Κατά την ομιλία της στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων στην κατ’ άρθρο επεξεργασία του ν/σχ του Υπ. Υγείας για την προστασία ανηλίκων από προϊόντα καπνού και αλκοόλ, η βουλεύτρια Νότιου Τομέα Αθηνών Θεανώ Φωτίου ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- Αυτό που σας είπαμε όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης κ. Υπουργέ είναι ότι αυτό το ν/σχ δεν διασφαλίζει την προστασία ανηλίκων και εφήβων από την επιβλαβή κατανάλωση αλκοόλ, καπνού και παραγώγων. Διότι όταν ένα ν/σχ ασχολείται μόνο με απαγορεύσεις, ιδιαίτερα στους ανήλικους και εφήβους, είναι καταδικασμένο να αποτύχει. Ως κυβέρνηση επιλέγετε τον φθηνό τρόπο για να αντιμετωπίσετε την προστασία των ανηλίκων: τις απαγορεύσεις και την καταστολή. Δεν επιλέγετε τον ακριβό τρόπο της πρόληψης, της προστασίας μέσα από μια κοινοτική προσέγγιση που περιλαμβάνει επαρκείς δημόσιες δομές για την οικογένεια, την εκπαίδευση και την τοπική κοινότητα, διασφαλίζοντας έτσι την έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση και αποκατάσταση. Δεν είναι ότι αγνοείτε τον δεύτερο δρόμο, του ισχυρού κοινωνικού κράτους, είναι επιλογή σας ο πρώτος. Όπως επιλογή σας είναι και να μην ασχολείστε με τα ευάλωτα και φτωχά παιδιά, τα οποία αντιμετωπίζουν και τον υψηλότερο κίνδυνο. Γι αυτό, άλλωστε, τα τελευταία έξι χρόνια που κυβερνάτε αυξήσατε τη φτώχεια, την παιδική φτώχεια και τις ανισότητες.
- Ας δούμε όμως ειδικότερα το περιεχόμενο του νομοσχεδίου: Καταρχάς, δεν περιλαμβάνετε καμία απαγόρευση ή τιμωρία στις επιχειρήσεις προϊόντων καπνού, αλκοόλ και παραγώγων τους. Ούτε επιβολή μεγαλύτερων τιμών και ΦΠΑ, ως μέτρο αποτροπής, ούτε απαγόρευση διαφημίσεων στους χώρους όπου αθλούνται παιδιά. Ούτε απαγόρευση χορηγίας ιατρικών συνεδρίων από τέτοιες εταιρείες. Μας είπατε ότι κάνατε με τον κ. Βαρτζόπουλο καμπάνια κατά του αλκοόλ που χρηματοδότησαν εταιρείες αλκοολούχων ποτών! … Και για να μην αμφιβάλλουμε για τις προθέσεις σας έναντι των επιχειρηματιών, έρχεται η σκανδαλώδης διάταξη του άρθρου 11 όπου, όσοι έχουν πρόστιμο από παλιότερο έλεγχο σε εφαρμογή του νόμου του 2008, και παρανομήσουν εκ νέου με το νέο νόμο, δεν θεωρούνται υπότροποι ώστε να πάρουν μεγαλύτερο πρόστιμο ή να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους! Αντίθετα, έχετε φροντίσει, στο άρθρο 10, να μεταφέρετε στο φυσικό πρόσωπο, τον εργαζόμενο, την ευθύνη για τον έλεγχο της ανηλικότητας. Και μάλιστα τους αποδίδετε ποινική ευθύνη, με 2-3 έτη φυλάκισης και χρηματική ποινή! Ξέρετε εσείς πολλούς εργαζόμενους, κ. Υπουργέ, που να μπορούν να σηκώσουν κεφάλι στους εργοδότες τους και να μην εξυπηρετήσουν πελάτη;
