Θ. Φωτίου: Στην κατάργηση κάθε δυνατότητας ανάπτυξης κριτικής σκέψης των μαθητών στοχεύει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης, ώστε να αποτυγχάνουν στις εισαγωγικές εξετάσεις στα δημόσια ΑΕΙ και να γίνονται «πελατεία» στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια και Κολλέγια

Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπ. Παιδείας για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη, η Θεανώ Φωτίου τόνισε ότι αισθάνεται υποχρέωσή της να μιλήσει για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, τόσο λόγω της ιδιότητάς της ως ομότιμης καθηγήτριας του ΕΜΠ, όσο και απέναντι στα 75.000 παιδιά που έδωσαν πανελλήνιες και τα οποία όλα στγχαίρει.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης είναι το άλλοθι για τη μη μείωση της αναλογίας διδάσκοντος / διδασκομένων που σε πρωτοβάθμια- δευτεροβάθμια και πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι το κλειδί ώστε μαθητές και σπουδαστές να γίνουν υποκείμενα μιας ριζικής αλλαγής που με σύγχρονες μεθόδους και τεχνολογικά μέσα και να αποκτήσουν κριτική σκέψη. Εμπνευστής και ενορχηστρωτής όλης αυτής της μεγάλης αλλαγής είναι ο δάσκαλος, ο καθηγητής, ο ακαδημαϊκός. Γι αυτό χρειάζεται ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, αμοιβές αξιοπρέπειας και συνεχή μετεκπαίδευση.

Το ψηφιακό εργαστήριο δεν δημιουργεί κριτική σκέψη. «Εξοικονομεί» καθηγητές στα δυσπρόσιτα, απόμακρα, νησιωτικά και ορεινά σχολεία αποκλείοντας τα παιδιά από τους καθηγητές τους και υποχρεώνοντάς τα να βιώσουν εκπαιδευτικές ανισότητες.

Και η βουλευτής συνέχισε: Φοβάστε την κριτική σκέψη των μαθητών γιατί στις πανελλήνιες εξετάσεις ο βασικός παράγοντας ανόδου και καθόδου των μορίων είναι τα μαθήματα που απαιτούν κριτική σκέψη (φυσική, χημεία, μαθηματικά) που εξασφαλίζουν την είσοδο στις περιζήτητες σχολές, πολυτεχνικές, ιατρικές, καθηγητικές.

Φέτος, στο 62% των τμημάτων είχαμε μεγάλη μείωση. Από 74.847 υποψηφίους πέρασαν 52.171 έμειναν 27.000 – 28.000 παιδιά. Απογοητευτική εικόνα στις υψηλόβαθμες σχολές. Αλλά οι βάσεις δεν έπεσαν, γιατί η κα Κεραμέως εφηύρε το μοναδικό παγκοσμίως σύστημα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Και 20.000 παιδιά αποκλείστηκαν και από το δικαίωμα να καταθέσουν μηχανογραφικό.

Η κατρακύλα των βάσεων σε Ιατρικές, Πολυτεχνικές, Οικονομικές σχολές και Πληροφορικής έχει όνομα: ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΚΟΛΛΕΓΙΑ ή, κατά τον Νεοδημοκρατικό νεολογισμό, ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Εκεί θα κατευθυνθούν οι αποτυχόντες, αλλά και κάποιοι επιτυχόντες, αφού το κόστος ενοικίασης στέγης και, γενικά, ζωής, στις πόλεις με Πανεπιστήμια έχει εκτοξευτεί εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης και του μικρού αποθέματος λόγω υπερτουρισμού.

Ηδη το πρώτο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο, παράρτημα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, διαφημίζεται ότι θα ανοίξει στο Ελληνικό το Σεπτέμβριο του 2025 με τμήματα Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Νοσηλευτικής και Οικονομικών, για 2.000 σπουδαστές και με έσοδα 20 εκατ. Ευρώ/έτος από τα δίδακτρα. Ακριβώς με τις σχολές όπου κατρακύλισαν φέτος οι βάσεις. Καθόλου τυχαίο. Βλέπετε καμία σχέση με τα Τμήματος των δημόσιων ΑΕΙ όπου κατρακύλησαν οι βάσεις;

Οι διατάξεις για την ανώτατη εκπαίδευση συνεχίζουν την ιδιωτικοποίησή της και τα αυταρχικά μοντέλα διοίκησης που καταργούν όλες τις κατακτήσεις της μεταπολίτευσης για εκδημοκρατισμό δομών και οργάνων διοίκησης. Απαράδεκτο είναι το άρθρο 38 όπου με ΚΥΑ τριών υπουργών, Παιδείας, – Εσωτερικών – Οικονομικών, μπορεί να καταργούνται πανεπιστημιακά τμήματα, κόντρα σε αποφάσεις τμημάτων, Συγκλήτου και ΕΘΑΑΕ. Καταργείται κάθε έννοια αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, στο όνομα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και σε όφελος των ιδιωτικών πανεπιστημίων που η ΕΘΑΑΕ νομιμοποίησε ενάντια στο Σύνταγμα και τα δημόσια πανεπιστήμια.

Και η βουλεύτρια της Νέας Αριστεράς κατέληξε: Με τις αντιμεταρρυθμίσεις σας δημιουργείτε ακραίες ανισότητες στην Ελληνική κοινωνία, δημιουργείτε ολόκληρα στρώματα αποκλεισμένων από τα δημόσια αγαθά της υγείας, της παιδείας, της κοινωνικής πρόνοιας, της στέγασης. Μας γυρίζετε δεκαετίες πίσω, πριν ακόμα και τη μεταπολίτευση.

Ομως θα αντισταθούμε, όπως αντιστάθηκαν χιλιάδες Ελληνες και Ελληνίδες στη δικτατορία, και όπως κι εκείνοι θα νικήσουμε γιατί έχουμε το δίκιο με το μέρος μας.

Ακολουθεί η πλήρης ομιλία

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ Σ/Ν

Ρυθμίσεις για την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πύλη και το Ψηφιακό Φροντιστήριο, επαγγελματικός προσανατολισμός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέτρα στήριξης του εκπαιδευτικού συστήματος στις απομακρυσμένες περιοχές και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Θα μιλήσω αποκλειστικά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης. Το θεωρώ υποχρέωσή μου, ως ομότιμη καθηγήτρια του ΕΜΠ, αλλά και απέναντι στα 75.000 παιδιά που έδωσαν πανελλήνιες και εγώ τα συγχαίρω όλα.

Τί επαγγέλλεται το νομοσχέδιο.

Στο νομοσχέδιο, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης είναι το άλλοθι για να μην μειώσετε την αναλογία διδάσκοντος / διδασκομένων στις τάξεις.

Ξέρετε πολύ καλά ότι τόσο στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση όσο και την στην τριτοβάθμια και πανεπιστημιακή το κλειδί για να ξεκλειδώσουμε το μέλλον είναι μαθητές και σπουδαστές να γίνουν υποκείμενα μιας ριζικής αλλαγής στο περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας για να αποκτήσουν κριτική σκέψη.

Περιεχόμενο πολυεπιστημονικό που δεν απαιτεί αποστήθιση αλλά κριτική σκέψη που αποκτιέται με σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους και τεχνολογικά μέσα.

Ξέρετε πολύ καλά ότι αυτό για να γίνει απαιτούνται μικρές τάξεις 10-15 ατόμων και ομαδικές εργασίες.

Γιατί ο εμπνευστής, ο ενορχηστρωτής όλης αυτής της μεγάλης αλλαγής είναι ο δάσκαλός, ο καθηγητής, ο ακαδημαϊκός. Αυτοί χρειάζονται ανθρώπινες συνθήκες εργασίας και αμοιβές αξιοπρέπειας και συνεχή μετεκπαίδευση.

Το ψηφιακό εργαστήριο δεν δημιουργεί κριτική σκέψη. «Εξοικονομεί» καθηγητές στα δυσπρόσιτα, απόμακρα, νησιωτικά και ορεινά σχολεία. Δηλαδή αποκλείει τα παιδιά αυτών των περιοχών από τους καθηγητές τους για να βιώσουν στο πετσί τους τις εκπαιδευτικές ανισότητες μέσω ψηφιοποίησης.

Γιατί φοβάστε την κριτική σκέψη των μαθητών;

Γιατί στις πανελλήνιες εξετάσεις ο βασικός παράγοντας ανόδου και καθόδου των μορίων είναι τα μαθήματα που απαιτούν κριτική σκέψη όπως π.χ. η φυσική, χημεία, τα μαθηματικά. Ολα αυτά τα μαθήματα που εξετάζονται για την είσοδο στις περιζήτητες σχολές, πολυτεχνικές, ιατρικές, καθηγητικές.

Τι έγινε φέτος; Σε ελεύθερη πτώση ήταν οι βάσεις των υψηλόβαθμων σχολών.

Στο 62% των τμημάτων σημειώθηκε μείωση. Με αποτέλεσμα από 74.847 υποψηφίους πέρασαν 52.171 και αν υπολογίσεις όλες τις κατηγορίες εκτός έμειναν 27.000 – 28.000 παιδιά.

Απογοητευτική εικόνα στις υψηλόβαθμες σχολές, όπως ιατρικές, νομικές, πολυτεχνικές. Αυτά είναι τα αποτελέσματα των απερίγραπτων μεταρρυθμίσεων τής κυβέρνησης Μητσοτάκη και του Υπουργού Παιδείας. Θα έλεγε κάποιος αφελής που ζει στην Ελλάδα του κ. Μητσοτάκη, «αφού οι βάσεις έπεσαν γιατί δεν μπήκαν περισσότεροι;» Διότι η πιθανολογούμενη υποψήφια για Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Κεραμέως, προέβλεψε το μοναδικό διεθνώς σύστημα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, το οποίο απέκλεισε κατ’ ευθείαν πάνω από 20.000 παιδιά που δεν μπόρεσαν να καταθέσουν μηχανογραφικό.

Η κατρακύλα που υπέστησαν οι βάσεις στις ιατρικές / πολυτεχνικές, οικονομικό – χρηματοοικονομικές σχολές και σχολές πληροφορικής έχει όνομα: ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΚΟΛΛΕΓΙΑ ή, κατά τον Νεοδημοκρατικό νεολογισμό, ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Σε αυτά θα κατευθυνθούν τα παιδιά που δεν μπήκαν. Αλλά δυστυχώς και αρκετά από αυτά που μπήκαν, διότι δεν υπάρχουν φοιτητικές στέγες και τα ενοίκια στις πανεπιστημιακές περιοχές είναι στο θεό λόγω της μεγάλης ζήτησης και του υπερτουρισμού.

Βέβαια οι διατάξεις για την ανώτατη εκπαίδευση συνεχίζουν την ιδιωτικοποίησή της και τα αυταρχικά μοντέλα διοίκησης που καταργούν όλες τις κατακτήσεις της μεταπολίτευσης για εκδημοκρατισμό δομών και οργάνων διοίκησης.

Ομως το άρθρο 38 είναι εξοργιστικό. Τρεις υπουργοί – Παιδείας, Εσωτερικών, Οικονομικών – μπορούν να αναμορφώσουν τον ακαδημαϊκό χάρτη και να καταργούν πανεπιστημιακά τμήματα. Παραγκωνίζουν αποφάσεις τμημάτων, Συγκλήτου και ΕΘΑΑΕ, κάθε έννοια αυτοδιοίκησης ΑΕΙ καταλύεται.

Στο όνομα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής.

Στο βωμό των ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Η ΕΘΑΑΕ νομιμοποιεί τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ψήφισε η Κυβέρνηση ενάντια στο Σύνταγμα και τα δημόσια πανεπιστήμια.

Είπα ότι αυτό που έγινε με τις βάσεις εισαγωγής έχει όνομα. ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.

Τα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, το νομικίστικο τέχνασμα της κυβέρνησης, ξεκίνησαν ήδη να διαφημίζονται. Οπως διαβάσαμε εχθές, προς επιβεβαίωση όλων των επιχειρημάτων μας το προηγούμενο διάστημα, το πρώτο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο πρόκειται να ανοίξει στο Ελληνικό το Σεπτέμβριο του 2025. Παράρτημα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με τμήματα Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Νοσηλευτικής και Οικονομικών, πρόβλεψη για 2.000 σπουδαστές και έσοδα 20 εκατ. ευρώ το έτος από τα δίδακτρα. Βλέπετε καμία σχέση με τα Τμήματος των δημόσιων ΑΕΙ όπου κατρακύλησαν οι βάσεις;

Με τις αντιμεταρρυθμίσεις σας δημιουργείτε ακραίες ανισότητες στην Ελληνική κοινωνία, δημιουργείτε ολόκληρα στρώματα αποκλεισμένων από τα δημόσια αγαθά της υγείας, της παιδείας, της κοινωνικής πρόνοιας, της στέγασης. Μας γυρίζετε δεκαετίες πίσω, πριν ακόμα και τη μεταπολίτευση.

Θα αντισταθούμε, όπως αντιστάθηκαν χιλιάδες Ελληνες και Ελληνίδες τότε, και όπως και τότε θα νικήσουμε γιατί είμαστε με το δίκιο των πολλών.