Ερώτηση πρωτοβουλίας Ν. Ηλιόπουλου: Υποστελέχωση σε ιατρούς εργασίας στην ΟΣΥ και ερωτηματικά για την υγειονομική προστασία των οδηγών

Σε συνέχεια πρόσφατων δημόσιων τοποθετήσεων του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών σχετικά με τον αριθμό οδηγών με προβλήματα υγείας, τίθεται σοβαρό ζήτημα εφαρμογής της εργατικής νομοθεσίας στην ΟΣΥ ΑΕ, με άμεσες επιπτώσεις τόσο για την υγεία των εργαζομένων όσο και για την ασφάλεια του συγκοινωνιακού έργου. Σύμφωνα με καταγγελία της Ομοσπονδίας Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας, από τον Ιούλιο του 2024 έως και σήμερα, η ΟΣΥ διαθέτει μόλις έναν (1) ιατρό εργασίας για σχεδόν 4.600 εργαζόμενους. Το πρόβλημα οξύνεται καθώς δύο ιατροί συνταξιοδοτήθηκαν εντός του 2024 (Απρίλιο και Ιούλιο), ενώ αίτημα για πρόσληψη ιατρών εγκρίθηκε από τη διοίκηση μόλις τον Φεβρουάριο 2025.

Η έλλειψη συστηματικής παρακολούθησης της υγείας των οδηγών είναι κρίσιμη, καθώς το επάγγελμα θεωρείται ιδιαίτερα επιβαρυντικό, με επιπτώσεις τόσο στη σωματική όσο και στη ψυχική υγεία. Άλλωστε, η ακέραια κάλυψη των βαρδιών λειτουργίας του έργου των οδηγών στις δημόσιες συγκοινωνίες είναι ζητούμενο που φωτογραφίζει πλήρως και δηλωτικά την έννοια του δημόσιου συμφέροντος. Τέλος, η Κοινή Υπουργική Απόφαση με αριθμ. ΔΠΔΑ/40503/ΣΤΑΣΥ προβλέπει τη συμμετοχή των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ σε ασφαλιστήρια προγράμματα κάλυψης προληπτικών και διαγνωστικών εξετάσεων. Πρόκειται για μια επιβεβλημένη κίνηση μέριμνας για τους εργαζομένους στη ΣΤΑΣΥ που όμως δεν έχει γίνει για τους αντίστοιχους της ΟΣΥ ενώ προβλεπόταν στον ίδιο νόμο του 2023. Ταυτόχρονα, το γεγονός ότι τέτοιες δράσεις κατευθύνονται προς το outsourcing, την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών υγείας συνιστά προβληματικό μέτρο δημόσιας πολιτικής υγείας.

Η εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων ελαχιστοποίησης του κόστους λειτουργίας, πέραν της ακραίας υποτίμησης της εργατικής δύναμης και της ανέχειας που επιφέρει στους εργαζομένους, είναι και παράγοντας όξυνσης περιστατικών που κάμπτουν την ασφάλεια του συγκοινωνιακού έργου.  Το ζήτημα αποκτά ευρύτερη σημασία, δεδομένου ότι σε πορίσματα όπως αυτό του ΕΟΔΑΣΑΜ για τη Hellenic Train υπογραμμίζεται η ανάγκη για συνεχή έλεγχο της φυσικής και ψυχικής καταλληλότητας του προσωπικού.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Ποια είναι η θέση του Υπουργείου για τη σοβαρή υποστελέχωση σε ιατρούς εργασίας στην ΟΣΥ και τις ευθύνες της διοίκησης για την καθυστέρηση λήψης μέτρων από το 2024 έως και σήμερα;

  2. Τι ενέργειες έχουν γίνει κατόπιν της καταγγελίας στο ΣΕΠΕ (Φεβρουάριος 2025) και πότε διενεργήθηκε – εφόσον έγινε – σχετικός έλεγχος;

Και αιτείται η κατάθεση των κάτωθι εγγράφων:

  • Αναλυτικός αριθμός οδηγών που υπηρετούν σήμερα στην ΟΣΥ. Ποιος είναι ο αριθμός των οδηγών που θα έπρεπε να έχει η ΟΣΥ με βάση το οργανόγραμμά της και με βάση το συγκοινωνιακό έργο που της ανατίθεται από τον ΟΑΣΑ;

  • Πόσοι οδηγοί απασχολούνται στην εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου (οδηγοί σε κίνηση), πόσοι δεν απασχολούνται σε συγκοινωνιακό έργο για λόγους υγείας, πόσοι δεν απασχολούνται σε συγκοινωνιακό έργο για άλλους λόγους, με αναφορά στο είδος και τη διοικητική απόφαση. Πόσοι οδηγοί βρίσκονται σε απόσπαση ή διάθεση σε Υπουργεία, πολιτικά κόμματα ή βουλευτές (με αναλυτική κατανομή ανά Υπουργείο/φορέα).
  • Σε πόσες βάρδιες απασχολούνται κατά μέσο όρο οι ενεργοί οδηγοί ανά μήνα (στοιχεία ανά μήνα για το τελευταίο έτος με ανάλυση σε βάρδιες προγράμματος και εργασία σε ημέρες ρεπό)
  • Πόσοι οδηγοί άλλαξαν ειδικότητα την τελευταία πενταετία, με διαχωρισμό αυτών που άλλαξαν λόγω υγείας και αυτών για άλλους λόγους.

  • Πόσοι οδηγοί εξετάστηκαν την τελευταία πενταετία από την Ιατρική Επιτροπή του Υπουργείου. Πόσοι κρίθηκαν ικανοί να επανέλθουν και πόσοι πράγματι εργάζονται σήμερα στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου.
  • Το πρόγραμμα εργασίας των ιατρών εργασίας που υποβάλλεται στην Εργάνη.

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αθανάσιος (Νάσος) Ηλιόπουλος

Αθανασία (Σία) Αναγνωστοπούλου

Χουσείν Ζεϊμπέκ

Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα

Μερόπη Τζούφη

Θεανώ Φωτίου