Συνέχιση της Εισήγησης της Π. Πέρκα στην 4η συνεδρίαση στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ

«Νέα συγκεντρωτική δομή για τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και νέα γενιά
αυθαιρέτων ελλείψει πολιτικής βούλησης»

H Πέτη Πέρκα συνέχισε την κατ’ άρθρο 1 συζήτηση του νομοσχεδίου με την ενότητα Γ΄ που με τίτλο
εξορθολογισμός της χωροταξικής και πολεοδομικής πολιτικής, που αφορούσε την αστική
ανθεκτικότητα και πολιτική καθώς και την καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης.
Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, διαπίστωσε, ότι αντιμετωπίζει την αστική πολιτική αποκλειστικά ως
την διαχείριση υφιστάμενων ζητημάτων που απασχολούν τις πόλεις και το οικιστικό απόθεμα. Μια
παρωχημένη αντίληψη του ζητήματος που αφαιρεί εντελώς τον στρατηγικό χαρακτήρα μέσα από
τον σχεδιασμό για την υλοποίηση αναπτυξιακών παρεμβάσεων δράσεων. Απαλείφεται
οποιαδήποτε αναφορά στο αστικό πράσινο και την αστική βιοποικιλότητα, ως αυτά να μην
αποτελούν κρίσιμα στοιχεία που συνδιαμορφώνουν τον αστικό χώρο, με συνέπεια να διαφεύγουν
από τη σχετική μελέτη. Στη μελέτη του ΟΟΣΑ η Ελλάδα καταγράφεται ως μη διαθέτουσα κάποια
ρητά διαμορφωμένη εθνική αστική πολιτική και η ίδια διαπίστωση καταγράφεται και από άλλους
διεθνείς οργανισμούς.
Στη συνέχεια ανέφερε ότι στο νομοσχέδιο προτείνεται μια νέα δομή για τον έλεγχο της αυθαίρετης
δόμησης και ουσιαστικά συγκεντρώνονται όλες οι σχετικές αρμοδιότητες στο κεντρικό επίπεδο της
διοίκησης. Δεν έχει εξηγηθεί, όμως, ούτε το γιατί προτείνεται η κατάργηση υφιστάμενης δομής
ούτε το πώς η νέα πολιτική θα τα επιλύσει.
«Καμία από τις πολιτικές ελέγχου των αυθαιρέτων δεν έχει εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια
σοβαρά και ουδέποτε έχει γίνει δημοσιοποίηση στοιχείων και συνεκτική αποτίμηση, ώστε να
αξιολογηθεί το αποτέλεσμα των πολιτικών που επιχείρησαν να βάλουν τέλος στην αυθαίρετη
δόμηση», είπε η Πέτη Πέρκα.
Επέστησε την προσοχή στο ότι νέα αυθαίρετα δημιουργούνται, ενώ παράλληλα δεν διενεργούνται
καν οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι στο 30% των αδειών όπως προέβλεπε ο νόμος. Η επιβολή
κυρώσεων και οι κατεδαφίσεις μετατίθενται διαρκώς σε ένα αόριστο μέλλον. Οι συγκεκριμένες
προτάσεις δεν εξυπηρετούν καθόλου τις επιταγές του άρθρου 24 του Συντάγματος περίπολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού και φυσικά, οδηγούν σε αποδυνάμωση των
οργανωτικών δομών για το χωρικό σχεδιασμό, όπως είναι το Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας και
εκμηδενίζεται σχεδόν ο κρίσιμος ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η καταπολέμηση της
αυθαίρετης δόμησης αποτελεί πολιτική βούληση με έμφαση στην εφαρμογή και τη διαφάνεια, κάτι
που δεν χαρακτηρίζει προφανώς την κυβέρνηση.
Τέλος, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «είναι φανερό ότι δεν επιθυμείτε να γίνονται καταγγελίες για
την αυθαίρετη δόμηση που απειλεί περιβαλλοντικά αγαθά μεγάλης αξίας και βάζετε διάφορα
εμπόδια, όπως το παράβολο των 200 ευρώ. Επομένως, δικαίωμα για καταγγελία, προκειμένου για
την προάσπιση του περιβάλλοντος ή την τήρηση των νόμων έχουν μόνο οι πλούσιοι πολίτες. Επίσης
ποιος πολίτης θα καταγγείλει, όταν δεν προστατεύεται η ανωνυμία του για να προστατευθεί από
αντίποινα, όπως προβλέπεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις σε άλλους νόμους».
Η βουλεύτρια Φλώρινας Πέτη Πέρκα επεσήμανε ότι έκτη φορά που τροποποιείται το άρθρο 5 για
τις οικοδομικές άδειες, τέταρτη που τροποποιείται το άρθρο 6 για το Γραφείο Ελληνικού.
Σε ότι αφορά στα ενεργειακά άρθρα τόνισε ότι είναι απορίας άξιο γιατί στο σχεδιασμό του
προγράμματος Απόλλων δεν έχουν εμπλακεί οι Δήμοι ενώ παράλληλα εξαφανίστηκε και η
υπόσχεση περί χρηματοδότησης των Δήμων για τη σύσταση ενεργειακών κοινοτήτων για την
κάλυψη αναγκών ευάλωτων νοικοκυριών από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Διατύπωσε, δε, σοβαρότατες επιφυλάξεις απέναντι στο πρόγραμμα «Απόλλων», γιατί δεν υπάρχει
τυπική κοινότητα. Συγκεκριμένα, σημείωσε «Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπαθεί με
αυτό το πρόγραμμα να επιβάλλει κάποια διμερή συμβόλαια ουσιαστικά μεταξύ των Δήμων ή ΓΟΕΒ
– ΤΟΕΒ και κάποιων παραγωγών ΑΠΕ από τα πάνω, σε αντίθεση με το πνεύμα του συνεργατισμού,
το πνεύμα, δηλαδή, των ενεργειακών κοινοτήτων στον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο».
Εφερε την κυβέρνηση προ των ευθυνών της λέγοντας ότι σκοπός του νομοσχεδίου στα ενεργειακά
είναι να συνδεθούν έργα ιδιωτών και καμία σχέση δεν έχει αυτό με την ενεργειακή δημοκρατία,
την καταπολέμηση της φτώχειας και με την δίκαιη πράσινη μετάβαση. Εν συνεχεία, τόνισε ότι
γίνεται κατανοητό από το νομοσχέδιο πως εξυπηρετείται κάποιο κυβερνητικό σχέδιο για την
ελληνική διαχειριστική εταιρεία υδρογονανθράκων και ενεργειακών πόρων, αλλά δεν
παρουσιάζεται. Ρώτησε, λοιπόν, ευθέως «ποιο είναι αυτό το σχέδιο και για ποιο λόγο η κυβέρνηση
θέλει η ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ να συνάψει δάνειο και να συστήσει εταιρεία ειδικού σκοπού;»
Ακολούθως, υπογράμμισε μια ηχηρή απουσία από τη συζήτηση με τους φορείς. Την απουσία του
ΔΕΔΔΗΕ, που είναι ο διαχειριστής που θα κληθεί να κάνει μεγάλο μέρος των περικοπών στα έργα
ΑΠΕ, τον αφορούν οι ρευματοκλοπές και η μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης του ρεύματος.
Σχετικά με τη μέγιστη παραμονή στην καθολική υπηρεσία επεσήμανε ότι «η κυβέρνηση
αναφέρεται σε κακόβουλους οφειλέτες, τους οποίους και η νομοθετική ρύθμιση θέλει να
αντιμετωπίσει, αντί να αντιμετωπίζει το πραγματικό κοινωνικό πρόβλημα που έχει δημιουργήσει,
δηλαδή, την αδυναμία χιλιάδων συμπολιτών μας να πληρώσουν τους λογαριασμούς ρεύματος»,
ενώ απευθυνόμενη στον υπουργού του ΥΠΕΝ είπε «θα αυστηροποιούσατε το πλαίσιο
αντιμετώπισης των ρευματοκλοπών. Δεν είδαμε τίποτα».
Επιπρόσθετα σχολίασε ότι δεν γίνεται αντιληπτή η σκοπιμότητα της επιφόρτισης των ηλεκτρολόγων
με τη διενέργεια ελέγχων που αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς επίσης
και της μεταφοράς της αρμοδιότητας και της ευθύνης, αλλά και του κόστους από τον ΔΕΔΔΗΕ στους
πολίτες και τους επαγγελματίες ηλεκτρολόγους. Θα ήταν προτιμότερο να επιταχυνθεί η διαδικασία
προμήθειας και τοποθέτησης ψηφιακών μετρητών κατά προτεραιότητα αρχικά και στις
επαγγελματικές χρήσεις, ώστε να μειώνονται στο ελάχιστο οι πιθανότητες ρευματοκλοπής.
Επέμεινε, επιπλέον, στο γεγονός ότι, ενώ βλέπουμε τιμές ηλεκτρικής ενέργειας στη χονδρεμπορική αγορά να πέφτουν λόγω μεγάλης παραγωγής από ΑΠΕ και χαμηλής ζήτησης, αυτό δεν
αντανακλάται στις τιμές λιανικής. Μάλιστα, αφού είπε ότι υπάρχουν δημοσιεύματα που συνδέουν
τη μη μείωση ή τη μικρή αύξηση των τιμών με τις ρευματοκλοπές, ρώτησε «Ισχύει ότι οι
προμηθευτές έχουν ήδη συμπεριλάβει στα κοστολόγια τους και έχουν ήδη μεταφέρει στους
καταναλωτές κόστη από απώλειες του δικτύου για τα έτη 2021 και 2022 της τάξης των 800
εκατομμυρίων ευρώ συνολικά ανά έτος που αντιστοιχούν στο σύνολο των απωλειών δικτύου εκ
των οποίων τα 400 εκατομμύρια ευρώ ανά έτος σε ρευματοκλοπές; Δεδομένου ότι η τελευταία
έκθεση του ΔΕΔΔΗΕ ανακάλυψε 5.000 ρευματοκλοπές συνολικής αξίας 28 εκατομμυρίων ευρώ το
2019. Πώς προκύπτουν τα 400 εκατομμύρια ευρώ; Ποιο είναι το ποσοστό των ρευματοκλοπών κατ’
έτος από το 2020 έως σήμερα; Γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο διαγωνισμός του 2021 για την
αντικατάσταση των 7,3 εκατομμυρίων αναλογικών μετρητών με έξυπνους;».
Κλείνοντας, ανέδειξε το γεγονός ότι η κυβέρνηση είχε εγκαθιδρύσει ένα πλαίσιο ανασφάλειας
δικαίου και έλλειψης κανόνων και στην ανάπτυξη των έργων ΑΠΕ, με ala cart καρτ προτεραιότητες –
όπως για παράδειγμα η υπουργική απόφαση της 12ης Αυγούστου 2022- και με όρους που
αλλάζουν διαρκώς. Εστίασε, δε, στο ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να δυσφημεί την πράσινη
μετάβαση στην ελληνική κοινωνία, με πλαίσιο ανασφάλειας δικαίου για τους μικρομεσαίους, με
δήθεν ενεργειακές κοινότητες με έργα ιδιωτών από τα πάνω, χωρίς ενεργειακή δημοκρατία, χωρίς
εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών, χωρίς δικαιοσύνη και μέριμνα για τους πιο ευάλωτους και με
πολλές ανισότητες. Είπε χαρακτηριστικά ότι «αυτό, δυστυχώς το ζούμε και στις λιγνιτικές περιοχές
της χώρας και είναι πάρα πολύ τραγικό αυτό που συμβαίνει».
 https://youtu.be/teRnSyHm_VQ