνετε με απαγορεύσεις και τιμωρίες. Το ν/σχ ασχολείται μόνο με απαγορεύσεις, άρα είναι καταδικασμένο όχι μόνο να αποτύχει αλλά και να επιδεινώσει την κατάσταση, καθιστώντας τους ανήλικους πιο ευάλωτους. Διότι: 

  • Τέτοια επιδείνωση εξαιτίας αποκλειστικά κατασταλτικής προσέγγισης καταγράφεται σε πλήθος ερευνών σε άλλες χώρες, κυρίως στις ΗΠΑ.
  • Στη χώρα μας απέτυχαν παταγωδώς προηγούμενοι νόμοι που επίσης στηρίζονταν αποκλειστικά σε απαγορεύσεις, νόμους που το ν/σχ αυστηροποιεί.
  • Το ν/σχ δεν λαμβάνει υπόψη την πολυπλοκότητα της εφηβείας, τις αλλαγές που βιώνουν οι έφηβοι στο σώμα και την ψυχοσύνθεσή τους, που πολύ συχνά συνοδεύεται από οργή, θυμό, θλίψη ή κατάθλιψη. Προσθέστε και τα αντιπαραθετικά περιβάλλοντα στην οικογένεια, στο σχολείο, στη γειτονιά πολλές φορές, για να καταλάβετε γιατί οι έφηβοι το μόνο που δεν χρειάζονται είναι απαγορεύσεις και τιμωρητικούς νόμους. Αυτοί δρουν ως επιταχυντές όσων απαγορεύουν. Αντίθετα, οι έφηβοι χρειάζονται νόμους που τους αντιμετωπίζουν ως υπεύθυνα άτομα και όχι ως εν δυνάμει παραβάτες. Μόνο έτσι θα δημιουργηθεί κουλτούρα, κατανόησης, συνευθύνης, υπευθυνότητας.

     

    (3) Θεωρείτε λανθασμένα ότι η αποτυχία προηγούμενων απαγορευτικών νόμων οφείλεται σε ελλιπή αστυνόμευση και απουσία συντονισμού, που με το ν/σχ τον αναθέτετε στον ΕΟΔΥ. Προφανώς ούτε την τεχνογνωσία, ούτε τη στελέχωση έχει ο ΕΟΔΥ για να επιτελέσει αυτό το ρόλο. Ακόμα και γι’αυτό όμως χρειάζονται σημαντικά κονδύλια που στο ν/σχ δεν διατίθενται. Η αλήθεια επομένως είναι ότι επιλέγετε συνειδητά τον φθηνό τρόπο για την προστασία των ανηλίκων: απαγορεύσεις και καταστολή.

    (3α) Χείριστος επίσης είναι και ο τρόπος που μεθοδεύετε την παρούσα νομοθέτηση. Αρχικά δημιουργείτε εσκεμμένα πανικό στην κοινωνία, τον λεγόμενο «ηθικό πανικό», μέσα από την συστηματική υπερπροβολή μεμονωμένων περιστατικών στα μέσα ενημέρωσης και, εν συνεχεία, έρχεστε να νομοθετήσετε τιμωρητικά και απαγορευτικά μέτρα ως απάντηση σε αυτόν τον ηθικό πανικό.

    (3β) Δεν επιλέγετε τον ακριβό τρόπο της πρόληψης, της προστασίας μέσα από μια κοινωνική-κοινοτική προσέγγιση που περιλαμβάνει επαρκείς δημόσιες δομές, διασφαλίζοντας έτσι την έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση και αποκατάσταση. Δεν είναι ότι αγνοείτε αυτό τον δεύτερο δρόμο του ισχυρού κοινωνικού κράτους. Απλώς, η  επιλογή σας είναι ο φθηνός και επικίνδυνος δρόμος της καταστολής.

    Προφανώς, δεν υποστηρίζω ότι δεν απαιτείται απαγόρευση χρήσης.  Επίσης υποστηρίζουμε τη διεύρυνση των απαγορεύσεων στα μη καπνικά προϊόντα, τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, το άτμισμα, όπως και το κάπνισμα αρωματικών ουσιών που εσείς δεν θέλετε να απαγορεύσετε.

     

    Η Νέα Αριστερά δεν ασκεί μόνο τεκμηριωμένη κριτική αλλά αντιπροτείνει ένα νέο νομοσχέδιο για την προστασία ανηλίκων. Υιοθετώντας κοινωνική-κοινοτική προσέγγιση αντί της ιατροκεντρικής, πιστεύει ότι η αποτελεσματική προστασία ανηλίκων απαιτεί ρυθμίσεις πολιτικής που δεν βασίζονται στο φόβο της τιμωρίας, αλλά χτίζουν κουλτούρα αλληλοκατανόησης, υπευθυνότητας, αμοιβαίας εμπιστοσύνης, κριτικής σκέψης και υποστηρικτικών κοινωνικών δεσμών. Γι’αυτό λέμε ότι χρειαζόμαστε ένα νέο νομοσχέδιο με διατάξεις για  τα εξής 6 κομβικά ζητήματα:

     

    (1) Πρόληψη και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας μέσω ενός δικτύου φορέων που εστιάζει στην ενημέρωση και εκπαίδευση παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών, και εμπλέκει όλα τα συναρμόδια Υπουργεία (Υγείας, Δικαιοσύνης, Παιδείας, κλπ), και δημόσιους φορείς (Πρωτοβάθμια Υγεία,  Κέντρα Κοινότητας ΟΤΑ, σχολεία κ.λπ.) Ιδιαίτερος είναι εδώ ο ρόλος των Κέντρων Πρόληψης κατά των εξαρτήσεων που λειτουργούσαν επί χρόνια σε τοπικό επίπεδο και τώρα, με την αντιμεταρρύθμιση της Ψυχικής Υγείας, τα απαξιώσατε. Να επανέλθει η τομεοποίηση, να πολλαπλασιαστούν τα Κέντρα Πρόληψης, να στελεχωθούν από εξειδικευμένο προσωπικό και να διασφαλιστούν οι εργαζόμενοί τους. Στις παραπάνω δράσεις πρέπει να συμμετέχουν οι έφηβοι.

     

    (2) Έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση, αφενός στα σχολεία με αναβάθμιση, πολλαπλασιασμό και διεύρυνση των Επιτροπών Διεπιστημονικής Υποστήριξης σε κάθε σχολική μονάδα, και αφετέρου στα Κέντρα Κοινότητας με πολλαπλασιασμό των Κέντρων Στήριξης Οικογένειας και Παιδιού.

     

    (3) Έγκαιρη και έγκυρη αποκατάσταση. Πολλαπλασιασμός των Ιατρείων διακοπής εξάρτησης από καπνό και αλκοόλ στις δημόσιες δομές με δημιουργία τμημάτων ειδικά για ανήλικους.

     

    (4) Βελτίωση των κοινωνικών παραμέτρων που επιτείνουν το πρόβλημα: διαβίωση και στέγη, εργασία, εισόδημα, ασφαλιστικές καλύψεις, καθολική και ισότιμη πρόσβαση στην υγεία, προστασία δικαιωμάτων κ.λπ.

     

    (5) Δρακόντειοι περιορισμοί σε εταιρείες καπνικών προϊόντων και αλκοολούχων ποτών. Απαγόρευση διαφημίσεων για τέτοια επιβλαβή προϊόντα σε χώρους όπου αθλούνται ή διασκεδάζουν παιδιά. Απαγόρευση χορηγίας ιατρικών συνεδρίων από τέτοιες εταιρείες. Αύξηση τιμών για αυτά τα επιβλαβή προϊόντα, συμπεριλαμβανομένης αύξησης του ΦΠΑ.Υποχρέωση να υπάρχει  ταινία σήμανσης για του κινδύνους κατανάλωσης αλκοόλ από ανήλικους.

     

    (6) Θέσπιση μηχανισμού εποπτείας, αξιολόγησης και βελτίωσης του νομοθετικού πλαισίου με βάση επιστημονικά και κοινωνικά κριτήρια, όχι μόνο στατιστικά παραβάσεων, και με δημοσίευση ετήσιων εκθέσεων που να περιλαμβάνουν και προτάσεις βελτίωσης.

     

    Με δεδομένη την πρόταση της Νέας Αριστεράς, μπορώ τώρα να διατυπώσω ενδελεχή κριτική για επιμέρους σημεία.

     

    1α. Στο ν/σχ δεν περιλαμβάνεται καμία απαγόρευση ή τιμωρία για επιχειρήσεις επιβλαβών προϊόντων όπως πρότεινα στο σημείο 5 προηγουμένως. Αφήνετε δηλαδή τα παιδιά ανυπεράσπιστα απέναντι σε πανίσχυρες επιχειρήσεις. Δεν διστάζετε μάλιστα να επαίρεστε ότι κάνατε καμπάνια κατά του αλκοόλ που χρηματοδότησαν εταιρείες αλκοολούχων ποτών!

     

    1β. Θυμίζω ότι το 2019 σας παραδόθηκε στο Υπουργείο Υγείας ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά του αλκοόλ. [Το καταθέτω στα πρακτικά.] Τι κάνατε έκτοτε; Τίποτα. Γιατί; Ίσως διότι εκείνο το σχέδιο περιελάμβανε περιορισμούς, όπως αυτούς που πρότεινα, καθώς  παρενέβαινε και στις διαφημίσεις και στην αλυσίδα διάθεσης αλκοολούχων ποτών.

     

    2. Το ν/σχ περιλαμβάνει επίσης το σκανδαλώδες άρθρο 11 σύμφωνα με το οποίο όσοι έχουν πρόστιμο από παλιότερο έλεγχο σε εφαρμογή του νόμου του 2008, και παρανομήσουν εκ νέου με το νέο νόμο, δεν θεωρούνται υπότροποι ώστε να πάρουν μεγαλύτερο πρόστιμο ή να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους!

     

    3. Ενώ για τις επιχειρήσεις κάνετε αυτά τα άκρως ευνοϊκά, για τους εργαζόμενους τι κάνετε; Με το άρθρο 10, μεταφέρετε στους εργαζόμενους (πωλητές, σερβιτόρους κλπ) την ευθύνη για τον έλεγχο της ανηλικότητας. Επιπλέον, τους αποδίδετε ποινική ευθύνη, με 2-3 έτη φυλάκισης και χρηματική ποινή! Το ανακοινώσατε θριαμβευτικά ως ποινικοποίηση της ατομικής ευθύνης. Γνωρίζετε πολλούς εργαζόμενους που να μπορούν να σηκώσουν κεφάλι στους εργοδότες και να μην εξυπηρετήσουν πελάτη με τις ατομικές συμβάσεις εργασίας που ως επί τω πλείστων υπογράφουν;

     

    4. Το ν/σχ δεν περιλαμβάνει τίποτα για τα φτωχά παιδιά που αντιμετωπίζουν υψηλότερο κίνδυνο από εξαρτησιογόνες ουσίες. Πόσο μάλλον όταν όσο κυβερνάτε αυξάνετε την παιδική φτώχεια, τη φτώχεια και τις ανισότητες, καθιστώντας τα ακόμα πιο ευάλωτα. Θυμίζω: ένα στα πέντε παιδιά είναι φτωχά σήμερα με κυβέρνηση Μητσοτάκη.  Γι’ αυτό η δική μας πρόταση περιλαμβάνει ειδικό πυλώνα για τη βελτίωση των κοινωνικών παραμέτρων που επιτείνουν το πρόβλημα.

5. Το ν/σχ δεν περιλαμβάνει προβλέψεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο και την κατ’οίκο παράδοση σε ανήλικους επιβλαβών προϊόντων καπνού και αλκοόλ. Απαντάτε ότι υπάρχει το kids wallet. Όλα τα κόμματα όμως επισημάναμε ότι το kids wallet είναι ανεπαρκές και δεν παρέχει την προστασία που λέτε ότι παρέχει.

6. Το ν/σχ δεν περιλαμβάνει μηχανισμό αξιολόγησης του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία ανηλίκων, όπως αυτόν που πρότεινα στο σημείο 6 προηγουμένως. 

