Πέτη Πέρκα: “Oι Οργανισμοί Λιμένων πρέπει να παραμένουν σε δημόσιο έλεγχο και ιδιοκτησία”

Εισήγηση της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της ΚΟ της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα στην Α΄ συνεδρίαση για την «Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου»

H Πέτη Πέρκα ξεκίνησε την εισήγησή της λέγοντας ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε να προωθήσει εν μέσω καραντίνας το 2020 την ιδιωτικοποίηση τριών περιφερειακών λιμένων της χώρας μεταξύ των οποίων το Λιμάνι Ηρακλείου, ερήμην βεβαίως της επιθυμίας της τοπικής κοινωνίας. Τον Ιούνιο του 2023 ο Ομιλος Γκριμάλντι αναδείχθηκε ως ο προτιμητέος επενδυτής, με την προσφορά του Ομίλου να ανέρχεται στα 80 εκατομμύρια ευρώ. 

Συνέχισε τονίζοντας ότι ο διαγωνισμός είχε εξ αρχής σωρεία προβληματικών όψεων τόσο σε σχέση με την απροσδιοριστία σε σχέση με το τελικό αντικείμενο, όσο όμως και με τις αποφάσεις του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (Ο.Λ.Η.) και του ΤΑΙΠΕΔ, που έθεταν ερωτηματικά για τη μελλοντική αποτίμηση της αξίας του φορέα. Με την κατακύρωση του διαγωνισμού προστέθηκε και άλλη μια προβληματική όψη, δηλαδή το γεγονός ότι ο προτιμητέος επενδυτής είναι ο βασικός μέτοχος των κύριων ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο νησί, γεγονός που επικυρώνει την μετατροπή της επιβατικής τουλάχιστον ναυτιλίας στο νησί σε ένα απόλυτο μονοπωλιακό πεδίο.

Είπε μάλιστα χαρακτηριστικά ότι «βασικό σημείο ανησυχίας για την τοπική κοινωνία καθ’ όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού, ήταν η προοπτική της δυνητικής εκμετάλλευσης τρίτων περιουσιακών στοιχείων του Ο.Λ.Η. Α.Ε. από τον μελλοντικό ιδιώτη επενδυτή, καθώς και το μέλλον της κομβικής για την πολεοδομική επέκταση του συγκροτήματος του Ηρακλείου χερσαίας ζώνης Λιμένα. Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά της ότι «η εξαίρεση τμήματος ακίνητης περιουσίας του από την ιδιωτικοποίηση πρέπει να χαιρετιστεί ως μια μικρή νίκη της τοπικής κοινωνίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. 

Εμείς ως ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ δηλώνουμε την αντίθεσή μας με το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης των Οργανισμών Λιμένων. Οι θέσεις μας είναι ότι οι Οργανισμοί Λιμένων πρέπει να παραμένουν σε δημόσιο έλεγχο και ιδιοκτησία και κάθε επί μέρους παραχώρηση να τεκμηριώνεται με σαφείς δεσμευτικούς στόχους και όχι γενικόλογες διατυπώσεις».

Συνέχισε, δε, σημειώνοντας ότι ο Λιμένας Ηρακλείου κατέχει στρατηγική θέση στο χώρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου και είναι χαρακτηρισμένος ως Λιμένας διεθνούς σημασίας. Το διοικητικό μοντέλο οργάνωσης της Λιμενικής Βιομηχανίας της χώρας απορρυθμίζεται ολοένα και περισσότερο. Είναι κεντρική επιλογή της τρέχουσας κυβέρνησης, κυρίως, και του ΤΑΙΠΕΔ να πορεύεται ανάλογα με τις επιθυμίες του κάθε ιδιώτη επενδυτή.

 Η Γραμματέας της ΚΟ της Νεάς Αριστεράς είπε χαρακτηριστικά «Εχουμε λοιπόν το παράδοξο στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας να δίνεται η πλειοψηφία των μετοχών.  Στον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας να παραχωρείται το Εμπορικό Λιμάνι.  Στον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου να δίνεται το 49%.  Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου να δίνετε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών και ταυτόχρονα να δημιουργείται και ένα Λιμενικό Ταμείο ΝΠΔΔ μεγάλο ερωτηματικό  εάν επαρκούν οι πόροι που προβλέπονται για τη λειτουργία του

Εκτός, λοιπόν, από την απόσυρση του κράτους από το προνόμιο σχεδιασμού για το κάθε λιμάνι ξεχωριστά και συνολικά, τώρα, πλέον, αποσύρεται και από τη δυνατότητα διοικητικής οργάνωσης της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Αναφορικά, δε, με τους στόχους του Λιμανιού διατυπώνεται ένα ευχολόγιο χωρίς μετρήσιμους στόχους και δεσμευτικές υποχρεώσεις. Εξαιρετικά προβληματική είναι και η αόριστη ευχή ο νέος ιδιοκτήτης του Ο.Λ.Η. να λειτουργήσει ως ένας συνετός και υπεύθυνος εργοδότης.

Ως προς τις υποχρεωτικές επενδύσεις ανέφερε ότι αυτές εξαντλούνται στην κατασκευή των προγραμματισμένων από το 2018 Γραφείων για το Λιμενικό Σώμα και τις Υπηρεσίες του ΥΝΑΠ. Στην καλύτερη των περιπτώσεων το ποσό θα ανέλθει στα τρία εκατομμύρια ευρώ για ένα Λιμάνι που παραχωρείται για 40 χρόνια. Δεν υπάρχει άλλη Σύμβαση Παραχώρησης με αυτή την αναλογία. Σημείωσε με έμφαση ότι είναι εξοργιστικό ότι το Δημόσιο αποστερείται από το προνόμιο σχεδιασμού για ένα τόσο κομβικής σημασίας Λιμάνι, το οποίο εκχωρείται εξ ολοκλήρου στον ιδιωτικό τομέα.

Υπογράμμισε ειδικά ότι ο Ομιλος «GRIMALDI» έχει αποκτήσει δεσπόζουσα θέση στην Ακτοπλοΐα μέσω των Μινωικών Γραμμών και πλέον μετά και την απόκτηση του Λιμανιού του Ηρακλείου κατέχει, ήδη, τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας, αποκτά μια ανάλογη θέση και στα Λιμάνια, ειδικά στο τμήμα της δραστηριότητας που συνδέεται με τη μεταφορά επιβατών και την αναψυχή «Ακτοπλοΐα – Κρουαζιέρα». Στη Σύμβαση υπάρχει μόνο μια γενική δέσμευση η οποία δεν αποκλείει τη διακριτική μεταχείριση των πλοίων του Ομίλου «GRIMALDI». Απευθυνόμενη στον  αρμόδιο Υπουργό είπε μάλιστα: «Ενώ ομνύετε στην ελεύθερη αγορά που αυτορυθμίζεται και στον ανταγωνισμό, καταφέρνετε τελικά να δημιουργείτε απόλυτα μονοπώλια. Μονοπώλια στην ενέργεια, στις κατασκευές, στα κανάλια και κ.ο.κ.. Και μετά μιλάμε για την αύξηση των εισιτηρίων».

Η Βουλεύτρια επιπλέον τόνισε ιδιαίτερα πως για τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, πέραν του δικαιώματος μετάταξης, οι Οργανισμοί Λιμένος της χώρας, από συστάσεώς τους, έχουν στηριχτεί σε ορισμένα χαρακτηριστικά που έπαιξαν κρίσιμο ρόλο και έκαναν εφικτή την ανάπτυξή τους. Ενα από αυτά τα χαρακτηριστικά είναι οι θεσπισμένες σχέσεις εργασίας και η ύπαρξη μόνιμου προσωπικού. Η Ελλάδα δεν πρέπει να παρεκκλίνει από αυτό το διεθνές μοτίβο. Αυτό είναι εφικτό όταν υπάρχουν θεσπισμένες σχέσεις εργασίας.

 Η Πέτη Πέρκα ολοκλήρωσε την εισήγησή της θέτοντας κάποια ερωτήματα, αναμένοντας από τον Υπουργό να απαντήσει σχετικά:

«Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του νέου μετόχου, ο οποίος αποκτά και το μάνατζμεντ της εταιρείας, αναφορικά με τις επενδύσεις που οφείλει να κάνει στις υποδομές του λιμένα και ποια είναι η ίδια συμμετοχή του σε αυτές;

Ποιες δημόσιες επενδύσεις και χρηματοδοτήσεις από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους κληρονομεί ο νέος επενδυτής- έργα ενταγμένα στο ΕΣΠΑ, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, Ταμείο Ανάκαμψης, Ανθεκτικότητας κλπ.- και τι μέγεθος έχουν τυχόν τέτοια πακέτα χρηματοδότησης;

Ποιο είναι το μέλλον, ο σχεδιασμός και η μορφή διακυβέρνησης του νέου φορέα- του νέου Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου- που θα διαχειρίζεται τα περιουσιακά στοιχεία που εξαιρούνται από τη σύμβαση παραχώρησης, όπως ο παλιός στρατιωτικός λιμένας χρήσης ως μαρίνα, θεατρικός σταθμός Λιμενικού κλπ.;

Ποια η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον νέο φορέα;

Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για τις λιμενικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος του Ηρακλείου- όπως, για παράδειγμα. του λιμένα Λινοπεραμάτων του δήμου Μαλεβιζίου;»

Παρατήρησε επιπλέον χαρακτηριστικά πως «η σύμβαση προβλέπει ότι ο νέος οργανισμός Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου θα στελεχωθεί από προσωπικό που μετατίθεται από τον ΟΛΗ, πόσοι υπάλληλοι θα μετατεθούν και μέσα από ποια διαδικασία;». Δεδομένης της στρατηγικής σημασίας της εν λόγω υποδομής, είναι εύλογο ότι κάθε μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης των ΟΛΗ Α.Ε., πρέπει να είναι αυστηρά αντικείμενο ελέγχου και έγκρισης από την Πολιτεία. Οι προβλέψεις της σύμβασης είναι αντιφατικές και ως προς αυτό.

Επιπρόσθετα, σημείωσε ότι η πολιτική του ΤΑΙΠΕΔ και της νέας διοίκησης του ΟΛΗ από το 2019 και μετά, ήταν να διαθέτει ως μέρισμα στον βασικό μέτοχο το μεγαλύτερο μέρος από τα ρευστά του διαθέσιμα. Ως αποτέλεσμα αυτού, η αξία του οργανισμού, όπως θα αποτιμόταν από οποιονδήποτε ορκωτό ελεγκτή, λογικά θα έπεφτε.

Μοιράσου το: