Θ. Φωτίου προς Υπουργό Εργασίας: Με πρόσχημα ενσωμάτωση Οδηγίας οριστικοποιείτε το μνημονιακό μέτρο της νομοθέτησης του επαρκούς κατώτατου μισθού, κόντρα στις Εθνικές παραδόσεις και πρακτικές που ως το 2012 ήταν  οι διαπραγματεύσεις για  Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας από τους κοινωνικούς εταίρους

Μιλώντας στη Βουλή στην κατ’ άρθρο συζήτηση του Σ/Ν για επαρκή κατώτατο μισθό και επέκταση των Συλλογικών Συμβάσεων, η Θ. Φωτίου τόνισε:

Υπό το πρόσχημα της ενσωμάτωσης ευρωπαϊκής Οδηγίας φέρνετε ένα νομοσχέδιο που παραχαράζει το πνεύμα και το γράμμα της, τόσο  στον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού για αξιοπρεπή διαβίωση όσο και στην αύξηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και συλλογικών συμβάσεων εργασίας για να καλυφθούν τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων.  

Εξι χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια και δύο μετά από τα προγράμματα στήριξης και πιστωτικής εποπτείας, οριστικοποιείτε τη μνημονιακή υποχρέωση του 2013 να ρυθμίζεται νομοθετικά ο κατώτατος μισθός και όχι να ορίζεται από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που αποφασίζεται από τους κοινωνικούς εταίρους, όπως ίσχυε μέχρι το 2012 που κάλυπτε το 84% των εργαζομένων. Το 2014 έπεσε στο 15% και σήμερα έχει φθάσει μόνο στο 27-30%. Ολοι οι φορείς, συνδικαλιστικοί και εργοδοτών, πλην των εκπροσώπων των μεγάλων βιομηχανιών, δήλωσαν την αντίθεσή τους.

Μη μπορώντας να τους αντικρούσετε, τους επιτεθήκατε με αναλήθειες. Μιλήσατε για εξομοίωση του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα όταν συνεχίζετε την περικοπή 13ου και 14ου μισθού στο δημόσιο και εξαγγέλλετε αύξηση 20 € μικτά, δηλαδή 12 € καθαρά το μήνα από 1/1/2025! Μιλήσατε για αύξηση κατά 21% του μέσου μισθού από το 2019 ως σήμερα, κάτι που δεν προκύπτει από πουθενά, αφού κατά τη  Εurostat  στην τετραετία αυτή ο μέσος μισθός αυξήθηκε κατά 6,55% ενώ στην ΕΕ κατά 15,5%, όταν ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 13,4%. Δηλαδή η  ακρίβεια έφαγε την αύξηση. Αναληθής είναι και ο αριθμός των 500.000 νέων θέσεων εργασίας που ισχυρίζεστε ότι πετύχατε επί ΝΔ, αφού τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν αύξηση μόνον 354.000 τη στιγμή που το 2015-19 η αύξηση ήταν 375.000.

Και η βουλεύτρια συνέχισε: Το νομοσχέδιό σας παραχαράζει την Οδηγία. Αντί να ενισχύσετε -όπως προτρέπει η Οδηγία- αφαιρείτε ουσιαστικά τη δυνατότητα συμβολής των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό των μισθών και του κατώτατου επαρκούς για αξιοπρεπή διαβίωση και δεν προβλέπετε κανένα μέτρο για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για συλλογικές συμβάσεις που να καλύπτουν τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων. Ενώ αντί να προστατεύετε τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστικούς τους εκπροσώπους, όπως ορίζει η Οδηγία, έχετε ήδη διαλύσει, και σκοπεύετε να το συνεχίσετε, τις εργασιακές σχέσεις και υιοθετήσατε αντεργατικά και αντισυνδικαλιστικά νομοθετήματα που συμπιέζουν τους απεργιακούς αγώνες και αποδυναμώνουν τα συνδικάτα.

