Ερώτηση Ηλιόπουλου – Τζανακόπουλου – Τζούφη: Στα χαρτιά παραμένει ΕΕΕΕΚ Αθηνών – Επτά χρόνια καθυστερήσεων στερούν σε παιδιά με αναπηρία το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης τους στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Προς την Υπουργό Εθνικής Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Στα χαρτιά παραμένει το Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Αθηνών – Επτά χρόνια καθυστερήσεων στερούν σε παιδιά με αναπηρία το δικαίωμα της ισότιμης πρόσβασης τους στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση»

Επτά ολόκληρα χρόνια μετά τη λήψη απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων για την ανέγερση του πρώτου Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΕΚ) εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου, για τη φοίτηση παιδιών με αυτισμό και νοητική υστέρηση, το έργο παραμένει στα χαρτιά. Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ελήφθη τον Δεκέμβριο του 2018, ενώ η ίδρυση του σχολείου δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β’ 2702/02.07.2019.

Παρά τις αλλεπάλληλες προσπάθειες των γονέων για προσωρινή λειτουργία μιας τέτοιας δομής έως την ανέγερση του σχολείου σε οικόπεδο επί της οδού Λάμψα στους Αμπελόκηπους, καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει σημειωθεί. Τα μηνύματα τόσο από τον Δήμο Αθηναίων όσο και από την ΚΤΥΠ Α.Ε. δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς η ανέγερση του ΕΕΕΕΚ παραμένει σε αναμονή χρηματοδότησης.

Στο μεταξύ, δεκάδες παιδιά με αυτισμό ή νοητική υστέρηση αναγκάζονται καθημερινά να υπομένουν πολύωρα δρομολόγια για να φοιτήσουν σε σχολεία άλλων δήμων (Αγίου Δημητρίου, Αιγάλεω, Νέου Ηρακλείου), υπό συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης και εξάντλησης. Γονείς, αλλά και υπάλληλοι του δήμου της Αθήνας μιλώντας στην εφημερίδα Το Βήμα κάνουν λόγο για «αντιεκπαιδευτική μεταχείριση» και για «ντροπιαστική μη εξεύρεση λύσης» εκ μέρους της πολιτείας, καθώς η έλλειψη μιας τέτοιας δομής στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας υπονομεύει το δικαίωμα των παιδιών στην εκπαίδευση και την κοινωνική τους ένταξη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των διευθυντών των ΕΕΕΕΚ, τα επαγγελματικά αυτά σχολεία των γειτονικών δήμων λειτουργούν με διπλάσιο αριθμό μαθητών από τον προβλεπόμενο, θέτοντας σε κίνδυνο την ποιότητα και την ασφάλεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Δηλαδή οι εν λόγω σχολικές μονάδες που καλούνται να καλύψουν το εκπαιδευτικό κενό του Δήμου Αθηναίων έχουν πλέον φτάσει ή και ξεπεράσει τα όρια της κτιριακής αντοχής τους, με αποτέλεσμα:

-Διπλασιασμό μαθητικού πληθυσμού ανά τάξη, συχνά χωρίς τις αναγκαίες συνθήκες εξατομικευμένης υποστήριξης.

-Σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών λόγω υπεράριθμων τμημάτων σε χώρους που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές ειδικής αγωγής.

-Καθημερινή ταλαιπωρία παιδιών και οικογενειών, που αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να φοιτήσουν σε ΕΕΕΕΚ εκτός δήμου.

-Υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της ψυχοσυναισθηματικής υποστήριξης που απαιτούν τα παιδιά με σοβαρές αναπηρίες.

Παράλληλα, η ραγδαία αύξηση των μαθητών στα ειδικά νηπιαγωγεία και δημοτικά της Αθήνας καθιστά επιτακτική την ύπαρξη δευτεροβάθμιας δομής εντός των ορίων του Δήμου. Η εκπαίδευση των παιδιών με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές αποτελεί συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα και η απουσία αυτής της δευτεροβάθμιας σχολικής δομής στον Δήμο Αθηναίων συνιστά κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ισότητας στην πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση. Το πρόβλημα αγγίζει επίσης τον ευρύτερο σχεδιασμό ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στη χώρα, καθώς αναδεικνύει χρόνιες καθυστερήσεις, έλλειψη συντονισμού μεταξύ Υπουργείου, ΚΤΥΠ και ΟΤΑ, καθώς και ανεπάρκεια στην κατανομή πόρων για τη στήριξη των πιο ευάλωτων μαθητών.

Είναι δε τουλάχιστον αντιφατικό, το Υπουργείο Παιδείας να δηλώνει διαχρονικά αναρμοδιότητα για τα ζητήματα σχολικής στέγασης, την ίδια στιγμή που διακηρύσσει την προτεραιότητα της ειδικής αγωγής. Η εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί να εξαντλείται στη ρητορική, όταν τα σχολεία ειδικής αγωγής αφήνονται κυριολεκτικά χωρίς στέγη. Το αρμόδιο υπουργείο θα έπρεπε να φέρει την πολιτική ευθύνη για την εποπτεία, τον συντονισμό, και —κυρίως— την πίεση και συνεργασία με άλλους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να διασφαλίζεται η στοιχειώδης λειτουργία των σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1.Ποιες συγκεκριμένες ενέργειες έχει κάνει το Υπουργείο ώστε να διασφαλιστεί η άμεση ανοικοδόμηση του ΕΕΕΕΚ Αθηνών από την ΚΤΥΠ Α.Ε. με σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα;

2. Σε ποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες έχει προχωρήσει το Υπουργείο ώστε να εξασφαλιστεί η προσωρινή στέγαση του σχολείου από τον Δήμο Αθηναίων;

3. Πώς αξιολογεί το Υπουργείο το γεγονός ότι υπερκορεσμένα ΕΕΕΕΚ άλλων δήμων αναγκάζονται να φιλοξενούν μαθητές του Δήμου Αθηναίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την ασφάλεια των μαθητών και την καθημερινή τους μετακίνηση;

4. Προτίθεται το Υπουργείο να αναλάβει την ευθύνη συντονισμού των εμπλεκόμενων φορέων (ΚΤΥΠ, Δήμος Αθηναίων) ώστε να λυθεί το ζήτημα όχι σε θεωρητικό αλλά σε πρακτικό επίπεδο, με άμεσες ενέργειες και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα;

5. Θεωρεί η Υπουργός ότι η επίκληση αναρμοδιότητας για τα ζητήματα σχολικής στέγασης είναι συμβατή με τον θεσμικό ρόλο του Υπουργείου Παιδείας απέναντι στους πιο ευάλωτους μαθητές του δημόσιου σχολείου;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αθανάσιος (Νάσος) Ηλιόπουλος

Δημήτριος Τζανακόπουλος

Μερόπη Τζούφη