Δ. Τζανακόπουλος: Βασική μέριμνα του νομοσχεδίου είναι να εκκαθαριστεί η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας

Τοποθέτηση του Βουλευτή Α΄Αθήνας Δημήτρη Τζανακόπουλου στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου επί του σ/ν  Σύσταση και οργάνωση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

-Περισσότερες από μία φορές ο κύριος Διοικητής απαντούσε στους εκπροσώπους των φορέων και στους εργαζόμενους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σαν να ήταν ο ίδιος επισπεύδων του νομοσχεδίου. Αναγκάστηκα μάλιστα να τον διακόψω κάποια στιγμή διότι έφτασε στο σημείο να πει «καταθέστε μου τις προτάσεις σας για να τις περάσουμε στο νομοσχέδιο». 

-Αυτό δεν είναι προσβλητικό για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου; Ο κύριος Διοικητής έγραψε το νομοσχέδιο; Ο κύριος Διοικητής υπάγεται στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο

-Επί της ουσίας το νομοσχέδιο είναι προφανές ότι εντάσσεται στη λογική της απελευθέρωσης. Δηλαδή, την ιδιωτικοποίηση. Αυτή όμως δεν είναι μια επιλογή που αφορά μόνο το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών. Είναι μια γενική πολιτική επιλογή. Είναι μια στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης στις μεταφορές, στην υγεία, στην παιδεία, στην ενέργεια, σε όλους τους τομείς της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Όμως εδώ έχουμε να κάνουμε με κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την ίδια την ασφάλεια.

Γίνεται σήμερα ότι είναι θεσμικά και πρακτικά δυνατό και απαραίτητο ώστε να είναι εγγυημένη η ασφάλεια των πτήσεων; Αρκετοί άλλοι από τους αρμόδιους φορείς δεν πήραν θέση σε σχέση με αυτό. Έχει το Υπουργείο να κάνει ένα σχόλιο ή να δώσει μια απάντηση σε αυτό; Εγγυάσθε ότι γίνεται ό τι είναι απαραίτητο θεσμικά και πρακτικά για την ασφάλεια των πτήσεων;

-Το θέμα είναι ότι τα πράγματα δεν βελτιώνονται. Επιδεινώνονται. Διότι το λέτε και οι ίδιοι στην αιτιολογική έκθεση «ο στόχος είναι η μεγαλύτερη ευελιξία» και γι’ αυτό επιλέξατε το 2020 να περάσετε από τη λογική μιας υπηρεσίας που ανήκει στο στενό δημόσιο τομέα σε μια λογική νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου. Ακριβώς για να υπηρετήσετε την πολιτική της απελευθέρωσης, της απόλυτης ευελιξίας, της απομάκρυνσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας από τα αεροδρόμια είτε μιλάμε για τα ήδη προχωρημένα είτε μιλάμε για τα προς παραχώρηση και την αποψίλωση της από προσωπικό και αρμοδιότητες με μεγαλύτερη ευκολία. Διότι ο στενός δημόσιος τομέας δεν προβλέπει αυτού του τύπου τις ευκολίες οι οποίες προβλέπονται από το νομοσχέδιο αυτό στη βάση ακριβώς της μετατροπής της ΥΠΑ σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Και είναι και άνοιγμα του δρόμου για αντίστοιχη διευθέτηση στα προς παραχώρηση αεροδρόμια.

-Αντί άλλου επιχειρήματος διαβάζω το υπόμνημα του ΣΕΤΕ. «Τα παραχωρηθέντα αεροδρόμια του Διεθνούς Αερολιμένα και της Fraport Greece αλλά και ο διάδοχος του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλι εξυπηρετούν το 95% της αεροπορικής κίνησης στη χώρα. Μετά και την πρόσφατη παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, η κυβέρνηση διερευνά τη δυνατότητα αποκρατικοποίησης της λειτουργίας των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων. Δεδομένης της πραγματικότητας αυτής, το μέγεθος, η δομή και οργάνωση του υπό σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις μελλοντικές του αρμοδιότητες, οι οποίες ελαχιστοποιούνται αναφορικά με τη λειτουργία των αεροδρομίων». Δεν τα λέει κανένας αριστερός αυτά. Δεν τα λέει η αντιπολίτευση, αλλά ο ΣΕΤΕ.

-Το ερώτημα είναι το εξής: Θέλουμε την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας με ουσιαστικές αρμοδιότητες, με παρουσία στα αεροδρόμια, με εγγύηση στους εργαζομένους της, με δυνατότητα να παρεμβαίνει και να εγγυάται την ασφάλεια των πτήσεων ή θέλουμε την αποψιλωμένη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας την οποία δημιουργείτε; Αυτή είναι η πολιτική σύγκρουση που υπάρχει εδώ.

-Πολύ συγκεκριμένα, τα άρθρα 31 και 32 είναι χαρακτηριστικότατα για την πολιτική στρατηγική την οποία πάτε να υλοποιήσετε: Κινητικότητα για τους εργαζόμενους στα ήδη παραχωρημένα, χωρίς καμία διαδικασία, χωρίς καμία αξιολόγηση θα παίρνει μια απόφαση ο διοικητής και γι’ αυτό δεν θέλατε προεδρικό διάταγμα και γι’ αυτό δεν θέλατε να υπάγεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στο στενό δημόσιο τομέα, γιατί εκεί δεν θα μπορούσε να κόβει και να ράβει ο διοικητής. Στο άρθρο 31 έχει κινητικότητα προσωπικού παραχωρημένων αερολιμένων και εσωτερική κινητικότητα υπαλλήλων υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας για εξυπηρέτηση υπηρεσιακών αναγκών. Αποφασίζομεν και διατάζομεν. Αυτή είναι η λογική. 

Άρθρο 21, δεν σας φτάνει που αποψιλώνετε την υπηρεσία από προσωπικό και αρμοδιότητες, θέλετε να προσλάβετε και golden boys του ιδιωτικού τομέα για να την αποψιλώσουν. Και μάλιστα παρακάμπτοντας οποιαδήποτε διαδικασία ΑΣΕΠ. Να φέρουμε από την ιδιωτική αγορά. Και ξέρετε γιατί θέλουν να φέρουν από την ιδιωτική αγορά διευθυντές και γενικούς διευθυντές; Διότι αυτοί έχουν το know how πώς κάνεις αναδιάρθρωση σε μια υπηρεσία. 

-Μας είπε σήμερα ο κ. Μηταράκης για τις δυνατότητες που δίνει ο ιδιωτικός τομέας και για το γεγονός ότι όποιος είναι φτωχός τη σήμερον ημέρα στην Ελλάδα ή στον υπόλοιπο κόσμο, φταίει ο ίδιος, γιατί δεν προσπαθεί αρκετά στον ιδιωτικό τομέα. Βασική μέριμνα λοιπόν του νομοσχεδίου είναι να εκκαθαριστεί η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας. Έχει ως αποτέλεσμα αυτή η επιλογή να υπονομευτεί η ίδια η ασφάλεια των πτήσεων, αλλά και η εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων.-Είναι επικίνδυνα πράγματα αυτά. Αφορούν την ίδια την ασφάλεια των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα ως μέσο μεταφοράς. Γι’ αυτό θα ήμουν πολύ πιο προσεκτικός στη θέση σας, στην αποστολή που σας έχει αναθέσει ο Πρωθυπουργός να εκκαθαρίσετε την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας από προσωπικό και αρμοδιότητες.