Δεν έχετε καμία πρόθεση να καταργήσετε τους νόμους Γεωργιάδη και Χατζηδάκη που υπονόμευσαν τις εθνικές κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές Συλλογικές Συμβάσεις, περιόρισαν την αρχή της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης που είχε επαναφέρει ο νόμος Αχτσιόγλου 4472/2017. Οπως ξέρετε, αυτή τη στιγμή έχουν υπογραφεί μόνο 42 συλλογικές συμβάσεις και από αυτές οι 9 έχουν κηρυχθεί υποχρεωτικές γιατί η Υπουργός αρνείται να τις προσυπογράψει με πρόφαση ότι πολλοί εργοδότες δεν έχουν γραφτεί στο Γενικό Μητρώο Εργαζομένων-εργοδοτών (ΓΕΜΗΣΟΕ).

Διαφωνούμε απολύτως με τη Διαδικασία καθορισμού επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου από την 1η/1/2028 και με τον τύπο που προτείνετε και που αμφισβητήθηκε από όλους τους φορείς. Δεν ασχολείστε καθόλου με τον καθορισμό κατώτατου μισθού επαρκούς για αξιοπρεπή διαβίωση, αλλά υιοθετείτε μια μέθοδο αναπροσαρμογής θεωρώντας το σημερινό του ύψος  δεδομένο. Υποστηρίζετε ότι με τον μαθηματικό τύπο αναπροσαρμογής δεσμεύετε τις μελλοντικές κυβερνήσεις. Τίποτε αναληθέστερο, αφού  έγινε στη χώρα μας το 2012. Και σήμερα, δυστυχώς, υπάρχουν πολλοί  λόγοι σήμερα (πόλεμοι, εξοπλισμοί) για καθήλωση και μείωση του κατώτατου μισθού. Το ξέρετε καλά και προχωρείτε με νομοθέτηση του κατώτερου μισθού ακριβώς γιατί δεν έχετε καμία πρόθεση να επαναφέρετε σε ισχύ το πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων που κατήργησε η κυβέρνησή σας το 2019.

Στον καθορισμό του μαθηματικού τύπου τον πρώτο λόγοι έχει η επιστημονική επιτροπή, που ελέγχεται από την κυβέρνηση και ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων είναι διακοσμητικός. Ενώ υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες μνημονιακού χαρακτήρα για να καταλύεται ακόμη κι αυτός ο στρεβλός και ασαφής μαθηματικός τύπος στο όνομα της ανεπαρκούς ανάπτυξης.

Αλλά ακόμη και τον μαθηματικό τύπο δεν τον ενεργοποιείτε άμεσα, αλλά τον μεταθέτετε για μετά μια τριετία. Για δε τα έτη 2025, 2026 και 2027, η διαδικασία είναι ακόμη πιο επικεντρωμένη στην ελεγχόμενη από την κυβέρνηση επιτροπή και τους δύο Υπουργούς που νομοθετούν, με διακοσμητική  συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Και, βέβαια, και πάλι οι μνημονιακού τύπου δικλείδες σε πλήρη ισχύ.

Επιπλέον το νομοσχέδιο δεν συμπεριλαμβάνει κατηγορίες  εργαζομένων που αναφέρονται στο προοίμιο της Οδηγίας: οικιακό προσωπικό, κατά παραγγελία εργαζόμενους,  εργαζόμενους με μπλοκάκι, σε ψηφιακές πλατφόρμες, ψευδοαυτοαπασχολούμενους, ασκούμενους και μαθητευόμενους, ευρισκόμενους σε απλή ετοιμότητα για εργασία και σε ετοιμότητα κλήσης.

Και η Θ. Φωτίου κατέληξε δηλώνοντας ότι με βάση όλα αυτά η Νέα Αριστερά καταψηφίζει το νομοσχέδιο.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΠΛΗΡΗΣ ΟΜΙΛΙΑ

Θεανώ Φωτίου

Βουλεύτρια Β3 Νότιου Τομέα Αθήνας                                                                                                29/11/2024

Ομιλία στην κατ’ άρθρο συζήτηση

Του Σ/Ν για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2022/2541 για την επέκταση των συλλογικών συμβάσεων και τον κατώτατο μισθό. 

Κυρία Υπουργέ,

  • Στις δύο πρώτες συνεδριάσεις της Επιτροπής φάνηκε καθαρά ότι υπό το πρόσχημα της ενσωμάτωσης της ευρωπαϊκής Οδηγίας φέρνετε ένα νομοσχέδιο που παραχαράζει το πνεύμα και το γράμμα της, τόσο στον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού για αξιοπρεπή διαβίωση όσο και στην αύξηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και συλλογικών συμβάσεων εργασίας για να καλυφθούν τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων. 
  • 6  χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια και δύο μετά από τα προγράμματα στήριξης και πιστωτικής εποπτείας, με πρόσχημα την οδηγία επιμένετε στη μνημονιακή υποχρέωση να ρυθμίζεται νομοθετικά ο κατώτατος μισθός η οποία ξεκίνησε το 2013, και όχι να ορίζεται από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που αποφασίζεται από τους κοινωνικούς εταίρους, όπως ίσχυε μέχρι το 2012.

Συνεχίζετε ουσιαστικά τις μνημονιακές υποβαθμίσεις των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του ρόλου των συνδικάτων που έφεραν την κατάρρευση των ΣΣΕ. Ενώ κάλυπταν 84% (83,9%) του εργατικού δυναμικού το 2008, έπεσαν στο 15% το 2014 και ανέβηκαν μόλις στο 27 – 30% σήμερα που, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, σε αυτόν το δείκτη βρισκόμαστε στην προτελευταία θέση με τελευταία την Πολωνία.

Σύμφωνα με την Οδηγία, ο καθορισμός του κατώτατου μισθού γίνεται, είτε με νομοθετικό τρόπο, είτε με συλλογικές διαπραγματεύσεις και συμφωνίες, ανάλογα με τις εθνικές παραδόσεις και πρακτικές κάθε λαού.

Η κυβέρνηση της ΝΔ θεωρεί εθνική παράδοση και πρακτική τον μνημονιακό τρόπο, με νομοθέτηση, που επιβλήθηκε στη χώρα μας το 2013, παρόλο που η ελληνική παράδοση και πρακτική ήτα ο καθορισμός του κατώτατου μισθού και των μισθολογικών όρων από τους κοινωνικούς εταίρους με την ΕΓΣΣΕ. Για μας τα μνημόνια δεν τέλειωσαν ακόμα με τις κυβερνήσεις Μητσοτάκη.

  • Σας το είπαμε στην Α’ ανάγνωση και επιβεβαιωθήκαμε πλήρως από τα όσα είπαν οι φορείς κατά την ακρόασή τους. Εργαζόμενοι και κοινωνικοί εταίροι, εκτός από τους δύο εκπροσώπους των μεγάλων βιομηχανιών, απέρριψαν τις προτάσεις σας στο σύνολό τους.
  • Κυρία Υπουργέ,

Μη μπορώντας να τους αντικρούσετε, καταφύγατε, με επιθετικό ύφος σχολής Γεωργιάδη σε αναλήθειες, λαθροχειρίες και  σαθρά επιχειρήματα:

  • Είπατε: «Για πρώτη φορά ο κατώτατος μισθός επεκτείνεται και στον δημόσιο τομέα, θα υπάρχει πλέον ένας κατώτατος μισθός για όλους». Σας είπε ο εκπρόσωπος της ΑΔΕΔΥ ότι ο κατώτατος μισθός υπολογίζεται σε ετήσια βάση και οι δημόσιοι υπάλληλοι παίρνουν 12 μισθούς, ενώ οι ιδιωτικοί 14. Οσο για την αύξηση, από το 2025, των 20 ευρώ μικτά το μήνα, δηλαδή 12 € μετά τις κρατήσεις, είναι καθαρός εμπαιγμός.
  • Είπατε: «Για πρώτη φορά προβλέπεται ρητά σε νομοσχέδιο, ότι ο κατώτατος μισθός δεν μπορεί να μειώνεται». Πουθενά στην Ευρώπη, ούτε και στην Ελλάδα μειώθηκε ποτέ ο κατώτατος μισθός, πριν το 2012 που τον κούρεψε η μνημονιακή ΠΥΣ 6 των ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Ομως αν μένει σταθερός σε περιόδους που το κόστος ζωής καλπάζει, όπως συμβαίνει στα τελευταία 5,5 χρόνια, αυτό δεν είναι μείωση;
  • Μας δείξατε διάγραμμα ότι ο κατώτατος μισθός στην Ελλάδα και η αγοραστική του δύναμη έχουν αυξηθεί απαντώντας στα δικά μας στοιχεία για την αγοραστική δύναμη του μέσου μισθού που μας φέρνει σήμερα μια θέση πάνω από τη Βουλγαρία στην ΕΕ. Συγκρίνατε δηλαδή μήλα με πορτοκάλια.
  • Αλλά και για το μέσο μισθό, είπατε ότι αυξήθηκε κατά 21% από το 2019 μέχρι σήμερα. Δεν ξέρω πώς ακριβώς το έχετε βρει αυτό, διότι από τα δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ που επικαλείσθε δεν μπορεί να υπολογισθεί με ακρίβεια ο μέσος μισθός. Θα σας παραθέσω όμως τα στοιχεία της Εurostat  που λέει ότι την περίοδο 2019-2023 ο μέσος μισθός στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 6,55% ενώ στην Ευρωπαϊκή Ενωση κατά 15,5%. Αρα οι μισθοί στην Ελλάδα επί ΝΔ αποκλίνουν αντί να συγκλίνουν με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η αύξηση του 6,55% στο μέσο μισθό υπολείπεται κατά πολύ της αύξησης κατά 13,4% του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Με απλά λόγια, η αγοραστική δύναμη των μισθών επί ΝΔ. μειώθηκε.

  • Είπατε: «Με τον μαθηματικό τύπο, διασφαλίζουμε προβλεψιμότητα για να κάνουν οι εργαζόμενοι τον οικογενειακό τους προγραμματισμό». Σοβαρολογείτε; Σε ένα περιβάλλον καθημερινών αυξήσεων στα τρόφιμα, εκτόξευσης ενοικίων, δόσεων δανείων και τιμών ενέργειας, με καταστρατήγηση 8ώρου, ωράρια-λάστιχο, 6ήμερη εργασία και απλήρωτες υπερωρίες, ο κατώτατος μισθός αρκεί για να διασφαλίσει τον οικογενειακό προγραμματισμό;
  • Είπατε: «Με το μαθηματικό τύπο σε συνάρτηση με την ακρίβεια και την αύξηση παραγωγικότητας, δεν θα μπορεί το κάθε υπουργικό συμβούλιο να αποφασίζει κατά βούληση». Εμείς διαφωνούμε με την ύπαρξη μαθηματικού τύπου, εσείς όμως έχετε τόσες προβλέψεις στο άρθρο 6 ώστε, αν χρειαστεί, να μην ισχύει ο μαθηματικός τύπος και να αποφασίζουν μόνοι τους οι δύο Υπουργοί, Εργασίας και Οικονομικών. 
  • Σήμερα μας ρωτάτε γιατί δεν συμφωνήσαμε να είναι ο κατώτατος μισθός 950 ε το 2028. Κατά πρώτον, αυτό δεν περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, αλλά και κανείς δεν ξέρει πού θα έχει φθάσει η ακρίβεια μέχρι τότε.
  • Θα περάσω τώρα στο ίδιο το νομοσχέδιο. Δεν πρόκειται για ενσωμάτωση της Οδηγίας, αυτό είναι το πρόσχημα. Γιατί  η Οδηγία, όπως αποτυπώνεται στο σκεπτικό της πριν τα  άρθρα, έχει σκοπό «την επίτευξη δίκαιων μισθών σε όλα τα κράτη μέλη που να επιτρέπουν αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης όπως ορίζει ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων του 2017» Και γι αυτό στοχεύει στην προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των μισθών και στην επάρκεια των κατώτατων μισθών, πάντοτε με απόλυτο σεβασμό της αυτονομίας των κοινωνικών εταίρων.
  • Εσείς στο νομοσχέδιό σας κάνετε το τελείως αντίθετο από ό,τι λέει η Οδηγία: α) δεν δίνετε δυνατότητα στους κοινωνικούς εταίρους να συμβάλλουν ουσιαστικά στον προσδιορισμό αξιοπρεπούς κατώτατου μισθού και β) δεν προβλέπετε κανένα μέτρο για την προώθηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για συλλογικές συμβάσεις που να καλύπτουν τουλάχιστον το 80% των εργαζομένων, όριο που θέτει η Οδηγία. 
  • Μόνος στόχος σας είναι να κρατήσετε συμπιεσμένους τους μισθούς στα κατώτερα δυνατά επίπεδα για να προωθήσετε το μοντέλο της φθηνής εργασίας, κεντρικό άξονα της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας και στρατηγικής σας για την ανάπτυξη. Ενώ έχετε φροντίσει ήδη να διαλύσετε τις εργασιακές σχέσεις και να υιοθετήσετε αντεργατικά και αντισυνδικαλιστικά νομοθετήματα που συμπιέζουν τους απεργιακούς αγώνες και αποδυναμώνουν τα συνδικάτα. Και όλα αυτά σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου.
  • Πού βρήκατε, αλήθεια, τις 500.000 θέσεις εργασίας που δημιούργησε ο κ. Μητσοτάκης; Γιατί έψαξα τις μηνιαίες έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ και είδα ότι: τον Ιανουάριο του 2015 υπήρχαν 3.534.000 θέσεις. Τον Ιούλιο του 2019 ήταν 3.909.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή 375.000 περισσότερες, σε μνημονιακούς καιρούς. Το 2024  4.263.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή αύξηση κατά 354.000 θέσεις, λιγότερες από τις 375.000 του 2015-19 και σίγουρα πολύ λιγότερες από τις 500.000 που ισχυρίζεστε.
  • Είχατε μάλιστα το θράσος να πείτε στην Α’ Ανάγνωση ότι δεν καθυστερήσατε στην ενσωμάτωση της Οδηγίας, αλλά ούτε καθυστερείτε στην υιοθέτηση των μέτρων που επιβάλλει, γιατί το μόνο που έπρεπε να κάνετε είναι να νομοθετήσετε τον μηχανισμό του κατώτατου μισθού και να ορίσετε έναν road map, έναν οδικό χάρτη για την εις βάθος χρόνου επέκταση των συλλογικών συμβάσεων:
  • Μόνο που η Οδηγία σας διαψεύδει, αφού  στο δικό της άρθρο 17 λέει ότι τα κράτη μέλη οφείλουν να θεσπίσουν τις αναγκαίες διατάξεις για να συμμορφωθούν με την Οδηγία το αργότερο στις 15 Νοεμβρίου 2024. Και στο άρθρο 4 της Οδηγίας αναφέρεται ΚΑΙ  «πλαίσιο  πρόσφορων όρων για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις» ΚΑΙ Εθνικό Σχέδιο Δράσης. Εσείς στο άρθρο 5 απαλείφετε το πρώτο και νομοθετείτε μόνον το δεύτερο. Γιατί;
  • Διότι δεν έχετε καμία πρόθεση να επαναφέρετε σε ισχύ το πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων που κατήργησε η κυβέρνησή σας το 2019.
  • Διότι δεν έχετε καμία πρόθεση να καταργήσετε τους νόμους Γεωργιάδη και Χατζηδάκη που υπονόμευσαν τις εθνικές κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές Συλλογικές Συμβάσεις, περιόρισαν την αρχή της επεκτασιμότητας και της ευνοϊκότερης ρύθμισης που είχε επαναφέρει ο νόμος Αχτσιόγλου 4472/2017. Δεν θέλετε να κατοχυρώσετε τη δυνατότητα επέκτασης των κλαδικών συμβάσεων σε όλους τους εργαζόμενους του ίδιου κλάδου. Η Γαλλία, στην οποία αναφερθήκατε προχτές, έχει 94% ποσοστό κάλυψης από κλαδικές συλλογικές συμβάσεις. Εδώ όπως ξέρετε έχουνε υπογραφεί μόνο 42 συλλογικές συμβάσεις και από αυτές μόνο οι 9 έχουν κηρυχθεί υποχρεωτικές γιατί αρνείται ο Υπουργός να τις υπογράψει με πρόφαση ότι πολλοί εργοδότες δεν έχουν γραφτεί στο Γενικό Μητρώο Εργαζομένων-εργοδοτών (ΓΕΜΗΣΟΕ).
  • Με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης του άρθρου 5 δεν πρόκειται να κάνετε καμία αλλαγή στο καθεστώς που οι ίδιοι δημιουργήσατε ως προς τις συλλογικές συμβάσεις. Επιπλέον, και γι αυτό βάζετε προθεσμίες που ξεκινούν μετά την πρόσκληση του Υπουργού προς τους κοινωνικούς εταίρους, συνεπώς δεν ξέρουμε πότε θα ολοκληρωθεί
  • Είναι αστείο, δε, να αντιγράφετε στο άρθρο 12, το άρθρο της Οδηγίας για την προστασία των εργαζομένων και των συνδικαλιστών, όταν επί 5,5 χρόνια  κάνετε ό,τι μπορείτε για να περιορίσετε τα δικαιώματα των εργαζομένων και τα μέσα προστασίας τους. Οταν αποδυναμώσατε το θεσμό της Διαιτησίας και συρρικνώσατε το ρόλο του ΟΜΕΔ, που μετά το 2022 δεν έχει εκδώσει καμία απόφαση. Οταν καταργήσατε τη δυνατότητας μονομερούς προσφυγής των συνδικάτων. 