7. Λέτε ότι κακώς διαμαρτυρόμαστε ότι εισάγετε τώρα αποκλειστικά απαγορευτικά μέτρα, διότι θα φέρετε αργότερα Εθνική Στρατηγική για την προστασία ανηλίκων. Αγνοείτε τα στοιχειώδη της νομοθέτησης; Ξεκινάμε από την Εθνική Στρατηγική, με πολλούς άξονες παρέμβασης που καλύπτουν κάθε πτυχή του θέματος. Μετά περνάμε στο Σχέδιο Δράσης για κάθε άξονα με εξειδικεύσεις και χρονοδιαγράμματα. Τέλος, ακολουθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες που πραγματώνουν το Σχέδιο. Εσείς αντιστρέφετε τη λογική σειρά, καταλήγοντας στον παραλογισμό του παρόντος νομοσχεδίου.

Ειδική μνεία χρειάζεται το μέρος Ε, δηλαδή οι λοιπές διατάξεις που αφορούν κυρίως το Υπ. Υγείας. Διότι αυτές επιβεβαιώνουν ό,τι  είχε πει το 2019 ο κ. Μητσοτάκης στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό. «Εσείς οι αριστεροί», είχε πει «θα ανατριχιάσετε με αυτά που σκοπεύω να κάνω στο χώρο της υγείας». Το ν/σχ, τον επιβεβαιώνει διότι πράγματι:

(α) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 40 που τροποποιεί επί τα χείρω τον Ν. 5129/24 που διέλυσε την ψυχική υγεία στον τόπο μας καθώς κατάργησε την τομεοποίηση. Ανατριχιάζουμε με το κλείσιμο ενός τόσο πετυχημένου θεσμού όπως το ΚΕΘΕΑ.

(β) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 42 που αντί για προσλήψεις γιατρών και προσωπικού δίνει νέες

παρατάσεις για συμβασιούχους.

(γ) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 48 όπου οι Κινητές Μονάδες Υγείας υπάγονται στον ΕΟΔΥ πράγμα που αλλάζει το ρόλο τους, αφού αυτές θεσπίστηκαν ως οργανικό στοιχείο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

(δ) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 43 διότι συνεχίζει την αδιαφανή διαχείριση δημόσιου χρήματος  καθώς παρέχει  σε ιδιωτικούς φορείς εξαιρέσεις από το νόμο των δημοσίων συμβάσεων. Ρώτησα. Είναι τόσο δύσκολο τέτοιοι φορείς να ανεβάζουν τις συμβάσεις τους στο Ε.ΣΗ.ΔΗ.Σ., το οποίο, σημειωτέον, σημαίνει διαφάνεια;

(ε) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 41 διότι βλέπουμε ότι τα πολυδιαφημισμένα 610 εκ. του Ταμείου Ανάκαμψης για νοσοκομεία δεν είναι μόνο κατώτερα των αναγκών, αλλά κινδυνεύουν να μείνουν αναξιοποίητα. Γιαυτό, μετακινείτε προσωπικό σε όλη την Ελλάδα.

(στ) Ανατριχιάζουμε με τις διατάξεις για Κέντρα Πρόληψης.

Η κυβέρνησή σας πρέπει να ανατραπεί κατεπειγόντως:

1. Διότι διατυμπανίζεται παραπλανητικούς αριθμούς για το προσωπικό στο ΕΣΥ αντί να απαντάτε το πραγματικό ερώτημα: ενώ έχετε πολλαπλάσιες δημοσιονομικές δυνατότητες γιατί υποχρηματοδοτείτε το δημόσιο σύστημα υγείας παρά την κρισιμότατη σημασία του, όπως την απέδειξε η πανδημία;

2. Διότι είσαστε αποφασισμένοι να απαξιώσετε το δημόσιο σύστημα υγείας χάριν κερδοσκόπων ιδιωτών. Όπως ακριβώς κάνετε 6 χρόνια τώρα.

