Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Κυβερνητική αδιαφορία για τις απαντήσεις στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ενώ επιχειρείται απαξίωση των εργαζομένων της ΟΣΥ με ρητορικές περί δολίων μέσων και καλλιέργειας πελατειασμού με τους ιατρούς εργασίας»
Η αμεριμνησία της Κυβέρνησης για την έγκαιρη και ουσιαστική απάντηση στις οφειλόμενες παρεμβάσεις του κοινοβουλευτικού ελέγχου αποτελεί διαρκή πρακτική απαξίωσης του Κοινοβουλίου. Ειδικότερα, η μη απάντηση της Ερώτησης και Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων με αριθ. πρωτ. 7208/1705 (1/7/2025) σχετικά με την υποστελέχωση σε ιατρούς εργασίας στην ΟΣΥ επιβεβαιώνει την απαξίωση από κυβερνητικής πλευράς να διαχειριστεί ένα κρίσιμο ζήτημα που αφορά τόσο την υγεία των εργαζομένων όσο και την ασφάλεια του συγκοινωνιακού έργου.
Η σιωπή αυτή, ωστόσο, διακόπηκε από τις πρωτοφανείς δηλώσεις του αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού, ο οποίος εσχάτως έκανε λόγο για περίπου 700 οδηγούς που δεν «ανεβαίνουν» στο τιμόνι με «δόλια μέσα». Αν ισχύουν οι ισχυρισμοί του κ. Κυρανάκη, οι ευθύνες για τα «δόλια μέσα» αφορούν άμεσα τη Διοίκηση της ΟΣΥ για το αν αποσύρει οδηγούς χωρίς αξιόπιστη και διαφανή τεκμηρίωση. Προφανώς κανείς δεν θα μπορούσε να υποστηρίξει ότι απαλλάσσονται μόνοι τους οι εργαζόμενοι από τα καθήκοντα οδηγού. Άλλωστε, οι εργαζόμενοι σημειώνουν ότι εξαιτίας της έλλειψης ιατρών εργασίας, οι οδηγοί που αιτούνται μεταφορά σε άλλο πόσο, αναγκάζονται να «αξιολογούνται» από ειδικούς συμβούλους της διοίκησης στο πλαίσιο προγραμματισμένων συναντήσεων που σε καμία περίπτωση δεν προσιδιάζουν σε μια καθόλα νομιμοποιημένη ιατρική πράξη γνωμάτευσης και απαλλαγής από την εργασία του οδηγού. Όπως καταγγέλλουν μάλιστα συνδικαλιστές της ΟΣΥ, χρήσιμο θα ήταν ο αρμόδιος αναπληρωτής Υπουργός να επαναφέρει στην τάξη και τους κυβερνητικούς συνδικαλιστές που σε αγαστή συνεργασία με τη διοίκηση της ΟΣΥ απέσυραν οδηγούς καθαρά για ψηφοθηρικούς λόγους. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι εργαζόμενοι οδηγοί μειδιούν στο άκουσμα του ισχυρισμού ότι 310 παροπλισμένοι συνάδελφοί τους, που είχαν μεταφερθεί σε διοικητικά πόστα, επέστρεψαν στις βάρδιες των οδηγών.
Με τον τρόπο αυτό αμφισβητείται ευθέως η ακεραιότητα των ιατρών του ΕΣΥ και των ιατρών εργασίας, οι οποίοι χορηγούν σχετικές βεβαιώσεις για λόγους υγείας. Ταυτόχρονα, ενεργοποιείται ο κοινωνικός αυτοματισμός με στόχο να αποσιωπηθούν οι εξαντλητικές συνθήκες εργασίας (πολλές βάρδιες, έλλειψη ρεπό) με τις οποίες εργάζονται οι οδηγοί, συνθήκες που οι ίδιες προκαλούν τα προβλήματα υγείας. Τέλος, επιβεβαιώνεται η προσπάθεια της Διοίκησης να εκθέσει τους εργαζόμενους, αντί να καλύψει την ακραία υποστελέχωση της ΟΣΥ, η οποία διαθέτει μόλις έναν (1) ιατρό εργασίας για 4.600 εργαζόμενους.
Η ρητορική αυτή συνιστά μια προσπάθεια απαξίωσης των συνδικαλιστικών αγώνων και των αιτημάτων των εργαζομένων στην ΟΣΥ για ασφαλέστερες συνθήκες και σεβασμό στην υγεία τους. Επαναφέρουμε την ανάγκη για άμεση κάλυψη των αναγκών σε ιατρούς εργασίας, σημειώνοντας την διαλυτική επίδραση που επιφέρει η πρόσφατη νομοθετική πρόβλεψη σε κατεύθυνση απορρύθμισης των όρων εργασίας, σύμφωνα με την οποία όπως ορίζει το άρθρο 28, παρ. 1 του Ν. 5239/2025, «Ο εργοδότης προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του παρόντος για χρησιμοποίηση υπηρεσιών τεχνικού ασφάλειας και ιατρού εργασίας […] δύναται να επιλέξει μεταξύ της ανάθεσης των καθηκόντων τεχνικού ασφάλειας ή ιατρού εργασίας σε εργαζομένους στην επιχείρηση ή σε άτομα εκτός της επιχείρησης ή της σύναψης σύμβασης με τις Εξωτερικές Υπηρεσίες Προστασίας και Πρόληψης (ΕΞ.Υ.Π.Π.) του άρθρου 513 ή συνδυασμό μεταξύ αυτών των δυνατοτήτων». Επιπρόσθετα, η τροπολογία με την οποία ανατίθεται η ιατρική εξέταση ικανότητας σε ιδιωτικούς φορείς πρωτοβάθμιας φροντίδας κινείται στην κατεύθυνση του κλωνισμού του αδιάβλητου των διαδικασιών και αποτελεί μία ακόμα δυνητική χορηγία της κυβέρνησης προς τις ιδιωτικές δομές υγείας και περίθαλψης.
Κατόπιν αυτών, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
- Ποια είναι η επίσημη θέση του Υπουργείου για τις δηλώσεις του αρμόδιου Αναπληρωτή Υπουργού περί υπερβολικού αριθμού οδηγών που δεν «ανεβαίνουν στο τιμόνι» και πώς τεκμηριώνεται η αμφισβήτηση της ιατρικής κρίσης των ιατρών του ΕΣΥ και των ιατρών εργασίας;
- Ποια είναι η αιτιολογία για τη μη απάντηση της Ερώτησης και ΑΚΕ 7208/1705 και ποιες ενέργειες έχουν γίνει για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης σε ιατρούς εργασίας στην ΟΣΥ, λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα χρήσης ΕΞ.Υ.Π.Π. σύμφωνα με τον Ν. 5239/2025;
- Τι ενέργειες έχουν γίνει κατόπιν της καταγγελίας στο ΣΕΠΕ (Φεβρουάριος 2025) και πότε διενεργήθηκε, εφόσον έγινε, σχετικός έλεγχος, όπως αναφέρεται σχετικά και στην ερώτηση και ΑΚΕ με αριθ.πρωτ.7208/1705;
Και αιτείται η κατάθεση των κάτωθι εγγράφων:
- Όλες οι διοικητικές πράξεις (αποφάσεις, διατάξεις, τοποθετήσεις) που αφορούν τους οδηγούς της ΟΣΥ οι οποίοι δεν εργάζονται στην εκτέλεση δρομολογίων (είτε λόγω υγείας, είτε λόγω απόσπασης/διάθεσης, είτε για άλλους λόγους).
- Αναλυτικός αριθμός οδηγών που υπηρετούν σήμερα στην ΟΣΥ. Ποιος είναι ο αριθμός των οδηγών που θα έπρεπε να έχει η ΟΣΥ με βάση το οργανόγραμμά της και με βάση το συγκοινωνιακό έργο που της ανατίθεται από τον ΟΑΣΑ.
- Πόσοι οδηγοί απασχολούνται σε συγκοινωνιακό έργο (οδηγοί σε κίνηση) , πόσοι δεν απασχολούνται σε συγκοινωνιακό έργο για λόγους υγείας , πόσοι δεν απασχολούνται σε συγκοινωνιακό έργο για άλλους λόγους, με αναφορά στο είδος και τη διοικητική απόφαση.
- Πόσοι οδηγοί βρίσκονται σε απόσπαση ή διάθεση σε Υπουργεία, πολιτικά κόμματα ή βουλευτές (με αναλυτική κατανομή ανά Υπουργείο/φορέα).
- Σε πόσες βάρδιες απασχολούνται κατά μέσο όρο οι ενεργοί οδηγοί ανά μήνα (στοιχεία ανά μήνα για το τελευταίο έτος με ανάλυση σε βάρδιες προγράμματος και εργασία σε ημέρες ρεπό).
- Πόσοι οδηγοί άλλαξαν ειδικότητα την τελευταία πενταετία, με διαχωρισμό αυτών που άλλαξαν λόγω υγείας και αυτών για άλλους λόγους.
- Πόσοι οδηγοί εξετάστηκαν την τελευταία πενταετία από την Ιατρική Επιτροπή του Υπουργείου. Πόσοι κρίθηκαν ικανοί να επανέλθουν και πόσοι πράγματι εργάζονται σήμερα στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου.
- Το πρόγραμμα εργασίας των ιατρών εργασίας που υποβάλλεται στην Εργάνη.
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αθανάσιος (Νάσος) Ηλιόπουλος
Αθανασία (Σία) Αναγνωστοπούλου
Ευτυχία (Έφη) Αχτσιόγλου
Θεόδωρος Δρίτσας
Χουσείν Ζεϊμπέκ
Θεοπίστη (Πέτη) Πέρκα
Δημήτριος Τζανακόπουλος
Μερόπη Τζούφη
Ευκλείδης Τσακαλώτος
Θεανώ Φωτίου

