Ερώτηση Βουλευτών της Νέας Αριστεράς: Ποδηλατόδρομος αντί σιδηροδρόμου στη γραμμή Κόρινθος – Καλαμάτα;

Τα σχέδια της κυβέρνησης για τη διαμόρφωση ποδηλατικής διαδρομής στο σιδηροδρομικό δίκτυο Πελοποννήσου, και όχι την επαναλειτουργία αυτού, αναδεικνύουν με Ερώτησή τους προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας 9 Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, έπειτα από πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας (Κ.Ο.), Πέτης Πέρκα.

Οι Βουλευτές κάνουν αναφορά στον πρόσφατο διαγωνισμό του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) σχετικά με την εκπόνηση προμελετών για κατασκευή ποδηλατοδρόμου στη γραμμή ‘Κόρινθος – Καλαμάτα’, με προϋπολογισμό 2,88 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, και χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. 

Ο εν λόγω διαγωνισμός, στον οποίο αναφέρεται επακριβώς η μετατροπή της σιδηροδρομικής γραμμής μετρικού εύρους της Πελοποννήσου σε ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στον τεχνικό κόσμος, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες, αφού έγινε ερήμην τους, τη στιγμή μάλιστα που η επαναλειτουργία της γραμμής ‘Κόρινθος – Καλαμάτα’ αποτελεί πάγιο αίτημα των εμπλεκόμενων φορέων και γι’ αυτό ήταν σε εξέλιξη σχετικές διαβουλεύσεις. 

Το ιστορικό σιδηροδρομικό δίκτυο Κόρινθος-Άργος / Ναύπλιο-Τρίπολη-Καλαμάτα αποτελεί τμήμα της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής, αναπόσπαστο κομμάτι του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, ενώ περιλαμβάνεται στο εγκεκριμένο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και στο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Πελοποννήσου. Επιπλέον, η αναβάθμιση της γραμμής περιλαμβάνεται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών και στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του ΥΠΟΜΕ για την ανάπτυξη των ελληνικών σιδηροδρόμων (2024-2044). Μάλιστα, το 2011 ανακατασκευάστηκε η επιδομή του δικτύου, με χρηματοδότηση 80 εκατομμυρίων ευρώ, από το ΠΕΠ Πελοποννήσου και την Ευρωπαϊκή Ένωση, με σκοπό την επαναλειτουργία του. 

Μετά από όλα αυτά, είναι αδιανόητο πώς τα συναρμόδια Υπουργεία και το ΤΕΕ, αντί να έχουν ως προτεραιότητα την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου, επιλέγουν να προωθήσουν την κατασκευή ενός ποδηλατοδρόμου, χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, τους εμπλεκόμενους φορείς και την αυτοδιοίκηση, α’ και β’ βαθμού. 

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γ. Στασινός, παρά τις διαβεβαιώσεις ότι δεν υπάρχει πρόθεση να μετατραπεί η γραμμή σε κάτι διαφορετικό από την πραγματική της λειτουργία, δεν κατάφερε να πείσει ότι δε θα θιγεί η σιδηροδρομική γραμμή – κάτι που άλλωστε αναφέρεται και στη διακήρυξη. 

Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς τονίζουν ότι σε κάθε περίπτωση, γεγονός παραμένει ότι θα δοθεί δημόσιο χρήμα 3,5 εκατομμυρίων ευρώ για μια προμελέτη που θα εξετάσει καλές πρακτικές στο σιδηροδρομικό χώρο. Και μάλιστα, χωρίς να έχει προηγηθεί ανάλυση σκοπιμότητας ή αξιολόγηση της βιωσιμότητας της πρότασης για ποδηλατική γραμμή στο δίκτυο ‘Κόρινθος – Καλαμάτα’. Θα δοθεί δημόσιο χρήμα για ένα έργο, το οποίο είναι αμφίβολο αν τελικά θα υλοποιηθεί, αφού για την ολοκλήρωσή του δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Έχουμε ακόμα ένα ‘δωράκι’ λοιπόν της κυβέρνησης σε φίλους μελετητές. 

Υπογραμμίζουν ότι η κατασκευή ποδηλατοδρόμων είναι εν γένει θετική, δε χρειάζονται όμως τόσο δαπανηρές παρεμβάσεις και φυσικά εις βάρος κρίσιμων υποδομών, όπως είναι ο σιδηρόδρομος. Τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εκπόνηση μελετών στον αστικό ιστό – όπου δεν υπάρχει καν στοιχειώδες δίκτυο ποδηλατοδρόμων – και σε συνδυασμό με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). 

Στο πλαίσιο αυτό, θέτουν σειρά ερωτημάτων στους αρμόδιους Υπουργούς σε ό,τι αφορά το έργο της διαμόρφωσης ποδηλατικής διαδρομής στο δίκτυο ‘Κόρινθος – Καλαμάτα’, αλλά και τους λόγους που επιλέγουν να προωθήσουν την κατασκευή ενός ποδηλατοδρόμου, και όχι την επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου Πελοποννήσου. 

Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρη την Ερώτηση.