Η εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘΑ για την Ειδική Αγωγή και την Ενταξιακή Εκπαίδευση των μαθητών /-τριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υπονομεύει την συμπερίληψή τους στη γενική εκπαίδευση – Να την ΑΠΟΣΥΡΕΙ ΤΩΡΑ το Υπουργείο!
Τα άτομα με αναπηρία εδώ και έξι χρόνια εμπαίζονται από την κυβέρνηση της ΝΔ με συνεχείς υποσχέσεις για πολιτικές ένταξης, ενώ στην πραγματικότητα αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερα νέα εμπόδια. Αυτή τη φορά όμως το Υπουργείο Παιδείας υπερέβη κάθε όριο αθλιότητας, καθώς με τον Ν. 5224/2025 και την εγκύκλιο 122194/Γ4 (1/10/2025) γίνεται προφανές ότι όχι μόνο δεν βελτιώνει την εκπαίδευση των μαθητών /-τριών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά αντιθέτως, δημιουργεί νέους αποκλεισμούς και εκφυλίζει κάθε έννοια ένταξης, παράλληλης στήριξης και συμπερίληψης.
Συγκεκριμένα, με τη διευκρινιστική εγκύκλιο γίνεται σαφές ότι στα τμήματα ένταξης θα απασχολούνται 2-4 εκπαιδευτικοί ανά τμήμα, ανεξαρτήτως των πραγματικών αναγκών των μαθητών/-τριών. Υποβαθμίζεται η εξατομικευμένη υποστήριξη, καθώς αυτή θα γίνεται χωρίς επαρκές προσωπικό, υλικά και πόρους, ενώ οι καθυστερήσεις στην αξιολόγηση από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), που η κυβέρνηση αρνείται να πολλαπλασιάσει και να στελεχώσει με επαρκές, κατάλληλο προσωπικό, θα αποκλείουν την παροχή της έγκαιρης διάγνωσης και υποστήριξης στην ένταξη των παιδιών. Τα καθημερινά Εξατομικευμένα Προγράμματα Εκπαίδευσης και η ένταξη των μαθητών/-τριών θα βαραίνουν αποκλειστικά τους διδάσκοντες/ τις διδάσκουσες κάθε τάξης και μάλιστα χωρίς ουσιαστική στήριξη.
Το τραγικό είναι ότι, όπως δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής Ειδικής Εκπαίδευσης σε συνεδρίαση της Επιτροπής για θέματα ΑμεΑ της Βουλής στις 15/10, μετά από πίεση της Νέας Αριστεράς, το Υπουργείο υποστηρίζει ότι είναι λάθος να εξαρτώνται τα ανάπηρα παιδιά μονίμως από έναν εξειδικευμένο εκπαιδευτικό υποστήριξης και γι’ αυτό αναθέτει τα ΕΠΕ στους διδάσκοντες/τις διδάσκουσες της τάξης!
Ως Νέα Αριστερά αντιστεκόμαστε σθεναρά στην υποβάθμιση της εκπαίδευσης των ανάπηρων παιδιών, στις ανισότητες και στους αποκλεισμούς και στις προφανείς συνέπειές τους στα ίδια τα παιδιά αλλά και στη σχολική κοινότητα, αγωνιζόμαστε και ζητάμε:
- Παιδεία χωρίς αποκλεισμούς: δημόσιο, δωρεάν και συμπεριληπτικό σχολείο, με πλήρη εφαρμογή εξατομικευμένων προγραμμάτων (ΕΠΕ) και συνεκπαίδευση, με επαρκές προσωπικό και συνεχόμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και συνεργασία εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής.
- Οριζόντια εφαρμογή του κοινωνικού μοντέλου αναπηρίας σε κάθε επίπεδο σχολικής ζωής. Αξιοπρέπεια, αυτονομία, πλήρης και ισότιμη συμμετοχή για όλους/-ες τους/τις μαθητές/-τριες.
- Μείωση του αριθμού μαθητών και μαθητριών ανά τμήμα σε όλα τα σχολεία.
- Καθολική προσβασιμότητα σε σχολικές υποδομές, μέσα μεταφοράς και τεχνολογικά βοηθήματα.
- Γενναία οικονομική στήριξη για κάλυψη του πρόσθετου κόστους ζωής των μαθητών/-τριών με αναπηρία και των οικογενειών τους.
Η Νέα Αριστερά αγωνίζεται για ένα δημόσιο, δωρεάν, συμπεριληπτικό και ισότιμο σχολείο για όλα τα παιδιά, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις!