Οταν, αντί για ισχυρό θεσμικό πλαίσιο στήριξης της  συνδικαλιστικής δράσης εσείς περάσατε πληθώρα αντεργατικών και αντιαπεργιακών νόμων που περιορίζουν το δικαίωμα στην απεργία. Ξέρουμε καλά ότι δεν προτίθεστε να καταργήσετε όλους αυτούς τους νόμους ενώ ισχυρίζεστε ότι ενσωματώνετε την Οδηγία. 

  • Και ερχόμαστε στο άρθρο 6, όπουνομοθετείτε την περίφημη Διαδικασία καθορισμού επαρκούς νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με την οποία διαφωνούμε πλήρως στην ουσία της. Διότι εδώ δεν ασχολείστε καθόλου με τον καθορισμό του ύψους του κατώτατου μισθού σε επίπεδο που να αντιστοιχεί στην αξιοπρεπή διαβίωση, αλλά απλώς υιοθετείτε μια μέθοδο αναπροσαρμογής θεωρώντας το σημερινό του ύψος  δεδομένο και επαρκές ως βάση εκκίνησης.

Εδώ κάνετε δυο πράγματα: α) αποκλείετε για τώρα και στο μέλλον να καθορίζεται ο κατώτατος μισθός για αξιοπρεπή διαβίωση από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που υπογράφεται από τα συνδικάτα των εργαζομένων και τις οργανώσεις των εργοδοτών και β) εισάγετε από το 2028 ένα μαθηματικό τύπου εφαρμογής που αμφισβητήθηκε ισχυρά από τους φορείς, ακόμη και τους εργοδοτικούς.

Παγιώνετε ένα μνημονιακό μέτρο που  ξεκίνησε να ισχύει το 2013 με το 2ο  Μνημόνιο. Εξι χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια και 2 από τα προγράμματα στήριξης και πιστωτικής εποπτείας, αποκλείετε να καθορίζεται ο εθνικός βασικός μισθός από την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που υπογράφεται από τους κοινωνικούς εταίρους. 

Αυτό έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με το Προοίμιο της Οδηγίας (σημείο 19) που μιλά για καθορισμό κριτηρίων και διαδικασιών σύμφωνα με τις εθνικές παραδόσεις και πρακτικές, όπως ήδη ανέλυσα

Ο ίδιος ο Μαθηματικός τύπος αμφισβητήθηκε ως προς την εγκυρότητά του από τους φορείς (Καζάκου). Σε όλη, δε, τη διαδικασία καθορισμού του, η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων είναι διακοσμητική, τόσο επί της πρότασης της επιστημονικής ομάδας, όσο και ως προς τα κριτήρια καθορισμού του ύψους του κατώτατου μισθού, τον τύπο αυτόματης αναπροσαρμογής, τις ενδεικτικές τιμές που θα χρησιμοποιηθούν κ.λπ. όπως αναφέρεται στα άρθρα 6 και 7.   Η επιστημονική επιτροπή, που ελέγχεται όμως πλήρως από την κυβέρνηση, έχει τον πρώτο λόγο. Και, βέβαια, υπάρχουν όλες οι ασφαλιστικές δικλείδες μνημονιακού χαρακτήρα για να καταλύεται ακόμη κι αυτός ο στρεβλός και ασαφής μαθηματικός τύπος στο όνομα της ανεπαρκούς ανάπτυξης.

  • Αυτόν το μαθηματικό τύπο, με τον τρόπο που τον ορίζετε, δεν τον ενεργοποιείτε άμεσα, αλλά τον μεταθέτετε για 01/01/2028, αφού με το άρθρο 15  δίνετε τριετή αναβολή. Για τα έτη 2025, 2026 και 2027, η διαδικασία δεν προβλέπει τύπο, αλλά τα πράγματα είναι ακόμη πιο επικεντρωμένα στην ελεγχόμενη από την κυβέρνηση επιτροπή και τους δύο Υπουργούς που νομοθετούν, με διακοσμητική  συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Και, βέβαια, και πάλι οι μνημονιακού τύπου δικλείδες σε πλήρη ισχύ.
  • Οσον αφορά την υποχρέωση των διαφόρων αναδόχων του δημοσίου να συμμορφώνονται με τις ισχύουσες υποχρεώσεις (άρθρο 9) ξέρουμε πάρα πολλές περιπτώσεις που αυτό καταστρατηγείται στην πράξη και σήμερα υπάρχουν πολλοί εργαζόμενοι δεν τολμούν να καταγγείλουν στην Επιθεώρηση Εργασίας ή καταγγέλλουν και μετά υπό πιέσεις αναιρούν. Για θυμηθείτε και  την περίπτωση Αυγενάκη στο αεροδρόμιο.  Και παρόλα αυτά οι συμβάσεις των αναδόχων ανανεώνονται με απευθείας αναθέσεις.  Αρα, θα πρέπει να γίνεται ενδελεχής έλεγχος
  • Το  νομοσχέδιο δεν συμπεριλαμβάνει στην  έννοια των «εργαζομένων», κατηγορίες που αναφέρονται στο προοίμιο της Οδηγίας, όπως το οικιακό προσωπικό, οι κατά παραγγελία εργαζόμενοι, οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι, οι ψευδοαυτοαπασχολούμενοι, οι εργαζόμενοι σε ψηφιακές πλατφόρμες, οι ασκούμενοι και οι μαθητευόμενοι, οι ευρισκόμενοι σε απλή ετοιμότητα για εργασία και σε ετοιμότητα κλήσης.
  • Το άρθρο 14 μιλά για την αναπροσαρμογή των βασικών μισθών του προσωπικού δημόσιου τομέα. Πέρα από το γεγονός ότι δεν έχετε καμία πρόθεση να επαναφέρετε τον 13ο και 14ο μισθό που ισχύει στον ιδιωτικό τομέα, άρα καμία εξομοίωση δεν κομίζετε, τα 20 € μικτά το μήνα στο βασικό μισθό της κάθε κατηγορίας προσωπικού για το 2025, είναι κοροϊδία. Ξέρετε καλά ότι με τις κρατήσεις θα είναι 12 € καθαρά/μήνα. Αυτά δίνετε.
  • Εν ολίγοις, κυρία Υπουργέ, το νομοσχέδιό σας βρίσκεται στον αντίποδα της Οδηγίας που υποτίθεται θέλετε να εφαρμόσετε, και εκφράζει απλώς την αντιλαϊκή πολιτική που ξεκινήσατε να εφαρμόζετε από την πρώτη μέρα του 2019 και συνεχίζετε απαρέγκλιτα μέχρι σήμερα.
  • Η Νέα Αριστερά καταψηφίζει.

Μοιράσου το: