Τοποθέτηση στην πρώτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών σχετικά με τη σύσταση και οργάνωση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
«Είμαστε κάθετα αντίθετοι με την απομάκρυνση της ΥΠΑ από το δημόσιο», είπε χαρακτηριστικά στην έναρξη της τοποθέτησής της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς. «Η μετατροπή της σε ΝΠΔΔ θα δημιουργήσει ένα πλαίσιο πιο χαλαρό και λιγότερο αυστηρό από το αντίστοιχο του στενού δημόσιου τομέα, σε βάρος της λειτουργίας της Υπηρεσίας, των εργαζομένων και θα ‘ανοίξει το δρόμο’ για περαιτέρω ιδιωτικοποιήσεις στις αερομεταφορές.
Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στα 22 εναπομείναντα κρατικά αεροδρόμια που λειτουργεί η ΥΠΑ, τα οποία αντί αναβάθμισης και ανάπτυξης, βρίσκονται σε διαδικασία εκποίησης από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ενώ η ‘συνταγή’ της ιδιωτικοποίησης απέτυχε – έχουμε το παράδειγμα των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που παραχωρήθηκαν στη Fraport – επανέρχεται σήμερα ως κυβερνητική επιλογή του ‘επιτελικού κράτους’.
Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο, επεσήμανε ορισμένα από τα πιο προβληματικά σημεία:
- Την απουσία εκπροσώπου των εργαζομένων στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΥΠΑ και το ότι δεν ορίζονται συγκεκριμένα προσόντα για τα μέλη του, γεγονός ανησυχητικό για την επικείμενη επιλογή ατόμων.
- Τις υπερεξουσίες που δίνονται στον Διοικητή, αλλά και στο ΔΣ
- Τα σφάλματα και τις αστοχίες στις διατάξεις που αφορούν στη νέα δομή και τις οργανικές μονάδες της ΥΠΑ, γεγονός που υποδεικνύει ότι το εγχείρημα είναι πρόχειρο ή τουλάχιστον ανώριμο για να προχωρήσει οποιαδήποτε μετακίνηση προσωπικού, χωρίς να είναι επισφαλής.
- Ότι δεν υπάρχει πρόβλεψη για Αίθουσα Κρατικών Επισήμων σε κανένα αεροδρόμιο, πέρα από το Ελευθέριος Βενιζέλος. Μάλιστα, στο αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, η διαχείριση της αίθουσας για τη φιλοξενία κρατικών αξιωματούχων, αρχηγών ξένων κρατών κτλ γίνεται αποκλειστικά από τη Fraport και όχι από κρατικούς υπαλλήλους.
- Ότι δεν υφίστανται Γραφεία Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτου Ανάγκης (ΠΣΕΑ) στα παραχωρημένα αεροδρόμια, γεγονός που συνιστά παράλειψη νόμιμης υποχρέωσης της ΥΠΑ με βάση το ενωσιακό και εθνικό πλαίσιο ασφαλείας, αλλά παράλληλα είναι και επιβεβλημένη, λόγω της λειτουργίας τους από ιδιωτικό φορέα τρίτης χώρας.
- Ότι πλέον οι προϊστάμενοι Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων λειτουργίας αερολιμένων θα μπορούν να επιλέγονται και από τον ιδιωτικό τομέα. «Τη στιγμή που η ΥΠΑ διαθέτει πολυάριθμο και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό που έχει διοριστεί μέσω ΑΣΕΠ, ανοίγει η πόρτα για πελατειακές τοποθετήσεις, χωρίς κριτήρια, χωρίς διαδικασία επιλογής και χωρίς ΑΣΕΠ. Παράλληλα, καταστρατηγείται το Άρθρο 103 του Συντάγματος και ο Υπαλληλικός Κώδικας» υπογράμμισε.
- Ότι στα παραχωρημένα αεροδρόμια προβλέπεται η κατάργηση οργανικών θέσεων και η αναγκαστική μετακίνηση υπαλλήλων, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους και χωρίς προηγούμενη υπηρεσιακή αξιολόγηση, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με το ισχύον νομικό πλαίσιο περί κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων (Ν4440/2016), το οποίο καθιερώνει ενιαίο και δεσμευτικό σύστημα μετακίνησης προσωπικού στο δημόσιο τομέα. «Η Fraport έσπευσε να χαιρετίσει την εν λόγω διάταξη, ζήτησε μάλιστα να προστεθεί χρονικός ορίζοντας για την ολοκλήρωση των μεταθέσεων. Τέτοιες διατάξεις επιτρέπουν στην εταιρία να λειτουργεί ανεξέλεγκτα στα αεροδρόμια, χωρίς καμία κρατική επίβλεψη, και με τις όποιες συνέπειες για το επιβατικό κοινό και το δημόσιο συμφέρον», τόνισε.
«Σε κάθε περίπτωση, άλλα είναι τα πραγματικά προβλήματα της αεροναυτιλίας, που δεν θεραπεύονται με το παρόν νομοσχέδιο και για τα οποία η κυβέρνηση έχει δείξει προκλητική αδιαφορία ή αδράνεια – πρώτο, η υποστελέχωση της ΥΠΑ. Ο αριθμός του προσωπικού κινείται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες η πρόσληψη 80 Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ), κατά καιρούς ανακοινώνεται ότι προχωρούν οι διαδικασίες και για άλλους κλάδους. Παρ’ όλα αυτά, έχουν περάσει περισσότερα από 6 χρόνια κυβέρνησης ΝΔ και είναι σαφές ότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένος σχεδιασμός από την κυβέρνηση για ενίσχυση του προσωπικού της αεροναυτιλίας.
Δεύτερον, τα σοβαρά προβλήματα και οι ελλείψεις σε κρίσιμα συστήματα της αεροναυτιλίας, τα οποία θέτουν και ζήτημα ασφάλειας των πτήσεων. Radar που βρίσκονται εδώ και καιρό εκτός λειτουργίας δεν έχουν αντικατασταθεί, radar που λειτουργούν, αλλά έχουν σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας ανταλλακτικών, κάτι που ισχύει και για πολλούς πομπούς και δέκτες επικοινωνιών, απαρχαιωμένα συστήματα στις επικοινωνίες, τα οποία ‘μετρούν’ 25 και πλέον έτη, είναι ορισμένα μόνο από τα παραδείγματα, τα οποία συνθέτουν επαρκώς μια εικόνα απαξίωσης των αερομεταφορών στη χώρα μας. Κατά τα άλλα, η Διοίκηση της ΥΠΑ υπερθεματίζει για το «φιλόδοξο» πρόγραμμα επενδύσεων που υλοποιείται σε ό,τι αφορά τα συστήματα αεροναυτιλίας, έργα που όμως δεν προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί πριν από το 2029.
Τα συμβάντα είναι πολλά, τελευταίο εκείνο της 19ης Αυγούστου 2025, στην ‘καρδιά’ της τουριστικής περιόδου, όταν τέθηκε εκτός λειτουργίας το Τερματικό Radar Μερέντας, καθώς και οι εφεδρικές συχνότητες της Προσέγγισης Αθηνών, κρίσιμα συστήματα για τη διαχείριση των διαδικασιών προσέγγισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).
Ενώ δεν γίνεται να μην αναφερθώ στην ταλαιπωρία που υφίσταται το επιβατικό κοινό, με καθυστερήσεις που φτάνουν μέχρι και τις 2 ώρες. Μάλιστα, στις 25 Σεπτεμβρίου το συγκεκριμένο αεροδρόμιο ‘κέρδισε’ την πρωτιά σε καθυστερήσεις πανευρωπαϊκά. Οι ΕΕΚ δήλωσαν ότι μέχρι το Σεπτέμβριο εξυπηρετούσαν σε όλες τις μονάδες εναέριας κυκλοφορίας μεγαλύτερο όγκο κυκλοφορίας από τον ήδη αυξημένο που έχει συμφωνηθεί. Ειδικά για τον Δ.Α.Α. εξυπηρετούσαν ακόμα και 36 αφίξεις την ώρα, παρότι η ονομαστική χωρητικότητα είναι 22 και η αυξημένη χωρητικότητα που έχει συμφωνηθεί είναι 28.
Ενώ προχώρησαν και σε μια πολύ σημαντική καταγγελία. Ότι η Διοίκηση της ΥΠΑ, ενώ πλήρωσε 150 χιλιάδες ευρώ για μελέτη σε σχέση με την ονομαστική χωρητικότητα του ΔΑΑ, στη συνέχεια σύστησε Ομάδα Εργασίας για να παρακάμψει τα αποτελέσματα της εν λόγω μελέτης, με σκοπό την αύξηση της ονομαστικής χωρητικότητας του αεροδρομίου.
Όσο για το νομοσχέδιο, υπογραμμίζουν ότι το Υπουργείο δεν έκανε δεκτές ούτε τις δικές τους παρατηρήσεις, αλλά ούτε και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ενώ επισημαίνουν ότι το κείμενο δεν ικανοποιεί βασικές απαιτήσεις των ευρωπαϊκών κανονισμών, κάτι που το πιστοποιεί η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που απειλεί τη χώρα μας με κυρώσεις».
«Θα κλείσω την τοποθέτησή μου με το πρόβλημα που έχουμε καταγγείλει τόσες φορές, ήδη από το 2020 και την ψήφιση του Ν4757. Την κατάργηση της κρατικής παρουσίας στα αεροδρόμια, λόγω της κατάργησης των αεροπορικών αρχών, με όλα τα θέματα ασφαλείας που αυτό συνεπάγεται.
Η κυβέρνηση επέλεξε τη σύσταση μιας Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) συρρικνωμένης, Αθηνοκεντρικής και ανύπαρκτης στους αερολιμένες της χώρας, εκεί δηλαδή που λαμβάνει χώρα το αεροπορικό έργο και επομένως υπάρχει ανάγκη εποπτείας των αερομεταφορών. Αυτό, σε μια κατεξοχήν νησιωτική χώρα με 42 αεροδρόμια, με αρκετά από αυτά σε δυσπρόσιτες περιοχές, με τα περισσότερα ιδιωτικοποιημένα, κι ενώ επίκειται ιδιωτικοποίηση και των τελευταίων που είναι ακόμα υπό κρατικό έλεγχο. Δηλαδή σήμερα, που η φυσική παρουσία της ΑΠΑ στα αεροδρόμια είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ – κάτι που είναι άλλωστε και συμβατική υποχρέωση της χώρας μας έναντι των επενδυτών των ελληνικών αεροδρομίων.
Αποτέλεσμα του μοντέλου δομής της ΑΠΑ που η ΝΔ δημιούργησε είναι η σωρεία αεροπορικών συμβάντων, στα οποία η Αρχή ήταν απούσα. Για όλα αυτά υπάρχουν σχετικές καταγγελίες από τους εργαζομένους, έχουν κατατεθεί ερωτήσεις στη Βουλή, ακόμα και από Βουλευτές της κυβέρνησης, ενώ και η ΕΕ έχει ξεκινήσει διαδικασία επί παραβάσει, με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα. Δυστυχώς, 5 χρόνια από τη σύσταση της ΑΠΑ κι ενώ η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχει αλλάξει αρκετές φορές, η κυβέρνηση παραμένει αμετακίνητη και σταθερή στις καταστροφικές αυτές πολιτικές».