- Το μέρος Ε΄ του νομοσχεδίου επιβεβαιώνει αυτό που είχε πει το 2019 ο κ. Μητσοτάκης στη Βουλή στον προϋπολογισμό: «Εσείς οι αριστεροί», είχε πει «θα ανατριχιάσετε με αυτά που σκοπεύω να κάνω στο χώρο της υγείας». (α) Όντως κ. Υπουργέ, ανατριχιάζουμε με το άρθρο 40 που τροποποιεί επί τα χείρω τον Ν. 5129/24 ο οποίος διέλυσε την ψυχική υγεία στον τόπο μας καθώς κατάργησε την αναγκαία τομεοποίηση και συγχώνευσε όλες τις Δομές Ψυχικής Υγείας στις Υγειονομικές Περιφέρειες, δημιουργώντας έτσι εφιαλτικό τοπίο εξαιτίας ελλείψεων σε υποδομές και λειτουργική δυνατότητα. Ανατριχιάζουμε με το κλείσιμο ενός τόσο πετυχημένου θεσμού όπως το ΚΕΘΕΑ. (β) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 42 που αντί για προσλήψεις γιατρών και προσωπικού δίνει νέες παρατάσεις επικουρικών ιατρών. (γ) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 48 με το οποίο οι Κινητές Μονάδες Υγείας υπάγονται στον ΕΟΔΥ πράγμα που αλλάζει το ρόλο τους και φανερώνει τη συνειδητή προσπάθειά σας για υποβάθμιση της δημόσιας Πρωτοβάθμιας Υγείας. (δ) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 43 διότι επιβεβαιώνει την επιμονή σας να διαχειρίζεστε το δημόσιο χρήμα αδιαφανώς καθώς παρέχει νέες εξαιρέσεις από το νόμο των δημοσίων συμβάσεων σε ιδιωτικούς φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
- Κύριε Υπουργέ, επαναλαμβάνω ότι χρειαζόμαστε ένα άλλο νομοσχέδιο, με προγράμματα προαγωγής υγείας, πρόληψης και ευαισθητοποίησης.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΤ’ΑΡΘΡΟΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ Σ/Ν ΥΠ. ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΑΠΟ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΑΠΝΟΥ ΚΑΙ ΑΛΚΟΟΛΟ κ. Γεωργιάδης προσπάθησε να μας πείσει ότι 7 κόμματα δεν καταλάβαμε τι λέει το νομοσχέδιο. Η Νέα Αριστερά επιφυλάχτηκε. Δεν είναι στραβός ο γιαλός κ. Υπουργέ, εσείς και η κυβέρνησή σας αρμενίζετε στραβά. Και μάλιστα όχι κατά λάθος, αλλά εσκεμμένα.
Διότι γνωρίζετε πολύ καλά ότι η προστασία ανηλίκων και εφήβων από αλκοόλ, καπνό και παράγωγά του είναι πολυπαραγοντικό ζήτημα και απαιτεί συνέργειες πολλών υπουργείων. Δεν είναι αποκλειστικά ιατροκεντρικό, ώστε να το αναλαμβάνει μόνο το Υπουργείο Υγείας. Είναι ζήτημα οικογένειας, κοινωνίας και παιδείας. Τα υπουργεία Οικογένειας και Κοινωνικής Συνοχής, Εσωτερικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση και Παιδείας απουσιάζουν εμφαντικά από το νομοσχέδιο.
Η προστασία ανηλίκων και εφήβων δεν είναι ζήτημα απαγορεύσεων και τιμωριών. Λέτε κ. Υπουργέ: οι απαγορεύσεις υπήρχαν, αλλά απέτυχαν διότι δεν υπήρχε μεγάλη αστυνόμευση και ο συντονισμός δεν είχε ανατεθεί στο Υπουργείο Υγείας με τον ΕΟΔΥ. Σοβαρά τώρα; Ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας θα πετύχει τη μεγαλύτερη αστυνόμευση; Ζηλέψατε τη δόξα Χρυσοχοΐδη; Δεν μπορείτε να διανοηθείτε βέβαια ότι απέτυχαν διότι δεν θεσπίστηκαν μέτρα που να μην αφορούν μόνο το Υπουργείο σας αλλά και τα άλλα υπουργεία.
Αυτό που σας είπαμε όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης κ. Υπουργέ είναι ότι αυτό το νομοσχέδιο δεν διασφαλίζει την προστασία ανηλίκων και εφήβων από την επιβλαβή κατανάλωση αλκοόλ, καπνού και παραγώγων. Διότι όταν ένα ν/σχ ασχολείται μόνο με απαγορεύσεις, ιδιαίτερα στους ανήλικους και εφήβους, είναι καταδικασμένο να αποτύχει.
Επιπλέον εκφράσαμε τις ανησυχίες μας για τη γενικότερη κυβερνητική μεθόδευση ενός τόσο κρίσιμου ζητήματος όπως είναι η προστασία των ανηλίκων. Ποια μεθόδευση; Την αρχικά συστηματική δημιουργία πανικού στην κοινωνία, του λεγόμενου «ηθικού πανικού», μέσα από την εσκεμμένη υπερπροβολή μεμονωμένων περιστατικών στα μέσα ενημέρωσης και, εν συνεχεία, τη νομοθέτηση τιμωρητικών και απαγορευτικών μέτρων ως απάντηση σε αυτόν τον ηθικό πανικό.
Ως κυβέρνηση επιλέγετε τον φθηνό τρόπο για να αντιμετωπίσετε την προστασία των ανηλίκων, τις απαγορεύσεις και την καταστολή. Δεν επιλέγετε τον ακριβό τρόπο της πρόληψης, της προστασίας μέσα από μια κοινοτική προσέγγιση που περιλαμβάνει επαρκείς δημόσιες δομές για την οικογένεια, την εκπαίδευση και την τοπική κοινότητα, διασφαλίζοντας έτσι την έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση και αποκατάσταση. Δεν είναι ότι αγνοείτε τον δεύτερο δρόμο, του ισχυρού κοινωνικού κράτους, είναι επιλογή σας ο πρώτος.
Όπως επιλογή σας είναι και να μην ασχολείστε με τα ευάλωτα και φτωχά παιδιά, τα οποία αντιμετωπίζουν και τον υψηλότερο κίνδυνο. Γι’ αυτό, άλλωστε, τα τελευταία έξι χρόνια που κυβερνάτε αυξήσατε τη φτώχεια, την παιδική φτώχεια και τις ανισότητες.
Ας δούμε όμως ειδικότερα το περιεχόμενο του νομοσχεδίου:
Καταρχάς, δεν περιλαμβάνετε καμία απαγόρευση ή τιμωρία στις επιχειρήσεις προϊόντων καπνού, αλκοόλ και παραγώγων τους. Ούτε επιβολή μεγαλύτερων τιμών και ΦΠΑ, ως μέτρο αποτροπής, ούτε απαγόρευση διαφημίσεων στους χώρους όπου αθλούνται παιδιά. Ούτε απαγόρευση χορηγίας ιατρικών συνεδρίων από τέτοιες εταιρείες. Μας είπατε ότι κάνατε με τον κ. Βαρτζόπουλο καμπάνια κατά του αλκοόλ που χρηματοδότησαν εταιρείες αλκοολούχων ποτών!
Αλλά και οι επιχειρηματίες που εμπορεύονται και διαθέτουν καπνικά και μη καπνικά προϊόντα και αλκοόλ σε ανήλικους πέφτουν στα μαλακά. Δεν έχουν ποινική ευθύνη, μόνο διοικητικά πρόστιμα (άρθρο 9) και, σε περίπτωση υποτροπής, έως και αφαίρεση της άδειας, άγνωστο βέβαια για πόσο διάστημα. Μάλιστα, τα πρόστιμα δεν είναι αναλογικά της παράβασης. Είναι τα ίδια αν σερβιριστεί αλκοόλ σε έναν-δύο ανήλικους ή σε όλο το πλήθος ανηλίκων που βρίσκεται στο μαγαζί. Αυτό, μάλλον ως προστασία των μεγάλων επιχειρηματιών μοιάζει, παρά των ανηλίκων.
Και για να μην αμφιβάλλουμε για τις προθέσεις σας έναντι των επιχειρηματιών, έρχεται η σκανδαλώδης διάταξη του άρθρου 11 όπου, όσοι έχουν πρόστιμο από παλιότερο έλεγχο σε εφαρμογή του νόμου του 2008, και παρανομήσουν εκ νέου με το νέο νόμο, δεν θεωρούνται υπότροποι ώστε να πάρουν μεγαλύτερο πρόστιμο ή να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους!
Αντίθετα, έχετε φροντίσει, στο άρθρο 10, να μεταφέρετε στο φυσικό πρόσωπο, τον εργαζόμενο, τον πωλητή, τον σερβιτόρο, την ευθύνη για τον έλεγχο της ανηλικότητας. Και μάλιστα τους αποδίδετε ποινική ευθύνη, με 2-3 έτη φυλάκισης και χρηματική ποινή! Ξέρετε εσείς πολλούς εργαζόμενους, κ. Υπουργέ, και μάλιστα τέτοιων επιχειρήσεων, που να μπορούν να σηκώσουν κεφάλι στους εργοδότες τους και να μην εξυπηρετήσουν πελάτη;
Τα μέρη Α’ έως Δ’ περιέχουν κυρίως άρθρα επικαιροποίησης υφιστάμενων νόμων. Όπως το άρθρο 3, που κάνει μικρές αλλαγές στο ν. 3730/2008, και όλο το μέρος Β’ που τροποποιεί το ν. 4419/16, ο οποίος ενσωμάτωσε, στο εθνικό δίκαιο, Ευρωπαϊκή Οδηγία του 2014.
Θα σταθώ όμως στα άρθρα 4 και 5 του πρώτου μέρους, που είναι υποκριτικά και διάτρητα.
Στο άρθρο 5, για την απαγόρευση εισόδου και κατανάλωσης αλκοόλ από ανήλικους σε διάφορες εκδηλώσεις, ακόμη και ιδιωτικές σε «αμιγή μπαρ» και «καταστήματα διασκέδασης». Αναρωτιόμαστε πώς είναι δυνατόν, κ. Υπουργέ, να πιστεύετε ότι θα δηλωθεί στην πλατφόρμα ένας μαθητικός χορός και έτσι θα αποκλειστεί το αλκοόλ. Δεν ξέρετε ότι τέτοιες εκδηλώσεις κλείνουν μόνο κάποια τραπέζια του κέντρου διασκέδασης; Πώς θα ελέγξετε τη διακίνηση αλκοόλ; Και τι συμβαίνει όταν το μαγαζί είναι ένα καφέ-μπαρ-εστιατόριο, σχήμα πολύ δημοφιλές σήμερα, που δεν είναι αμιγές μπαρ;
Στο άρθρο 4 η υποχρέωση επίδειξης ταυτότητας για αγορά προϊόντων καπνού δεν διασφαλίζει ότι ο ανήλικος δεν θα τα προμηθευτεί, αφού μπορεί οποιοσδήποτε ενήλικας φίλος ή «φίλος» να τα αγοράσει και να του τα δώσει, με ή χωρίς τίμημα, με ή χωρίς κέρδος. Στο ίδιο άρθρο ορίζεται το πρόστιμο των 200 € για τους ίδιους τους ανήλικους που καπνίζουν, το οποίο προφανώς θα κληθούν να πληρώσουν οι γονείς. Ελπίζουμε προσεχώς να μην αυστηροποίησετε και τις ποινές για τους γονείς θεωρώντας το αυτό αμέλεια ανηλίκου.
Αποθέωση της παραπλάνησης αποτελούν τα άρθρα 7 και 8 σχετικά με τον έλεγχο και την αστυνόμευση από τον ΕΟΔΥ. Αποφασίσετε να δημιουργήσετε στο Υπουργείο σας μια Αστυνομία Υγείας; Και πάλι όμως, τις λεπτομέρειες για τον τρόπο ελέγχου, τα πρόστιμα κ.λπ. τα μεταθέτετε σε ΚΥΑ. Στο άρθρο 8 μάλιστα, είναι ενδεικτικό τού πώς αντιμετωπίζετε την προστασία των ανηλίκων: σαν ένα απλό κυνήγι παραβατών. Διότι, ενώ ο νόμος του 2008 έλεγε ότι: «η Δ/νση αντιμετώπισης εξαρτήσεων είναι υπεύθυνη για την υποστήριξη και την εκπαίδευση όλων όσοι εμπλέκονται σε δραστηριότητες ελέγχου για την προστασία των ανηλίκων…» εσείς αφαιρείτε τη λέξη «εκπαίδευση». Έχετε αποφασίσει να μη ξοδέψετε ούτε ένα ευρώ για όλη αυτή τη διαδικασία!