3. Διότι σε ζητήματα προστασίας ανηλίκων κατά της βίας και της κατανάλωσης επιβλαβών προϊόντων εσείς επιλέγετε συνειδητά τον φθηνό και επικίνδυνο δρόμο της καταστολής αντί τον επιτυχημένο δρόμο ενός ισχυρού κοινωνικού κράτους. Το ίδιο κάνετε με άλλους πυλώνες του κοινωνικού κράτους. Όπως τα προνοιακά επιδόματα, όπου μειώνετε συνεχώς την αγοραστική τους δύναμη και τους δικαιούχους. Ή τη στεγαστική κρίση, όπου παίρνετε συστηματικά μέτρα που την οξύνουν αντί να την αμβλύνουν.

4. Ειδικότερα στο σημερινό ν/σχ επείγεστε/σπεύδετε να φορτώσετε στον ΕΟΔΥ έναν ρόλο που δεν μπορεί να φέρει σε πέρας: τον συντονισμό της αστυνόμευσης στις αγορές καπνικών προϊόντων και αλκοόλ. Ο μόνος τρόπος να εξηγηθεί αυτή η πρεμούρα είναι η παλαιοδεξιά εμμονή σας στις  ρουσφετολογικές διευθετήσεις. Βάζετε δηλαδή τον ΕΟΔΥ συντονιστή αστυνόμευσης διότι θέλετε ο εκάστοτε υπουργός υγείας να μπορεί να παρεμβαίνει στην αγορά. Γι’αυτό αναθέτετε σε υπουργικές αποφάσεις όλες τις σχετικές διατάξεις λειτουργίας της αστυνόμευσης.

Επομένως, έχουμε άλλο ένα ν/σχ που συμπυκνώνει τον σκληρό πυρήνα της πολιτικής σας και άρα καταδεικνύει σοβαρούς λόγους που πρέπει να ανατραπείτε κατεπειγόντως. Αυτός ο σκληρός πυρήνας είναι συνδυασμός μιας ιδιαίτερα επιθετικής νεοφιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής από τη μία μεριά, με παλαιοδεξιές μεθόδους διακυβέρνησης από την άλλη, δηλαδή ρουσφέτια, πελατειακές σχέσεις, ψηφοθηρική διασπάθιση δημόσιου χρήματος, σκάνδαλα και διαφθορά.

Το ότι τέτοιες παλαιο-δεξιές μέθοδοι βρίσκονται στο DNA της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, το αποδεικνύει άλλωστε το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ένα νέο σκάνδαλο σε μια ατελείωτη σειρά διαφθοράς τους κράτους, την δημιουργία του καθεστώτος Μητσοτάκης. Σκόιλ ελικίκου, λίστες Πέτσα, απευθείας αναθέσεις με αφορμή την πανδημία και χωρίς πανδημία, υποκλοπές και συγκάλυψής τους, έγκλημα των Τεμπών και συγκάλυψης τους. Χάσαμε το μέτρημα, κυρίες και κύριοι της ΝΔ. 

Υπάρχουν και άλλοι λόγοι που επιβάλουν την  ανατροπή σας. Όπως π.χ. ότι ενώ τα νοικοκυριά δεν μπορούν να βγάλουν τον μήνα, τα κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων πολλαπλασιάζονται. Ή ότι σέρνετε τη χώρα ολοένα βαθύτερα στην προοπτική ενός γενικευμένου, καταστροφικού πολέμου, αρνούμενοι π.χ. να συνταχτείτε με τη διεθνή κοινότητα καταδικάζοντας το γενοκτόνο κράτος του Ισραήλ. 

Για όλους αυτούς τους λόγους, ως Νέα Αριστερά, εργαζόμαστε για να δημιουργηθούν μια ώρα αρχύτερα οι προϋποθέσεις ανατροπής της κυβέρνηση ΝΔ. Δεν πρέπει να έχετε καμιά αμφιβολία κ. συνάδελφοι της ΝΔ ότι ο ελληνικός λαός σύντομα θα βρει τρόπο να σας ανατρέψει, αποκτώντας επιτέλους κυβέρνηση που θα εργάζεται για τα δικά του συμφέροντα, τις δικές του αξίες, τα δικά του όνειρα.