Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί το Νομοσχεδίου για τις κάμερες στο οδικό δίκτυο, η Θεανώ Φωτίου τόνισε ότι, ενώ ο Υπουργός ισχυρίζεται ότι έτσι θα αντιμετωπιστεί η μάστιγα των τροχαίων θανάτων και ατυχημάτων, αυτό δεν γίνεται.
Αυτό που κάνει είναι να ενισχύει το καθεστώς Μητσοτάκη δια της ψηφιακής επιτήρησης πόλεων και της κοινωνίας, δια της ψηφιακής καταγραφής προσωπικών δεδομένων, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής, δια της αστυνόμευσης και τιμωρίας των παραβατών του ΚΟΚ με τσουχτερά πρόστιμα για να μην ξαναπαρανομήσουν.
Η ασφάλεια της κινητικότητας απαιτεί από το κράτος να φροντίσει για να μειωθούν τα ΙΧ με μέτρα όπως: Ενίσχυση των ΜΜΕ, βελτίωση της ποιότητας λεωφορείων και συρμών, φθηνό εισιτήριο, μεγάλη συχνότητα δρομολογίων, επέκταση του δικτύου, Και να γίνονται οδικά έργα, να απαλειφθούν τα εμπόδια από τους δρόμους, όπως οι διαφημιστικές πινακίδες, ο ελλιπής φωτισμός, το ανώμαλο χιλιομπαλωμένο οδόστρωμα, τα κρυμμένα ή ασυντόνιστα φανάρια. Στην επισήμανση όλων αυτών των προβλημάτων και την ενημέρωση του κοινού σε πραγματικό χρόνο θα μπορούσε να συμβάλει η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) .
Όμως, εδώ ορίζεται ότι η ΑΙ θα παρακολουθεί τους δρόμους, θα συλλαμβάνει ηλεκτρονικά παραβάτες του ΚΟΚ, για να πληρώνουν τσουχτερά πρόστιμα για να μην ξαναπαρανομήσουν. Τα πρόστιμα όμως είναι ταξικά σχεδιασμένα: Πανάκριβα για τα λαϊκά και μεσαία στρώματα, ασήμαντα για τους οικονομικά ισχυρούς. Και αφού δεν θα καταβάλλονται πλέον στους Δήμους, αλλά κεντρικά, στερούν τη δυνατότητα έργων για την προστασία της περιοχής αρμοδιότητας των Δήμων. Και η βουλεύτρια αναρωτήθηκε μήπως η έντονη αντιπολίτευση που ασκούν τελευταία στην κυβέρνηση ο Δήμαρχος Αθηναίων και η ΚΕΔΕ βρίσκονται στη βάση αυτής της αλλαγής.
Μέσα από τα άρθρα αποκαλύπτεται ο πραγματικός στόχος των καμερών: Πρόσβαση θα έχουν και η Αστυνομία, το Λιμενικό σώμα, η Ακτοφυλακή και η Δημοτική Αστυνομία. Η δε επεξεργασία των στοιχείων θα γίνεται και για τη δίωξη ποινικών αδικημάτων ή την επιβολή κυρώσεων, όπως για απειλές κατά τις δημόσιας ασφάλειας. Μόνο που ως τέτοιες απειλές η κυβέρνηση θεωρεί τις συγκεντρώσεις, τις απεργιακές κινητοποιήσεις τις πορείες διαμαρτυρίας. Η περίπτωση του Άγνωστου Στρατιώτη είναι αποκαλυπτική.
Σε όλα τα άρθρα υπάρχουν τρομερές ασάφειες και ελλείψεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (θα παρεμβαίνει ή όχι χειριστής; Πότε και πώς θα θολώνονται τα πρόσωπα; Θα καταγράφεται ήχος ή όχι;). Όλα θα καθοριστούν με ΥΑ και ΚΥΑ των υπουργών της κυβέρνησης του predator, της ΕΥΠ των παρακολουθήσεων. Έβαλαν το λύκο να φυλάει τα πρόβατα.
Η ηλεκτρονική ενημέρωση των παραβατών μέσω του Gov.gr αφήνει εκτός όλους όσους δεν έχουν εξοικείωση με το διαδίκτυο και τους στερεί τη δυνατότητα έγκαιρης υποβολής ένστασης. Ειδικότερα πρόβλημα υπάρχει διότι δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο η ρητή υποχρέωση προσβασιμότητας, στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα, για τα άτομα με αναπηρία.
Η Θεανώ Φωτίου αναφέρθηκε στη συνέχεια στην αποτυχία της σύστασης της Εθνικής Αρχής Προσβασιμότητας όπως φαίνεται από τις παρατάσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, επισημαίνοντας ότι εξ αρχής η Νέα Αριστερά είχε αντιδράσει στη δημιουργία ενός φορέα τύπου ΕΥΠ Κυβερνοασφάλειας αντί για μια Ανεξάρτητη Αρχή.
Και τελείωσε με τη διαπίστωση: Με το νομοσχέδιο εγκαθιστάτε τον φόβο της επιτήρησης ως καθημερινή κανονικότητα πάνω από την κοινωνία. Γι αυτό η Νέα Αριστερά το καταψηφίζει.
Αναλυτικά η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Το σημερινό νομοσχέδιο, όπως ισχυρίζεται ο υπουργός, αντιμετωπίζει τη μάστιγα των τροχαίων θανάτων και ατυχημάτων που αφήνουν χιλιάδες ανθρώπους ανάπηρους. Δυστυχώς δεν το κάνει.
- Αυτό που κάνει το νομοσχέδιο είναι να ενισχύει το καθεστώς Μητσοτάκη με την ψηφιακή επιτήρηση πόλεων και της κοινωνίας, με την ψηφιακή καταγραφή προσωπικών δεδομένων, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής, με την αστυνόμευση και των παραβατών του ΚΟΚ που θα πληρώνουν τσουχτερά πρόστιμα ώστε να μην ξαναπαρανομήσουν.
- Όπως είπε και ο εισηγητής μας το κράτος θα έπρεπε να κάνει τα πάντα για να μειώσει τη χρήση των ΙΧ. Δηλαδή να βελτιώσει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σταθερής και μη τροχιάς. Την ποιότητα οχημάτων και συρμών. Το μειωμένο κόστος μεταφοράς με φθηνό εισιτήριο, τη συχνότητα διελεύσεων, την επέκταση του δικτύου. Όσο για το οδικό δίκτυο, θα έπρεπε να καταργηθούν όλα τα εμπόδια στους οδικούς άξονες, όπως οι διαφημιστικές πινακίδες, ο ελλιπής φωτισμός, το ανώμαλο χιλιομααλωμένο οδόστρωμα, τα κρυμμένα ή ασυντόνιστα φανάρια. Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να ανιχνεύονται όλες οι βλάβες και τα προβλήματα και να ενημερώνεται το κοινό σε πραγματικό χρόνο.
- Το νομοσχέδιο ισχυρίζεται ότι μόνο με την χρήση των νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης θα εποπτεύονται οι δρόμοι, θα συλλαμβάνονται ηλεκτρονικά οι παραβάτες του ΚΟΚ και θα πληρώνουν τσουχτερά πρόστιμα ώστε να μην ξαναπαρανομήσουν.
- Τα πρόστιμα αυξάνουν βέβαια τα δημόσια έσοδα, αλλά δεν θα καταβάλλονται στους δήμους, όπως μέχρι σήμερα, αλλά κεντρικά στο κράτος (άρθρο 22), στερώντας τους πόρους που θα τους επέτρεπαν να κάνουν έργα βελτίωσης των δρόμων τους. Αναρωτιόμαστε αν αυτό έχει σχέση με την αντιπολίτευση που κάνουν τελευταία ο Δήμαρχος Αθηναίων και η ΚΕΔΕ κατά της κυβέρνησης.
- Με το άρθρο 16 φαίνεται ο πραγματικός σκοπός των καμερών: τα συστήματα θα είναι προσβάσιμα, εκτός του ΟΔΥΣΕΑΣ, από την Ελληνική αστυνομία, το λιμενικό σώμα, την Ακτοφυλακή και τη Δημοτική Αστυνομία. Και η επεξεργασία των στοιχείων θα πραγματοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία «για τη δίωξη ποινικών αδικημάτων ή την εκτέλεση ποινικών κυρώσεων περιλαμβανομένων της προστασίας από απειλές κατά τις δημόσιας ασφάλειας». Ξέρουμε τι θεωρεί απειλές η κυβέρνηση: τις συγκεντρώσεις, τις απεργιακές κινητοποιήσεις τις πορείας διαμαρτυρίας. Η περίπτωση του Άγνωστου Στρατιώτη είναι αποκαλυπτική της άποψης Μητσοτάκη για τη δημόσια ασφάλεια.
- Κοινό γνώρισμα όλων των άρθρων, και κυρίως του άρθρου 16 για τα προσωπικά δεδομένα, είναι ένα: με τις ασάφειες και τα κενά που έχουν για το ποιος έχει πρόσβαση στις καταγραφές ποιος, πότε και αν παρεμβαίνει, αν υπάρχει λογοδοσία και σε ποιον κ.λπ. δεν προσφέρουν καμία εγγύηση και διασφάλιση, αφού τα πάντα παραπέμπονται σε ΥΑ και ΚΥΑ.
- Αναφέρεται ότι οι κάμερες μπορούν να κατηγοριοποιούν παραβάσεις χωρίς την ανάγκη παρεμβάσεων από χειριστή. Τελικά, θα υπάρχει ή όχι παρέμβαση από τον άνθρωπο και σε ποια φάση; Λέτε ότι όλα αυτά θα λυθούν με τις ΥΑ και ΚΥΑ. Καμία εμπιστοσύνη δεν έχουμε στην κυβέρνηση του predator, της παρακολούθησης από την ΕΥΠ υπουργών, δημοσιογράφων και στελεχών της αντιπολίτευσης.
- Όσο για τα περίφημα πρόστιμα, που θα λύσουν το πρόβλημα, είναι και πάλι ταξικά σχεδιασμένα: Πανάκριβα για τα λαϊκά και μεσαία στρώματα, ασήμαντα για τους οικονομικά ισχυρούς.
- Επιπλέον, δεν διασφαλίζετε ότι θα ενημερώνονται σωστά οι παραβάτες .Δεν είναι όλοι, και κυρίως οι ηλικιωμένοι και άλλες ευάλωτες ομάδες, εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες για να μπαίνουν στο gov.gr και να βλέπουν πότε και πού παρανόμησαν και τι πρόστιμο τους επιβλήθηκε, ούτε να κάνουν ένσταση μέσα σε τρεις ημέρες από την ανάρτηση του προστίμου ηλεκτρονικά. Από την άλλη με την κατάργηση των 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ, να δούμε πώς θα φθάνουν οι ειδοποιήσεις στις απομακρυσμένες περιοχές.
- Πρόβλημα είναι και η απουσία, από το νομοσχέδιο, ρητής υποχρέωση προσβασιμότητας, στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα, για τα άτομα με αναπηρία, κάτι που επισήμανε και η ΕΣΑμεΑ.
- Για το άρθρο 28: Σας είχαμε πει εξ αρχής ότι το σχήμα της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας δεν θα λειτουργήσει, αφού δεν φτιάξατε μια ανεξάρτητη αρχή, αλλά μια ΕΥΠ κυβερνοασφάλειας. Οι παρατάσεις του άρθρου 28 το αποδεικνύουν.
- Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι εγκαθιστάτε τον φόβο της επιτήρησης ως καθημερινή κανονικότητα πάνω από τις πόλεις μας, πάνω από όλη την κοινωνία. Το καταψηφίζουμε.