Από την άλλη, σε επίπεδο αρμόδιων υπηρεσιών, εμπλέκετε τους πάντες: αστυνομία, Δ/νσεις δημόσιας υγείας των ΟΤΑ, δημοτική αστυνομία, λιμενικό κλπ., μέχρι και γιατρούς και οδοντιάτρους του ΕΣΥ και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Ουσιαστικά προσπαθείτε να δημιουργήσετε ένα στρατό από ελεγκτές. Βέβαια, η ερώτηση είναι τι προσωπικό έχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί που στήνετε στο Υπ. Υγείας.
Στο μέρος Γ’ ρυθμίζονται τα νέα, μη καπνικά προϊόντα, δηλαδή τα υποκατάστατα του τσιγάρου που δεν περιλαμβάνουν καθόλου καπνό (ατμιστές, προϊόντα νικοτίνης ανεξάρτητα από το πώς καταναλώνονται) που είναι πιο πρόσφατα και δεν περιλαμβάνονται στο νόμο του ‘16. Για όλες αυτές τις διατάξεις, η αρμοδιότητα ανατίθεται στον ΕΟΔΥ. Αναρωτιόμαστε, πράγματι, για τη δυνατότητα του Τμήματος Ελέγχου Καπνικών και μη Προϊόντων του ΕΟΔΥ να ανταπεξέλθει σε όλο αυτό το φόρτο καθηκόντων. Θα πάρετε νέο προσωπικό, ή θα προσπαθήσετε, με μετακινήσεις από άλλους φορείς του Δημοσίου, να καλύψετε τα κενά; Θα με ενδιέφερε να μάθω τι σκέπτεσθε κ. Υπουργέ.
Στο μέρος Δ’ εισάγετε το Ψηφιακό Μητρώο ελέγχου προϊόντων καπνού και αλκοόλ. Εδώ φαίνεται ότι ζηλέψατε το Υπ. Ανάπτυξης, με το Γενικό Μητρώο Επιχειρήσεων που λειτουργεί υπό την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων. Εσείς θα στήσετε άλλο Μητρώο στο Υπ. Υγείας. Αλήθεια, οι επιχειρήσεις που παράγουν, εμπορεύονται και διαθέτουν τέτοια προϊόντα πρέπει παράλληλα πρέπει να δηλώνονται και στο ΓΕΜΗ, δηλαδή θα γίνονται δύο εγγραφές με την ανάλογη ταλαιπωρία ή θα εγγράφονται μόνο στο δικό σας;
Τέλος, όλα τα κρίσιμα ζητήματα –όπως πάντα- τα παραπέμπετε σε ΚΥΑ, όπως για τη σύσταση και τον τρόπο δράσης των ελεγκτικών αρχών (άρθρο 9), και το άρθρο 39 για το Ψηφιακό Μητρώο εταιρειών εμπορεία καπνικών προϊόντων και αλκοόλ.
Το μέρος Ε΄ του νομοσχεδίου, «Λοιπές διατάξεις του Υπ. Υγείας» επιβεβαιώνει αυτό που είχε πει το 2019 ο κ. Μητσοτάκης στη Βουλή στον προϋπολογισμό: «Εσείς οι αριστεροί», είχε πει «θα ανατριχιάσετε με αυτά που σκοπεύω να κάνω στο χώρο της υγείας».
(α) Όντως κ. Υπουργέ, ανατριχιάζουμε με το άρθρο 40 που τροποποιεί επί τα χείρω τον Ν. 5129/24 ο οποίος διέλυσε την ψυχική υγεία στον τόπο μας καθώς κατάργησε την αναγκαία τομεοποίηση και συγχώνευσε όλες τις Δομές Ψυχικής Υγείας στις Υγειονομικές Περιφέρειες, δημιουργώντας έτσι εφιαλτικό τοπίο εξαιτίας ελλείψεων σε υποδομές και λειτουργική δυνατότητα. Ανατριχιάζουμε με το κλείσιμο ενός τόσο πετυχημένου θεσμού όπως το ΚΕΘΕΑ.
(β) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 42 που αντί για προσλήψεις γιατρών και προσωπικού δίνει νέες παρατάσεις επικουρικών ιατρών.
(γ) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 48 με το οποίο οι Κινητές Μονάδες Υγείας υπάγονται στον ΕΟΔΥ πράγμα που αλλάζει το ρόλο τους. Διότι αυτές θεσπίστηκαν ως οργανικό στοιχείο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και των Κέντρων Υγείας, δεν έχουν σχέση με το έργο του ΕΟΔΥ. Η υπαγωγή τους στο ΕΟΔΥ φανερώνει τη συνειδητή προσπάθειά σας για υποβάθμιση της δημόσιας Πρωτοβάθμιας Υγείας.
(δ) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 43 διότι επιβεβαιώνει την επιμονή σας να διαχειρίζεστε το δημόσιο χρήμα αδιαφανώς καθώς παρέχει νέες εξαιρέσεις από το νόμο των δημοσίων συμβάσεων σε ιδιωτικούς φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Λέτε ότι δεν έχουν τη διοικητική ικανότητα να εφαρμόσουν το νόμο των συμβάσεων. Ας πούμε ότι δεχόμαστε. ότι δεν έχουν τη διοικητική ικανότητα να ανεβάσουν τις συμβάσεις στο Κ.Η.Μ.ΔΗ.Σ. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για το Ε.ΣΗ.ΔΗ.Σ. καθότι η διαδικασία είναι πολύ απλούστερη. Ε.ΣΗ.ΔΗ.Σ. σημαίνει διαφάνεια. Η δε αναδρομικότητα που θεσπίζεται στην παρ. 2 (δηλ. να ισχύσουν οι εξαιρέσεις από την αρχή του 2025) υποδηλώνει ότι αποσκοπείτε στη συγκάλυψη κακώς πεπραγμένων και όχι, όπως ισχυρίζεστε, στο να δοθεί χρόνος στους φορείς αυτούς να προσαρμοστούν
(ε) Ανατριχιάζουμε με το άρθρο 41 διότι βλέπουμε ότι τα πολυδιαφημισμένα 610 εκ. του Ταμείου Ανάκαμψης για νοσοκομειακές υποδομές δεν είναι μόνο κατώτερα των αναγκών, αλλά κινδυνεύουν να μείνουν αναξιοποίητα. Γι αυτό και μετακινείτε προσωπικό σε όλη την Ελλάδα.
Κύριε Υπουργέ, επαναλαμβάνω ότι χρειαζόμαστε ένα άλλο νομοσχέδιο, με προγράμματα προαγωγής υγείας, πρόληψης και ευαισθητοποίησης σε τρία επίπεδα:
α) Σε επίπεδο κοινότητας και τοπικών κοινωνιών μέσω ενός δικτύου φορέων και υπηρεσιών: Πρωτοβάθμια Υγεία, κοινωνικές υπηρεσίες πρώτου και δευτέρου βαθμού των ΟΤΑ, σχολεία, Κέντρα Ψυχικής Υγείας με παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες, Κέντρα πρόληψης εξαρτησιογόνων ουσιών, υπηρεσίες δημόσιας υγείας της Περιφέρειας.
β) Σε συνέργειες μεταξύ θεσμών: υπουργεία Υγείας, Δικαιοσύνης, Παιδείας, Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, κλπ, με στόχο το συντονισμό προληπτικών δράσεων αλλά και θεραπευτικών προγραμμάτων και αποκατάστασης μέσα από ένα Εθνικό Σχέδιο δράσης και όχι αντιμετώπιση του προβλήματος μόνο με κατασταλτικά μέτρα και ποινές
γ) Στη Βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών: διαβίωση και στέγη, εργασία και δικαιώματα, εισόδημα, προνοιακές και ασφαλιστικές καλύψεις, καθολική και ισότιμη πρόσβαση στην υγεία, προστασία κοινωνικών δικαιωμάτων κ.λπ
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=zKWAP_8fXVQ