Προγραμματικό πλαίσιο για κοινωνική ανάπτυξη με δικαιοσύνη, ισότητα, αλληλεγγύη
Αυτές τις μέρες θυμηθήκαμε τη φράση που αποδίδεται στον Frederic Jameson (και στον Slavoj Zizek), “Είναι ευκολότερο να φανταστούμε το τέλος του κόσμου, από το να φανταστούμε το τέλος του καπιταλισμού”.
Οι κοινωνίες βιώνουν ένα αίσθημα παραλυτικής αδυναμίας να απαντήσουν στην πολλαπλή απειλή της ανασφάλειας που προκαλούν η κλιματική κρίση, ο πόλεμος, οι εντεινόμενες ανισότητες και η υποχώρηση του κοινωνικού κράτους που μαζί του παίρνει και την ελπίδα της αναπτυξιακής προοπτικής. Κοινό στοιχείο των παραπάνω απειλών είναι η αυξανόμενη εκμετάλλευση, που στον ύστερο καπιταλισμό της επιτήρησης εντατικοποιείται και διευρύνεται, καταβροχθίζοντας τον πλανήτη, τις κοινωνίες, τις ζωές, τα δικαιώματα και τα όνειρα των νέων. Μαζί με την εντατικοποίηση της εκμετάλλευσης εντατικοποιείται και ο αυταρχισμός και η καταστολή.
Στην Ελλάδα, η εκμετάλλευση παίρνει ακόμη πιο ακραία μορφή, καθώς η ελίτ, επιδίδεται σε ένα καταστροφικό «παραγωγικό» μοντέλο που βασίζεται στην εκμετάλλευση μέχρι λεηλασίας ανθρώπων και φύσης, δίχως κανένα πρόσχημα και όριο. Για την ελληνική δεξιά, δεν υπάρχουν κοινωνικές ανάγκες και περιβαλλοντικά όρια. Πίσω από τη διαστροφή της γλώσσας ξετυλίγεται ένα σχέδιο δίχως αναστολές. Παιδεία, υγεία, περιβάλλον, παραλίες, δάση, φυσικοί πόροι, το μέλλον των νέων συνιστούν πεδία κερδοφορίας. Δεν αναγνωρίζεται καμία ανάγκη για επένδυση στο μέλλον, για κοινωνική προστασία και πρόνοια, ούτε καν η ίδια η έννοια του κοινού καλού, του δημοσίου συμφέροντος. Ολα είναι «οικόπεδα-κοιτάσματα» για ιδιωτικοποίηση («περίφραξη») και αξιοποίηση: φυσικοί πόροι, κοινωνικές ανάγκες και δικαιώματα (παιδεία, υγεία, ενέργεια, στέγη, κοινωνική ασφάλιση, η προστασία από τα φυσικά φαινόμενα – πλημμύρες, πυρκαγιές – η πληροφόρηση κοκ.), ο αέρας και ο ήλιος, τα ίδια τα δεδομένα μας. Χαρακτηριστικά, την ώρα που έχουμε και στη χώρα μας τους πρώτους κλιματικούς πρόσφυγες, πολλούς οριστικά εκτοπισμένους, η ΝΔ μας λέει ασφαλιστείτε στις ιδιωτικές ασφαλιστικές, και στην υγεία τα δημόσια νοσοκομεία είναι για τους προνομιούχους τουρίστες, ενώ οι υπόλοιποι θα πρέπει να πληρώσουμε από την τσέπη μας και τις αυξήσεις των φαρμάκων. Αυτό εννοούν όταν λένε ατομική ευθύνη. Ανασφάλεια για τους πολλούς, εξασφάλιση για τους λίγους. Η μείωση της αγοραστικής ικανότητας και η φτωχοποίηση συνιστούν βία που ασκείται στους αδύναμους και βιώνεται ιδίως από τους νέους, που νιώθουν ότι τους κλέβουν το μέλλον.
Αυτή η τόσο προφανής αντίφαση, μεταξύ της αδηφάγου καταστροφικής λογικής του καπιταλισμού και της ανάγκης επιβίωσης, αποτελεί και τη δύναμη του οράματος μας για μια κοινωνία δίχως εκμετάλλευση, για ένα κόσμο με δικαιοσύνη, ειρήνη και ελευθερία που θα βασίζεται στις αρχές της ισότητας, της αλληλεγγύης, και του σεβασμού στη διαφορετικότητα, για το Σοσιαλισμό που βάζει πρώτα την κοινωνία και τον άνθρωπο.
Η φαινομενική παντοδυναμία τους είναι απατηλή. Καταλαβαίνουν και οι ίδιοι ότι η νομιμοποίησή τους εξανεμίζεται. Μπροστά στην εντεινόμενη κοινωνική ανασφάλεια, που αναζητά την θετική κοινωνική και πολιτική έκφρασή της, μαγειρεύονται ακροδεξιές και εκσυγχρονιστικές εφεδρείες. Ομως, η κοινωνία που βράζει οργανώνεται και αντιδρά. Η βροντερή σιωπή της αποχής του 60%, η νεολαία που ανησυχεί και αναζητά νέες μορφές έκφρασης και οργάνωσης (σε πορείες και συναυλίες για τα Τέμπη, σε συγκεντρώσεις για τη δίκη της Χρυσής Αυγής, για την Παλαιστίνη και το ναυάγιο της Πύλου), οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, στις ψηφιακές πλατφόρμες και στα μπλοκάκια οργανώνονται στα συνδικάτα και πάλι, για να αποκρούσουν την επισφάλεια των απορυθμισμένων εργασιακών σχέσεων δίχως κοινωνικές συμβάσεις και μηχανισμούς προστασίας.
Σε αυτά τα ρυάκια των κοινωνικών αγώνων είμαστε παρόντες κι εμείς. Θέλουμε να συμβάλουμε θετικά, να ενωθούμε σε χειμάρρους και ποτάμια αλληλεγγύης και διεκδίκησης. Να θέσουμε με ταχύ ρυθμό το πλαίσιο για την ανατροπή των πολιτικών στη βάση ενός πολιτικού προγράμματος με κοινωνική προοπτική.
Προτείνουμε, από την πλευρά της Αριστεράς, ένα πλαίσιο προγραμματικών αιχμών στο διάλογο για ένα κοινωνικό και πολιτικό μέτωπο ανατροπής των νεοφιλελεύθερων πολιτικών που καταστρέφουν τις ζωές μας την χώρα τον πλανήτη. Για ένα μέτωπο που θα θέσει τις βάσεις ενός κοινωνικού και αναπτυξιακού μετασχηματισμού που οδηγεί στον Σοσιαλισμό. Το πλαίσιο δεν έχει σκοπό να εξαντλήσει όλα τα θέματα, αλλά να θέσει τις προγραμματικές προτεραιότητες, να ορίσει ένα σαφές και συνεκτικό κοινωνικό και πολιτικό πρόσημο στην παρούσα συγκυρία. Αποτελεί πρόταση, ανοικτή σε βελτιώσεις και αλλαγές. Βασική λογική είναι η αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου σε μία κοινωνία που,ενάντια σε ένα μοντέλο που βασίζεται στην εκμετάλλευση ανθρώπων και περιβάλλοντος,θέτει σε προτεραιότητα τις κοινωνικές ανάγκες και την παραγωγή προστιθέμενης αξίας. Αυτό το μοντέλο προϋποθέτει ενισχυμένο το αναπτυξιακό κοινωνικό κράτος ,τους θεσμούς της δημοκρατίας και του συμμετοχικού σχεδιασμού.
Η πρόταση οργανώνεται σε τέσσερις άξονες:
- Ισχυρό Κοινωνικό κράτος θεμέλιο και μοχλός της ανάπτυξης
- Παραγωγικό μοντέλο με πρωταγωνιστή την εργασία
- Ενίσχυση των Δημοκρατικών θεσμών και των δικαιωμάτων
- Ελλάδα παράγοντας ειρήνης και συνεργασίας των λαών
- Ισχυρό Κοινωνικό κράτος θεμέλιο και μοχλός της ανάπτυξης
1.1 Επένδυση στην Παιδεία για μία σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία και οικονομία
- Σχολεία παντού 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης , με μόνιμο προσωπικό, συμπεριληπτικά, δημοκρατικά οργανωμένα.
- Μείωση της αναλογίας μαθητών και φοιτητών ανά διδάσκοντα και διοικητικό προσωπικό, στο μέσο Ευρωπαϊκό όρο
- Οχι στην κατάργηση και στην καταπάτηση του Αρθρου 16. Δωρεάν μετα-λυκειακές σπουδές σε Δημόσια, Αυτοδιοικούμενα, Δημοκρατικά Πανεπιστήμια και Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, με ελεύθερη πρόσβαση σε σχολές χαμηλής προτίμησης
1.2 Δημόσιο ΕΣΥ εστιασμένο στις ανάγκες των πολιτών, με 8% του ΑΕΠ δημόσια δαπάνη
- Προσλήψεις ιατρικού, νοσηλευτικού, τεχνικού και διοικητικού προσωπικού, για κάλυψη όλων των οργανικών κενών .
- Αύξηση των αμοιβών στα ευρωπαϊκά επίπεδα, με αυξημένους μισθούς και παροχές (στέγη κ.λπ.) για νησιωτικές και δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές
- Προτεραιότητα στην πρωτοβάθμια και προληπτική υγεία
- Μείωση της συμμετοχής των πολιτών στα φάρμακα και σχεδιασμός νέας πολιτικής για το φάρμακο όσον αφορά την έρευνα, την παραγωγή και τη διάθεσή του.
1.3 Στέγη, δικαίωμα για όλους, υποχρέωση του κράτους
- Πρόγραμμα δημόσιας κατοικίας, για 50.000 νέες κατοικίες ανά έτος για τα επόμενα 6 χρόνια, με προτεραιότητα στην περιφέρεια
- Αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας για κοινωνική και συνεταιριστική κατοικία
- Αποσύνδεση της Golden Visa από την αγορά οικιστικών ακινήτων και ρύθμιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης
- Αλλαγή του πτωχευτικού νόμου άρση των διευκολύνσεων στους servisers διασφάλιση της πρώτης κατοικίας για τα λαϊκά στρώματα.
1.4 Ενεργειακή δημοκρατία/ενέργεια δικαίωμα των πολιτών
- Επενδύσεις σε δημόσια δίκτυα μεταφοράς, διανομής και αποθήκευσης
- Οδικό χάρτη για 100% ΑΠΕ, με πυλώνα τις ενεργειακές κοινότητες και τη Δημόσια ΔΕΗ
- 100% κάλυψη των δαπανών ενεργειακής αναβάθμισης νοικοκυριών χαμηλών εισοδημάτων.
1.5 Περιβάλλον και περιβαλλοντική προστασία
- Αναβάθμιση των Δασαρχείων σε φορείς περιβάλλοντος για όλη τη χώρα, με αναφορά στην τοπική κοινωνία. Διεπιστημονική στελέχωση με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες, τεχνικού, επιστημονικού προσωπικού (δασολόγοι, γεωπόνοι, οικονομολόγοι, νομικοί, κοινωνικοί επιστήμονες κλπ.).
- Επικαιροποίηση των χαρτών επικινδυνότητας και τρωτότητας και οδικό χάρτη παρεμβάσεων βασισμένων στη φύση (nature-based solutions)
- Ζώνες απαγόρευσης-προστασίας από ανθρωπογενή παρέμβαση(και ΑΠΕ) και απαγόρευση των εξορύξεων υδρογονανθράκων.
1.6 Δικαίωμα στο νερό και διαχείριση των υδατικών πόρων
- Επαναφορά όλου του θεσμικού πλαισίου που διέπει το νερό και τη διαχείρισή του στο δημόσιο.
- Αμεση εκπόνηση εθνικού στρατηγικού σχεδίου κλιματικής ανθεκτικότητας που θα αντιμετωπίσει ολιστικά την κλιματική κρίση σε όλους τους τομείς και δραστηριότητες της κοινωνικής και οικονομικής ζωής
- Στρατηγικό σχέδιο για τη διαχείριση των υδατικών πόρων σε όλες τις λεκάνες απορροής της επικράτειας, με έμφαση στις περιοχές που πλήττονται από τη λειψυδρία προσβλέποντας στην εξοικονόμηση, την βιώσιμη αξιοποίηση των αποθεμάτων , την αύξηση της αποδοτικότητας των υδραυλικών έργων καιτην αποκατάσταση της περιβαλλοντικής ζημιάς που έχει υποστεί το υδατικό σύστημα
1.7 Νεολαία
- 30.000 νέες εστίες κάθε έτος για τα επόμενα 6 χρόνια
- Δικαίωμα στον ελεύθερο χρόνο και την έκφραση, όχι στην εντατικοποίηση και την καλλιέργεια του ατομικιστικού ανταγωνισμού. Νεολαιίστικο τουρισμό (δωρεάν εισιτήρια, κουπόνια κ.λπ.).
- Φοιτητικό μισθό, αρχικά για τους πιο αδύναμους οικονομικά φοιτητές και σπουδαστές τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης
1.8 Πολιτισμός, συλλογικό αγαθό και δικαίωμα και οργανικό στοιχείο της ποιότητας ζωής και της Δημοκρατίας
- Ενταξη των μαθημάτων και δραστηριοτήτων τεχνών στα προγράμματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με προσωπικό και εργαστήρια
- Στελέχωση μουσείων, αρχαιολογικών χώρων και οργανισμών, και εκδημοκρατισμό της λειτουργίας τους. Οχι στην ιδιωτικοποίηση. Δωρεάν είσοδος σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
- Διαφύλαξη του Δημόσιου χώρου και της αισθητικής των αρχιτεκτονημάτων που οφείλουν να είναι συμβατές με την πολιτιστική μας κληρονομιά και όχι με την τουριστικήεκμετάλλευση.
- Ενίσχυση της Καλλιτεχνικής Δημιουργίας μέσω της παραχώρησηςελεύθερων χώρων από Δήμους και Δημόσιο
1.9 Υποδομές για τους πολίτες σε όλους τους Δήμους της χώρας
- Πόσιμο, ποιοτικό νερό από 100% δημόσιους φορείς
- Αύξηση του πράσινου και των δημόσιων χώρων στον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (στις 50 μεγαλύτερες πόλεις της χώρας)
- Δωρεάν δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, σε όλες τις πόλεις
- Επένδυση στις ευφυείς πόλεις για ποιότητα ζωής και συμμετοχή των πολιτών στις αποφάσεις
1.10 Δημογραφικό
- Κρατικό επίδομα παιδιού (όπως π.χ. στην Αυστρία)
- Δωρεάν παιδικούς σταθμούς
- Υποστήριξη της μητρότητας με διπλασιασμό της άδειας λοχείας σε 34 εβδομάδες εκ των οποίων οι 20 αφορούν την περίοδο μετά την γέννηση του παιδιού.
- Δωρεάν καθολική πρόσβαση σε υγεία και παιδεία παντού
1.11 Η αξιοπρεπής σύνταξη είναι δικαίωμα όλων
- Καθολική κρατική σύνταξη 12.000 Ευρώ ανά έτος, από τη φορολογία, με κριτήριο τη φορολογική κατοίκηση
- Κατάργηση εισφορών για κύρια σύνταξη και δαπάνες μη σχετιζόμενες με τη σύνταξη
- Ενιαίο δημόσιο φορέα επικουρικής, με ένα λογαριασμό για κάθε πολίτη σε όλο τον εργασιακό βίο του.
1.12 Νησιωτικότητα και ορεινότητα
- Επέκταση του νησιωτικού ισοδύναμου γεωγραφικά και θεματικά (σε στέγη, υγεία, παιδεία, με αύξηση μισθών σε απομακρυσμένες περιοχές)
- Παραγωγικό μοντέλο με πρωταγωνιστή την εργασία
2.1 Στήριξη της Εργασίας και ενίσχυση του ρόλου της
- Αμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 1200 ευρώ μηνιαίως σε 14μηνη βάση.
- Οδικό χάρτη για δραστική μείωση του χρόνου εργασίας με δημόσια διαβούλευση και συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων
- Συλλογικές εργασιακές συμβάσεις παντού
- Ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας, θεσμικά και σε πόρους
2.2 Αλληλέγγυα Συνεταιριστική Οικονομία, κορμός του εναλλακτικού αναπτυξιακού μοντέλου
- Ενιαία Συνεταιριστική Νομοθεσία, με ενοποίηση και κωδικοποίηση του συνόλου των συνεταιριστικών νόμων, με υιοθέτηση του διεθνούς ορισμού περί συνεταιρισμών, των συνεταιριστικών αξιών και αρχών, και θεσμικό πλαίσιο για δευτεροβάθμιους συνεταιρισμούς και συνεταιρισμούς με πολλαπλές κατηγορίες μελών
- Θέσπιση πλαισίου και κινήτρων για τη μεταβίβαση επιχειρήσεων σε εργαζομένους, και αναγνώριση του κοινωνικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος των συνεταιρισμών στις συμβάσεις του Δημοσίου
2.3 Αναπτυξιακή αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών και Εθνικών πόρων (ΕΣΠΑ, ΤΑΑ, ΠΔΕ)
- Προτεραιότητα στις επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές στρατηγικού χαρακτήρα (παιδεία, υγεία, δημόσιες μεταφορές, νερό, ενέργεια, ψηφιακές υποδομές)
- Συμμετοχικός σχεδιασμός, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, με σύγχρονα εργαλεία (foresight κ.λπ.) για την αξιοποίηση των Δημόσιων πόρων (ΕΣΠΑ, Π.Δ.Ε , Τ.Α.Α) με την αξιοποίηση του θεσμικού ρόλου και εμπειρίας του Κ.ΕΠ.Ε.
2.4 Χρηματοπιστωτικό σύστημα
- Πρωταγωνιστικό ρόλο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας στη διαχείριση των διαρθρωτικών πόρων και του ΠΔΕ.
- Ενίσχυση του ελέγχου του Δημοσίου σε μία τουλάχιστον συστημική Τράπεζα. Μείωση των προμηθειών των συναλλαγών και έλεγχο ολιγο-πωλιακών πρακτικών.
- Ενεργοποίηση με ισχυρό ρόλο στην χρηματοδότηση μικρών επιχειρήσεων, του Ταμείου Μικροπιστώσεων.
2.5 Σύγχρονες και εξωστρεφείς Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
- Προτεραιότητα στην χρηματοδότηση των ΜμΕ από το ΕΣΠΑ και το ΤΑΑ, με άρση των συνεπειών της οικονομικής και υγειονομικής κρίσης 2010-2022 στην πιστοληπτική ικανότητα των ΜμΕ.
- Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης (μικρό-πιστώσεις)
- Μηχανισμοί δικτύωσης και υποστήριξης σε Περιφερειακό και Εθνικό επίπεδο
- Αποκατάσταση του ρόλου και της λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού με στόχο την εξάλειψη πρακτικών δεσπόζουσας θέσης από τις μεγάλες επιχειρήσεις προς τις ΜμΕ και τους καταναλωτές.
2.6 Θέσπιση Εθνικής πολιτικής για ενιαίο χώρο έρευνας
- Υπεράσπιση του δημόσιου και ακαδημαϊκού χαρακτήρα της ελεύθερης και χωρίς θεματικούς περιορισμούς επιστημονικής έρευνας, της ακεραιότητας και της ανεξαρτησίας της από επιχειρηματικά ή άλλα συμφέροντα.
- Αύξηση της δημόσιας δαπάνη για την επιστημονική έρευνα, με έμφαση στη στήριξη του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών. Προκηρύξεις μόνιμου ερευνητικού προσωπικού, με υλοποίηση της αναλογίας 1 προς 1.
- Στήριξη ανθρώπινου δυναμικού, ιδίως των νέων επιστημόνων, καθώς και των ερευνητικών υποδομών για την αντιμετώπιση των brain drain και brain waste. Πλήρης υγειονομική και ασφαλιστική κάλυψη για υποψήφιους διδάκτορες από τις διαθέσιμες υποτροφίες κατά τη διάρκεια εκπόνησης της διατριβής.
2.7 Ανάπτυξη των καινοτομικών δραστηριοτήτων
- Χρηματοδότηση των καινοτομικών δραστηριοτήτων των ΜμΕ, και φορολογικά κίνητρα για δαπάνες σε έρευνα – καινοτομία και κεφαλαιουχικό εξοπλισμό.
- Κέντρα τεχνολογικής και επιχειρηματικής υποστήριξης σε κάθε Περιφέρεια
- Αξιοποίηση του θεσμού των “καινοτόμων προμηθειών”: οι προδιαγραφές προμηθειών πρέπει να αποτελέσουν ένα αποτελεσματικό εργαλείο έλκυσης καινοτομικής δραστηριότητας, ώστε μέσα από τη διαμόρφωσή τους να ωθούνται οι προμηθευτές να αναπτύσσουν προϊόντα, λύσεις και εν τέλει ικανότητες που θα τους καθιστούν πρωτοπόρους διεθνώς.
2.8 Ψηφιακή πολιτικήγια τις κοινωνικές και αναπτυξιακές ανάγκες
- Εθνική πολιτική ψηφιακών δημόσιων υποδομών στα πεδία του υπολογιστικού νέφους, του διαδικτύου των πραγμάτων, της κυβερνο-ασφάλειας, των υποδομών πειραματικών-πιλοτικών εφαρμογών (test-beds) κοκ, με έμφαση στις ανοικτές τεχνολογίες και λογισμικό.
- Κατοχύρωση στην πράξη των ψηφιακών δικαιωμάτων, της ισότιμης καθολικής πρόσβασης, με μείωση του κόστους και βελτίωση της ποιότητας των τηλεπικοινωνιών, του δικαιώματος της αποσύνδεσης για τους εργαζόμενους. Δημιουργία του ανεξάρτητου «συνηγόρου του ψηφιακού χρήστη” (Ombudsman)για υποστήριξη δικαιωμάτων του χρήστη και ως δημιουργού περιεχομένου
- Εθνική πολιτική δεδομένων και μετα-δεδομένων, που θα διασφαλίζει την εθνική κυριαρχία επί των δεδομένων (data sovereignty), θα μεριμνά για την ισότιμη καθολική πρόσβαση των πολιτών όπου αυτά συνιστούν δημόσιο αγαθό, θατα προστατεύει από αθέμιτη εκμετάλλευση από τρίτους, θα διασφαλίζει ότι τελούν υπό καθεστώς ύψιστης κυβερνο-ασφάλειας, θα παρέχει πλήρη προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών και της ιδιωτικότητας και θα δεσμεύεται από την αρχή της «αλγοριθμικής διαφάνειας» ούτως ώστε να καταπολεμούνται πιθανές συστημικές διακρίσεις σε βάρος επιμέρους κοινωνικών ομάδων.
2.9 Κυκλική οικονομία
- Εθνικό και τομεακά σχέδια επανά-χρήσης και ανακύκλωσης με την υιοθέτηση της αντίληψης ότι τα ‘απόβλητα’ αποτελούν πόρο και όχι κοστολογικό και διοικητικό βάρος για επιχειρήσεις και πολίτες
- Υποστήριξη για την δημιουργία δικτύων επιχειρήσεων κυκλικής οικονομίας και βιομηχανικών οικοσυστημάτων
- Ανάπτυξη βιομηχανικών οικοσυστημάτων σε βιομηχανικές περιοχές και πάρκα
2.10 Αγροτική πολιτική και ύπαιθρο χώρο
- Αναθεώρηση της ΚΑΠ με αύξηση του προϋπολογισμού της, αναδιάταξη των προτεραιοτήτων με μεγαλύτερο βάρος στην επισιτιστική μας ασφάλεια, με μικρότερη κατανάλωση των φυσικών πόρων με χρήση μεθόδων‘γεωργίας ακριβείας’ και στρατηγική αυτονομία στο βιολογικό κεφάλαιο
- Ενίσχυση των συλλογικών μορφών οργάνωσης (συνεταιρισμοί, ομάδες παραγωγών και άλλες μορφές αλληλέγγυας οικονομίας) παρέχοντας τα αναγκαία φορολογικά, επενδυτικά, χρηματοδοτικά κίνητρα.
- Διαμόρφωση πολιτικών βάση των αλυσίδων αξίας, με ενίσχυση της τοπικής ταυτότητας και δημιουργία κέντρων logistics για την προώθηση των εξαγωγών
2.11 Τουρισμός: «ολιστική» πολιτική με ισχυρό οικολογικό, κοινωνικό και οικονομικό περιεχόμενο και αποτύπωμα
- Πολιτική με βάση τον προορισμό ως ενιαίο σύστημα, και όχι τις μεμονωμένες επιχειρήσεις
- Σχεδιασμός με κριτήριο τη βιωσιμότητα των τουριστικών πόρων, των τοπικών κοινωνιών για τη λειτουργία ενός τουρισμού ενταγμένου σε έναν υγιές εθνικό και τοπικό παραγωγικό σύστημα.
- Συμμετοχικό σχεδιασμό, με εργαλείο τους φορείς διαχείρισης τουριστικών προορισμών (DMMOs), όπου θα αντιπροσωπεύονται όλοι οι συντελεστές του τουρισμού.
- Εργασία με αξιοπρεπείς μισθούς, ωράρια και συνθήκες εργασίας και διαμονής. Σ.Σ.Ε παντού, δημιουργία μητρώου εργαζομένων στον τουρισμό, όροι λειτουργίας τουρ. επιχειρήσεων, ελάχιστος αριθμός θέσεων εργασίας ανά παραγωγική μονάδα, ειδικές παροχές προς τους εποχιακούς εργαζόμενους, συνιστούν το πλέγμα των αναγκαίων ρυθμίσεων για τις εργασιακές σχέσεις στον Τουρισμό
2.12 Μεταφορές, μοχλός ανάπτυξης και όχι πάρτι ολιγοπωλίων
- Ανάπτυξη δημόσιου ασφαλούς δικτύου σιδηροδρόμων σε βάθος δεκαετίας
- Εθνικό σχέδιο ανάπτυξης των μεταφορών και των υποδομών τους, στο πλαίσιο της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης και του Ευρωπαϊκού χάρτη μεταφορών
- Ενίσχυση του ρόλου και των πόρων των εποπτικών αρχών (ΡΑΛ, ΔΑΛ, ΡΑΣ κ.λπ.) και ουσιαστικός έλεγχος των ολιγο-πωλιακών πρακτικών.
- Στήριξη εταιρειών λαϊκής βάσης και συνεταιριστικών σχημάτων.
- Επιστροφή των υποδομών στο Δημόσιο
2.13 Φορολογική πολιτική ως κοινωνικό αναπτυξιακό εργαλείο και όχι ως εργαλείο πλουτισμού
- Αύξηση του αφορολόγητου ορίου στις 15.000€, τιμαριθμικά ανά-προσαρμοζόμενο κάθε έτος μέχρι της κλίμακας εισοδημάτων 50.000€.
- Κλιμακωτή αύξηση των φορολογικών συντελεστών από τα 50.000€ και πάνω με ανώτατο φορολογικό συντελεστή το 75% για εισοδήματα άνω του 1 εκ €.
- Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων σε ενιαία φορολογική κλίμακα.
- Μείωση της έμμεσης φορολογίας, για αύξηση της αγοραστικής δύναμης των αδύναμων και φορολογική δικαιοσύνη
2.14 Περιφερειακή ανάπτυξη
- Ανάπτυξη θεσμών και εργαλείων συμμετοχικού περιφερειακού σχεδιασμού
- Μεταφορά πόρων στις Περιφέρειες και στους Δήμους
- Αποκέντρωση φορέων Κεντρικής Διοίκησης στις Περιφέρειες -με κριτήριο την χωρική εξειδίκευση τους- σε πόλεις με κριτήριο την ώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης
3.Ενίσχυση των Δημοκρατικών θεσμών και των δικαιωμάτων
3.1 Στήριξη της ανεξάρτητης συνδικαλιστικής δράσης
- Κατάργηση των νομοθετικών ρυθμίσεων της ΝΔ που περιορίζουν το δικαίωμα της απεργίας και ποινικοποιούν τη συνδικαλιστική δράση.
- Αναβάθμιση των επιτροπών Υγείας και Ασφάλειας με πλήρη συνδικαλιστική προστασία των μελών τους.
- Εκπροσώπηση των συνδικάτων στα διοικητικά συμβούλια των μεγάλων επιχειρήσεων, πρόσβαση των συνδικάτων σε στοιχεία της εταιρείας και δυνατότητα δημοσιοποίησης όσων δεν εμπίπτουν σε θέματα εχεμύθειας,αναγνώριση της συνδικαλιστικής εκπροσώπησης στις μικρές επιχειρήσεις.
3.2 Αυτοδιοίκηση
- Αποκέντρωση του συγκεντρωτικού πελατειακού κράτους με μεταφορά και κρίσιμων διοικητικών και εκτελεστικών αρμοδιοτήτων σε όλες τις βαθμίδες Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
- Αύξηση της χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα επίπεδα του Ευρωπαϊκού μέσου όρου (15-17% ως προς ΑΕΠ) μέσω μεταφοράς πόρων από την Κεντρική Διοίκηση στην Τ.Α
- Εκδημοκρατισμό της λειτουργίας με απλή αναλογική και θεσμούς διαβούλευσης (δημοψηφίσματα κ.λπ.).
3.3 Δικαιοσύνη – Ανεξάρτητες αρχές
- Πλήρης ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης από Κυβερνητικές παρεμβάσεις στην εφαρμογή του Νόμου ,αλλαγή του τρόπου εκλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης χωρίς εμπλοκή της Κυβέρνησης.
- Αποκατάσταση της στελέχωσης του σωφρονιστικού συστήματος, με γνώμονα την επίτευξη του στόχου για ομαλή και δημιουργική επανένταξη των κρατουμένων
- Διασφάλιση της λειτουργίας των Ανεξάρτητων Αρχών ως ‘θεματοφύλακα’ του Κράτους Δικαίου, στην υπηρεσία του πολίτη και όχι της εκάστοτε Κυβερνητικής εξουσίας.’
3.4 Εκδημοκρατισμός Σωμάτων Ασφαλείας
- Ενταξη στο σώμα μόνο με Πανελλαδικές εξετάσεις, ποσόστωση εισαγωγής για μειονοτικές ομάδες (φυλετικές θρησκευτικές κ.λπ.)
- Αναμόρφωση της εκπαίδευσης και αυστηροποίηση του πειθαρχικού ελέγχου για θέματα παραβίασης δικαιωμάτων των πολιτών.
- Κατάργηση των τμημάτων ασφαλείας που απασχολούνται μόνο με την καταστολή λαϊκών κινητοποιήσεωνκαι μεταφορά του προσωπικού τους στα υπό-στελεχωμένα τμήματα πόλεων
3.5 Τύπος
- Ενίσχυση του ρόλου του Τύπου με διαφανή οικονομική ενίσχυση των μέσων ενημέρωσης με στόχο την απεξάρτηση τους από τα κυρίαρχα οικονομικά συμφέροντα.Αποκατάσταση του ρόλου των ανεξάρτητων αρχών εποπτείας τους.
3.6 Κράτος και Εκκλησία: Τήρηση της συνταγματικής επιταγής για Ανεξιθρησκεία
- Απεμπλοκή της Εκκλησίας από οποιαδήποτε Διοικητική πράξη αφορά το κράτος (έγκυρος διοικητικά γάμος είναι ο πολιτικός, Ναοδομία αφορά την αρμόδια πολεοδομική αρχή)
- Μεταφορά των Θρησκευμάτων στο Υπουργείο Εσωτερικών από το Υπουργείο Παιδείας
- Κατάργηση φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν Εκκλησία και διάφοροι Θρησκευτικοί οργανισμοί, η θρησκευτική εκπαίδευση χρηματοδοτείται από την Εκκλησία κάθε δόγματος
3.7 Κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα
3.7.1 Παιδί
- Αναδιάρθρωση του συστήματος παιδικής προστασίας, με την ίδρυση Συντονιστικού Μηχανισμού για την Παιδική Προστασία (συντονισμός, παρακολούθηση και αξιολόγηση όλων των υπηρεσιών που συμβάλλουν στην παιδική προστασία όπως δομές παιδικής προστασίας, ημερήσιες δομές φροντίδας, προγράμματα αναδοχής,κ.λπ.).
- Δημόσιες, επαρκείς σε αριθμό και εύκολα προσβάσιμες από όλα τα παιδιά σε όλες τις Περιφέρειας της Ελλάδας υπηρεσίες υγείας και ψυχικής υγείας, και υπηρεσίες πρώιμης παρέμβασης.
3.7.2 Φύλλο
- Ιση αμοιβή με ανδρών-γυναικών για την ίδια εργασία «σπάσιμο της γυάλινης οροφής», προστασία της εργασίας από το σπίτι, σύνδεση της εργασίας με τις συνθήκες φροντίδας, νομιμοποίηση της εργασίας των μεταναστριών.
- Αμεση κατάρτιση Σχεδίου Δράσης που θα αντιμετωπίζει το φαινόμενο της έμφυλης βίας με ολιστικό τρόπο, με την εμπλοκή τόσο του κεντρικού κράτους όσο και της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας των πολιτών, νομική κατοχύρωση του όρου «γυναικοκτονία».
- Προώθηση συστημάτων δημόσιας φροντίδας με καθολική πρόσβαση και αναγνώριση της αξίας και του παραγωγικού χαρακτήρα της κοινωνικής φροντίδας. Ισότιμη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής και αναπαραγωγικής υγείας.
- Ενταξη των αξιών της ισότητας και της συμπερίληψης, όπως και της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης
3.7.3 Αναπηρικά δικαιώματα
- Υποχρεωτική άρση των εμποδίων πρόσβασης στο φυσικό , δομημένο και διαδικτυακό περιβάλλον
- Αυτόνομη/Υποστηριζόμενη Διαβίωση και απο-ϊδρυματοποίηση με την: ανάπτυξη επαρκών δημόσιων δομών αυτόνομης/υποστηριζόμενης διαβίωσης για ανάπηρους/ες ενήλικες, που θα παρέχουν ολοκληρωμένη εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη, καθημερινή φροντίδα και υποστήριξη. Παράλληλη καθιέρωση καθολικής πρόσβασης στον θεσμό του προσωπικού βοηθού. Στόχος η πλήρης απο-ϊδρυματοποίηση και η απομάκρυνση των αναπήρων από τα νοσοκομεία και τα ιδρύματα και η συμπερίληψή τους εντός της κοινότητας.
3.7.4 Μεταναστευτικό/Προσφυγικό
- Διαχείριση των παράτυπων εισόδων με σεβασμό τόσο στα δικαιώματα των προσφύγων, όσο και των τοπικών κοινωνιών υποδοχής με ενίσχυση των δομών υποδοχής στα σημεία εισόδου της χώρας.
- Ανάληψη πρωτοβουλιών στην Ευρωπαϊκή ‘Ενωση για την ομαλή διαχείριση του μεταναστευτικού φαινομένου εντός της ΕΕ, αλλαγή του αποτυχημένου μοντέλου του συστήματος Δουβλίνου
- Θεσμοθέτηση της συμμετοχής στην κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρας των μεταναστών β’ γενιάς των προσφύγων, με αποδοχή της συμμετοχής τους στις τοπικές εκλογές, όσο και με απόδοση ιθαγένειας με κοινωνικά και όχι αμιγώς οικονομικά κριτήρια που επιτείνουν διακρίσεις και αποκλεισμούς.
3.7.5 Μειονότητα Θράκης
- Μεταφορά όλων των θεμάτων που αφορούν στην μειονότητα από το Υπουργείο των Εξωτερικών στο Υπουργείο των Εσωτερικών όπως συμβαίνει με όλους τους Ελληνες πολίτες.
- Ποσόστωση για τον διορισμό και την εισαγωγή μειονοτικών που έχουν τα απαραίτητα προσόντα στις Στρατιωτικές σχολές, στις σχολές Αστυνομίας, στην ΕΥΠ, στην Δικαιοσύνη, στο Υπουργείο των Εξωτερικών, στην σχολή Δικαστών,στην σχολή Δημόσιας Διοίκησης.
- Εκλογή του μουφτή από ευρύ εκλεκτορικό σώμα σε συμφωνία με την μειονότητα. Ο μουφτής δεν θα έχει αστικές αρμοδιότητες, ( θέματα γάμου, προίκας κ.λπ.)
3.7.6 ΛΟΑΤΚΙ+
- Λήψη μέτρων προστασίας και ενδυνάμωσης για τα ΛΟΑΤΚΙ+, και ειδικά τα τρανς άτομα, στα πεδία της Υγείας, της Εκπαίδευσης και της Εργασίας (ενδεικτικά, κατοχύρωση επιβεβαιωτικών υπηρεσιών υγείας και ψυχικής υγείας για τρανς άτομα , λήψη μέτρων για τον ομοφοβικό/τρανσφοβικό/ιντερφοβικό σχολικό εκφοβισμό, μέτρα για την πρόσβαση σε εργασία και κατοχύρωση συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των τρανς και φυλοδιαφορετικών ατόμων.)
- Ελλάδα παράγοντας ειρήνης και συνεργασίας των λαών
4.1 Ειρήνη
- Ενεργητική συμμετοχή της χώρας σε κάθε πρωτοβουλία για άμεση κατάπαυση του πυρός στις εμπόλεμες περιοχές της Ουκρανίας και της Μέσης Ανατολής
- Απερίφραστη καταδίκη της γενοκτονίας που διαπράττεται από τον Ισραηλινό στρατό στα κατεχόμενα και τον Λίβανο.Ταυτόχρονα απερίφραστη καταδίκη της εισβολής του Ρωσικού στρατού στην Ουκρανία καθώς και των Νατοϊκών και Κυβερνητικών σχεδιασμών της Ουκρανίας για την κατάρρευση της συμφωνίας του Minsk.
- Απόσυρση όλων των Ελληνικών δυνάμεων από τα πεδία συγκρούσεων καθώς και παύση αποστολής πολεμικού υλικού .
4.2 Ευρώπη
- Υποστηρίζουμε τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Αριστεράς , για μια Ε.Ε. φιλειρηνική και δημοκρατική, οικολογική και κοινωνική, ανοιχτή και αλληλέγγυα. Για μια Ευρώπη των λαών.
- Τασσόμαστε υπερ της αναμόρφωσης του προϋπολογισμού της Ε.Ε, με στόχο την αύξηση των κονδυλίων για την αντιμετώπιση της Κλιματικής κρίσης, της πράσινης μετάβασης, και την ανάπτυξη του κοινωνικού κράτους και όχι την ανάπτυξη της πολεμικής Βιομηχανίας.
- Διεκδικούμε την επέκταση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και μετά το 2027 , την απαγόρευση φορολογικών παραδείσων και την ουσιαστική φορολόγηση των πολυεθνικών εταιρειών
- Οχι στην Ευρώπη Φρούριο. Πολιτικές μετανάστευσης στην κατεύθυνση των ανθρωπιστικών αρχών και του Διεθνούς δικαίου
4.3 Αμυντικό Δόγμα και Δαπάνες
- Επαναπροσδιορισμός του Αμυντικού Δόγματος στην κατεύθυνση της προάσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας όπως αυτά περιγράφονται από το Διεθνές Δίκαιο.
- Εξ ορθολογισμός των αναγκαίων Στρατιωτικών Δαπανών στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης του Αμυντικού δόγματος
- Υιοθέτηση της πρότασης για ενιαίο κράτος της Κύπρου με διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, στην βάση των προτάσεων Γκουτιέρες.
- Επιδίωξη δημιουργίας και διατήρησης κλίματος καλής γειτονίας με την Τουρκία, χωρίς όμως απεμπόληση κυριαρχικών δικαιωμάτων μας αλλά και με ορίζοντα το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για τα ζητήματα της υφαλοκρηπίδας.
Γιώργος Σταμπουλής
Γιάννης Μουσουλίδης