Η βουλεύτρια Νοτίου Τομέα της Νέας Αριστεράς, Θεανώ Φωτίου, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής για το Σ/ν Υπουργείου Υγείας «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας», τόνισε ότι το σημερινό νομοσχέδιο το Υπουργείο Υγείας αποτελεί συνέχεια της αποτυχίας του νόμου Πλεύρη , που «κατάφερε» να χει προσωπικό βοηθό το 55% του πληθυσμού και να έχουν ενταχθεί στο θεσμό οι μισοί από τους διαθέσιμους ιατρούς, και όλες αυτές οι «επιτυχίες» κάτω από απειλές για αυξημένη συμμετοχή στις εξετάσεις και τα φάρμακα.Σήμερα ο κ. Γεωργιάδης ευτελίζοντας περαιτέρω την ουσία μίας αναγκαίας μεταρρύθμισης έρχεται να «αναβαθμίσει» τον προσωπικό ιατρό βαφτίζοντας τους αγροτικούς ιατρούς και τους ειδικευόμενους της γενικής ιατρικής σε «προσωπικούς» ιατρούς. Παγκόσμιες επικίνδυνες πρωτοτυπίες που αναγορεύουν τον ειδικευόμενο σε ειδικευμένο με ένα μήνα εκπαίδευση και άρα ακυρώνουν στην πράξη της ειδίκευση των γιατρών.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη 5 χρόνια τώρα αντί να ενισχύσει την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας για να υλοποιήσει το θεσμό του οικογενειακού ιατρού που απαιτεί συνέργειες, ολιστική προσέγγιση και εξατομικευμένη και μακροχρόνια σχέση με την οικογένεια και γνώση του ιστορικού της, επιλέγει ένα χρεοκοπημένο μοντέλο, αυτό του προσωπικού ιατρού. Κερασάκι στην τούρτα του αντικοινωνικού και χρεοκοπημένου μοντέλου αποτελεί η ουσιαστική λήξη του θεσμού του προσωπικού στον παιδικό πληθυσμό, καθώς σύμφωνα με το νομοσχέδιο καθιστά ΜΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ την εγγραφή των παιδιών σε προσωπικό ιατρό!
Η Νέα Αριστερά είναι κάθετα αντίθετη με τη διάλυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας όπως αυτή επιχειρείται και με το νομοσχέδιο Γεωργιάδη και προτείνει ένα άλλο μοντέλο που έχει ως βασικούς άξονες:
- Την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του δικτύου πρωτοβάθμιων δημόσιων δομών (ΤΟΜΥ, Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά Ιατρεία) σε όλη τη χώρα.
- Την επαρκή στελέχωση των δομών αυτών με ειδικευμένους ιατρούς και με στόχο την καθολική εγγραφή του πληθυσμού, ενηλίκων και παιδιών
- Την συμπληρωματική κάλυψη από συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες
- Την ουσιαστική μισθολογική αναβάθμιση των αποκλειστικής απασχόλησης υγειονομικών του ΕΣΥ και τη θέσπιση ουσιαστικών κινήτρων για τις άγονες περιοχές.
- Την ουσιαστική αναμόρφωση του ψηφιακού περιβάλλοντος – ηλεκτρονικός φάκελος, σύστημα ραντεβού και παραπομπών.
Μαζί με τους εργαζόμενους στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, τους συλλόγους ασθενών και τους πολίτες θα δώσουμε τη μάχη για την ανατροπή όλων των αντικοινωνικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο της υγείας και το σχεδιασμό ενός πραγματικά καθολικού, δωρεάν και ποιοτικού εθνικού συστήματος υγείας, πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου.
Σ/ν Υπουργείου Υγείας «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»
Ομιλία στην Ολομέλεια
Το Υπουργείο Υγείας φέρνει σήμερα ένα νομοσχέδιο με τίτλο «Αναμόρφωση προσωπικού ιατρού», ενός θεσμού που η ψήφισή τους πριν 2,5 χρόνια συνδέθηκε με τις γνωστές κυβερνητικές μεγαλοστομίες για την «μεγάλη μεταρρύθμιση» που θα άλλαζε το σύστημα υγείας.
Σήμερα δεν ομολογείτε την αποτυχία του νόμου Πλεύρη, που κατάφερε να χει προσωπικό βοηθό το 55% του πληθυσμού και να έχουν ενταχθεί στο θεσμό οι μισοί από τους διαθέσιμους ιατρούς, και όλες αυτές οι «επιτυχίες» κάτω από απειλές για αυξημένη συμμετοχή στις εξετάσεις και τα φάρμακα.
Σήμερα ο κ. Γεωργιάδης ευτελίζοντας περαιτέρω την ουσία μίας αναγκαίας μεταρρύθμισης έρχεται να «αναβαθμίσει» τον προσωπικό ιατρό βαφτίζοντας τους αγροτικούς ιατρούς και τους ειδικευόμενους της γενικής ιατρικής σε «προσωπικούς» ιατρούς.
Παγκόσμιες πρωτοτυπίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία του λαού και κυρίως όσων δεν έχουν να πληρώσουν από την τσέπη τους αυτή την υπηρεσία και όλες σχεδόν τις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας.
Παγκόσμιες επικίνδυνες πρωτοτυπίες που αναγορεύουν τον ειδικευόμενο σε ειδικευμένο με ένα μήνα εκπαίδευση και άρα ακυρώνουν στην πράξη της ειδίκευση των γιατρών.
Επιμένουν να φτιάξουν ένα προσωπικό ιατρό που δεν έχει καμία προσωπική σχέση με τον ασθενή. Και άρα δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε την πρώτη πρόσβαση του πολίτη στο σύστημα υγείας ούτε και τον σύμβουλο υγείας σε συνηθισμένα προβλήματα και στη συνέχεια να τον προσανατολίσει υπεύθυνα πού πρέπει να πάει όταν χρειάζεται πιο εξειδικευμένη περίθαλψη και φροντίδα.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη 5 χρόνια τώρα αντί να ενισχύσει την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας για να υλοποιήσει το θεσμό του οικογενειακού ιατρού που απαιτεί συνέργειες, ολιστική προσέγγιση και εξατομικευμένη και μακροχρόνια σχέση με την οικογένεια και γνώση του ιστορικού της, επιλέγει ένα χρεοκοπημένο μοντέλο, αυτό του προσωπικού ιατρού.
Και τί ειρωνεία. Καταργείτε τον οικογενειακό ιατρό αλλά ιδρύσατε υπουργείο οικογένειας. Η οικογένεια, το νοικοκυριό όπως λέμε εμείς είναι μια σταθερή υπαρκτή κοινωνική μονάδα που την υμνείτε αλλά στα θέματα υγείας την εξαφανίζετε. Ο οικογενειακός ιατρός αποκτούσε μία διαχρονική σχέση με την οικογένεια.
Αν σήμερα η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι αυτή η σχέση και ο κομβικός ρόλος που επιτελούσε μπορεί να ανατεθεί σε πτυχιούχους ιατρικής, ειδικευόμενους και αγροτικούς ιατρούς που κάθε 10 μήνες αλλάζουν, τότε μας κοροϊδεύει. Εγκαθιδρύει μία διακοπτόμενη τυχαία σχέση.
Μία ακόμα σοβαρή ανεπάρκεια του νόμου Πλεύρη ήταν η αδυναμία υλοποίησης τους θεσμού στον παιδικό πληθυσμό. Πώς έρχεται να διορθώσει το νομοσχέδιο Γεωργιάδη την ανεπάρκεια αυτή; Καθιστώντας ΜΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ την εγγραφή των παιδιών σε προσωπικό ιατρό! Ουσιαστικά δηλαδή επισημοποιώντας τη λήξη του θεσμού του προσωπικού ιατρού για τον παιδικό πληθυσμό!
Με αυτό το νομοσχέδιο ενισχύετε την λανθασμένη κουλτούρα στη χώρα μας ότι για οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας έχει κανείς, η λύση είναι το νοσοκομείο ή ο ειδικός γιατρός.
Και βέβαια δεν μπορεί ο προσωπικός ιατρός να αντιμετωπίσει την πολυνοσηρότητα. Ετσι, η φροντίδα υγείας αρχίζει και τελειώνει στα νοσοκομεία, στα επείγοντα και μετά πηγαίνει στους ιδιωτικούς κολοσσούς για εξετάσεις που τρέφονται από τον ΕΟΠΥΥ και στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια και βέβαια στον ιδιώτη γιατρό που του γράφεται φάρμακα ως προσωπικός.
Οσο για την φροντίδα στην κοινότητα που προηγείται της πρωτοβάθμιας ούτε λόγος.
Τα όσα αναφέρετε για τις υπηρεσίες πρόληψης αποτελούν ανέκδοτο. Με τα κέντρα πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας να είναι σε άμεσο κίνδυνο κλεισίματος, τα κέντρα υγείας υποστελεχωμένα, με καταρρέοντα τα ΤΟΜΥ, πώς θα προσφέρετε υπηρεσίες πρόληψης στην κοινότητα, στα σχολεία, τους χώρους δουλειάς, στους χρόνιους πάσχοντες, στα παιδιά, στην εκτίμηση της ψυχικής νόσου, σε επιδημιολογικά περιστατικά κοκ.
Εξ άλλου ο προσυμπτωματικός έλεγχος γίνεται κατ ευθείαν από την κυβέρνηση.
Υπάρχει πράγματι έλλειψη παθολόγων και γενικών ιατρών; Η έλλειψη αυτών από τις δημόσιες μονάδες υγείας;
Ως Νέα Αριστερά προτείνουμε:
- Την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του δικτύου πρωτοβάθμιων δημόσιων δομών (ΤΟΜΥ, Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά Ιατρεία) σε όλη τη χώρα.
- Την επαρκή στελέχωση των δομών αυτών με ειδικευμένους ιατρούς και με στόχο την καθολική εγγραφή του πληθυσμού, ενηλίκων και παιδιών
- Την συμπληρωματική κάλυψη από συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες
- Την ουσιαστική μισθολογική αναβάθμιση των αποκλειστικής απασχόλησης υγειονομικών του ΕΣΥ και τη θέσπιση ουσιαστικών κινήτρων για τις άγονες περιοχές, κάνοντας έτσι ελκυστικό το ΕΣΥ για τους νέους επιστήμονες.
- Την ουσιαστική αναμόρφωση του ψηφιακού περιβάλλοντος – ηλεκτρονικός φάκελος, σύστημα ραντεβού και παραπομπών – που σήμερα είναι απελπιστικά δυσλειτουργικό και πηγή ταλαιπωρίας για ασθενείς και γιατρούς.
Καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο.