Εισήγηση της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς, Πέτης Πέρκα, στην Α΄ συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής στο ν/σ «Ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, απλοποίηση διαδικασιών, χρήση τεχνητής νοημοσύνης και διατάξεις για τη λειτουργία του ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο», λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης»
Η Πέτη Πέρκα ξεκίνησε την ομιλία της λέγοντας “στεκόμαστε σήμερα ενώπιον ενός «επικίνδυνου» νομοσχεδίου, που αντί να ολοκληρώνει την διαδικασία κτηματογράφησης, την οδηγεί σε μια ξαφνική και απρόβλεπτη διακοπή. Η Κυβέρνηση διακηρύσσει ότι πλησιάζουμε το τέλος αυτού του πολυετούς έργου, όμως, αντί να δημιουργεί συνθήκες ολοκλήρωσης, αποσταθεροποιεί τη διαδικασία με προτάσεις που θα επιφέρουν μακροχρόνιες και σοβαρές συνέπειες για τους πολίτες και τη νομική ασφάλεια στη χώρα μας. Το Κτηματολόγιο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα, χαρακτηρισμένο ως «το μεγαλύτερο από τα μεγάλα έργα». Είναι θεμελιώδες, καθώς αποτελεί εργαλείο προγραμματισμού και ορθολογικής οργάνωσης του χώρου. Μαζί με τον Χωροταξικό Σχεδιασμό, είναι στρατηγικό εργαλείο για την αειφόρο ανάπτυξη”.
Επισήμανε ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην ΕΕ χωρίς πλήρως ολοκληρωμένο Κτηματολόγιο. Ασκησε έντονη κριτική για τα πεπραγμένα της κυβέρνησης στο θέμα του κτηματολογίου, όπου 5 χρόνια τώρα έχει προκαλέσει περαιτέρω καθυστερήσεις.
Τόνισε ότι «οποιαδήποτε ρύθμιση αποσκοπεί στη διευκόλυνση της καθημερινότητας των πολιτών μας βρίσκει σύμφωνους. Και υπάρχουν τέτοιες διατάξεις στο νομοσχέδιο. Μεταξύ του νομοσχεδίου που δόθηκε στη διαβούλευση και αυτού που κατατέθηκε στη Βουλή υπάρχουν αρκετές βελτιώσεις. Πολλές από αυτές, είτε σε επιμέρους άρθρα είτε σε συνδυασμό μεταξύ τους, δείχνουν ότι η αλλαγή φιλοσοφίας στη σύνταξη του κτηματολογίου δεν είναι μονόδρομος, ακόμα και για τους συντάκτες του νομοσχεδίου. Η προηγούμενη δεσμευτική ημερομηνία (20/9/2024) έχει πλέον καταργηθεί, η αναγκαιότητα ένταξης κάθε περιοχής σε καθεστώς λειτουργούντος κτηματολογίου θα αξιολογηθεί ξεχωριστά, επαναλαμβάνεται μια δεσμευτική προθεσμία υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων.»
«Ωστόσο, το νομοσχέδιο δεν κρίνεται από δυνητικές προθέσεις, αλλά από το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα να ξεπεραστεί αυτή η κόκκινη γραμμή, που μέχρι τώρα παρουσιαζόταν ως βεβαιότητα από τις παρεμβάσεις του υφυπουργού: ότι δεν θα δοθεί σε όσους έχουν υποβάλει δήλωση στο κτηματολόγιο η δυνατότητα να συνεργαστούν με τον μελετητή και να κρίνουν την ορθότητα της μελέτης που τους αφορά, μέσα από τις διαδικασίες προανάρτησης και ανάρτησης. Αυτή η διαδικασία είναι ατομική, αλλά επειδή γίνεται ταυτόχρονα από πολλούς, καταλήγει να είναι συλλογική, συνολική, και κυρίως έγκυρη δικαιϊκά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ναρκοθετείται η ολοκλήρωση της σύνταξης του κτηματολογίου για πολλά χρόνια», προσέθεσε στη συνέχεια με έμφαση η βουλεύτρια της Νέας Αριστεράς Πέτη Πέρκα.
Το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν είναι μία πρόταση για την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης. Στην ουσία του, τερματίζει τη λογική της συνολικής και ορθής καταγραφής των ακινήτων και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας σε αυτά. Τα υπάρχοντα κενά είναι τεράστια κατά περιοχές και η κυβέρνηση προτείνει να καλυφθούν “με την πάροδο του χρόνου” και “μέσα από τη φυσική ροή των δικαιοπραξιών”. Αυτή η προσέγγιση είχε απορριφθεί από ειδικούς στο παρελθόν και επανέρχεται τώρα, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα.
Η Γραμματέας της Νέας Αριστεράς ζήτησε από τον υφυπουργό να τοποθετηθεί στο αν αυτή η διάταξη παραβιάζει:
- Τις δεσμεύσεις της χώρας απέναντι στο Ταμείο Ανάκαμψης:
Σύμφωνα με το κείμενο που έχει υπογραφεί μεταξύ της ΕΕ και της Ελλάδας, οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν βάσει του ν. 2308/1995, όπως τροποποιήθηκε με το άρ. 3 ν. 4821/2021. Δηλαδή, η ολοκλήρωση θα γίνει βάσει των ισχυόντων νόμων, υπουργικών αποφάσεων, προδιαγραφών και συμβάσεων αναθέσεων των μελετών, δηλαδή, όλα όσα επιχειρεί να καταργήσει το νέο νομοσχέδιο.
Σε αυτό το νομοσχέδιο, παρατηρείται η εισαγωγή διατάξεων με παραπλανητικό χαρακτήρα, οι οποίες παρουσιάζονται ως δήθεν ολοκλήρωση της διαδικασίας κτηματογράφησης, με σκοπό να παρακαμφθούν υποχρεώσεις προς το Ταμείο Ανάκαμψης. Καθώς πλησιάζουμε στην ολοκλήρωση του σχεδίου Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0», είναι βέβαιο ότι τέτοιες πρακτικές θα πολλαπλασιαστούν. Το μήνυμα που θα μεταδοθεί από το Κοινοβούλιο προς όλους τους διαχειριστές των προγραμμάτων είναι να μην ανησυχούν, καθώς κοινοβουλευτικά θα επικυρωθεί η ολοκλήρωση των έργων, ακόμα κι αν δεν έχουν ολοκληρωθεί στην πραγματικότητα.
- Τις δεσμεύσεις της πολιτείας απέναντι στους πολίτες-ιδιοκτήτες:
Οι πολίτες, που είναι οι βασικοί χρηματοδότες του έργου, καλούνται να επωμιστούν επιπλέον κόστος που μέχρι τώρα επιβάρυνε το φορέα, μεταφέροντας το στους ίδιους. Επωμίζονται το κόστος του δικαστικού επιμελητή, του πιστοποιημένου μηχανικού, του μηχανικού και δικηγόρου που θα του συντάξουν τα υπομνήματα, προκειμένου ο πιστοποιημένος μηχανικός να διατυπώσει την απόφαση του μέσα σε ένα δεκαήμερο! —όπου κατά πρόβλεψη του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται πιθανά και η κατάθεση ερωτήσεων προς τη νομική υπηρεσία του Ελληνικού Κτηματολογίου και η απάντηση του φορέα!!—.
Το Ελληνικό Κτηματολόγιο, με την αποκλειστική χρηματοδότηση από τους κατόχους ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, έχει καταστεί αυτοχρηματοδοτούμενος και πλεονασματικός φορέας. Σύμφωνα με την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, προβλέπεται να αυξήσει περαιτέρω το πλεόνασμά του, με μείωση των δαπανών και αύξηση των εσόδων του. Αυτή είναι η στρατηγική της κυβέρνησης.
- Τη φιλοσοφία με την οποία έχει κτιστεί το κτηματολόγιο:
Μέχρι σήμερα, η σύνταξη του κτηματολογίου ήταν καθολική, ενιαία και ταυτόχρονη για κάθε ΟΤΑ. Τώρα οδηγούμαστε σε αποσπασματική σύνταξη, ανά περίπτωση, ανά ακίνητο, ανά χρονικό διάστημα, κάτι που διαστρεβλώνει τη συνολική προσέγγιση.
Ως μοναδικό επιχείρημα για τις ρυθμίσεις αναφέρεται «η ολοκλήρωση της ένταξης της χώρας στο λειτουργούν κτηματολόγιο έως το 2025, ώστε η χώρα να αποκτήσει ένα ενιαίο, ψηφιακό σύστημα αποτύπωσης των ακινήτων.
Ωστόσο, οι προβλέψεις του νομοσχεδίου οδηγούν σε άλλη πραγματικότητα. Μέσα στο λειτουργούν κτηματολόγιο θα συνυπάρχουν περιοχές που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια σύνταξης των μελετών. Αυτή η ασάφεια δημιουργεί κατηγορίες ακινήτων με διαφορετικά καθεστώτα.
Η Πέτη Πέρκα προς το τέλος της εισήγησης της διατύπωσε συγκεκριμένα ερωτήματα και κάλεσε τους αρμόδιους Υπουργούς να απαντήσουν. Ανέφερε χαρακτηριστικά «αυτό που εντυπωσιάζει, τόσο στη διαβούλευση, όσο και ενόψει της συζήτησης στη Βουλή, είναι η παντελής έλλειψη κατάθεσης στοιχείων που δεδομένα το Ελληνικό Κτηματολόγιο έχει. Πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου, απαιτείται να παρουσιαστούν συγκεκριμένα στοιχεία:
- Πόσες και ποιες μελέτες εμπίπτουν στις προβλέψεις του νομοσχεδίου.
- Ποια είναι η εκτίμηση για τον αριθμό των πολιτών που θα προσφύγουν στη διαδικασία διόρθωσης γεωμετρικών στοιχείων.
- Πώς θα ανταποκριθεί το λειτουργούν κτηματολόγιο στον όγκο της εργασίας που του μεταφέρεται, με συγκεκριμένα στοιχεία για τον αριθμό των υπαλλήλων που θα απασχοληθούν.
- Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ των προδιαγραφών του λειτουργούντος κτηματολογίου και του συντασσόμενου κτηματολογίου, για παράδειγμα σε σχέση με τις αποδεκτές αποκλίσεις, τη χρησικτησία, την ευελιξία στην αποδοχή διορθώσεων.»
Ολοκλήρωσε την ομιλία της αναφέροντας: «Θα μιλούσαμε για ένα έργο που αντιμετώπισε και αναμετρήθηκε με τις τεράστιες αδυναμίες του Ελληνικού Κράτους από την ίδρυση του, όπου διαρκώς δικαιώνονταν νομοθετικά όσοι παραβίαζαν και καταπατούσαν τις προγενέστερες διατάξεις του εμπραγμάτου δικαίου, δημιουργώντας ένα χαοτικό πλαίσιο. Για ένα έργο που έγινε και εξελίσσεται με την πλέον σύγχρονη τεχνολογία. Οπου έχει συμβάλει ένα πολύ μεγάλο τμήμα του επιστημονικού δυναμικού της χώρας. Οπου υπήρξαν καθυστερήσεις, μερικές φορές σημαντικές, που θα μπορούσαν να αποφευχθούν. Αλλά για δύο πράγματα είμαστε βέβαιοι. Οτι για το μεγαλύτερο ποσοστό των ως τώρα καθυστερήσεων ευθύνονται οι πολιτικές ηγεσίες. Και ότι αν ψηφιστεί αυτό το νομοσχέδιο θα περιληφθείτε από τους διαδόχους σας στη λίστα αυτών που συνέβαλαν στις πολύ μεγάλες καθυστερήσεις».