Τοποθέτηση της Πέτης Πέρκα στην ένσταση αντισυνταγματικότητας στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τη διαχείριση αποβλήτων
Η Πέτη Πέρκα ξεκίνησε την τοποθέτησή της στην ένσταση αντισυνταγματικότητας στο νομοσχέδιου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέροντας «το άρθρο 13
του νομοσχεδίου είναι προδήλως αντισυνταγματικό αφού προσκρούει στο άρθρο 102 του Συντάγματος. Είναι μία καταχρηστική συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στην κεντρική διοίκηση, τις οποίες υφαρπάζει από τους ΟΤΑ. Αφαιρεί δηλαδή αρμοδιότητα των ΟΤΑ και τις ανατεθεί στον Γενικό Γραμματέα Διαχείρισης Αποβλήτων, στον οποίο δίνει την ευθύνη αναθέτουσας αρχής. Καταργείται η πολιτική νομιμοποίηση συλλογικών οργάνων για την διενέργεια διαγωνισμών και μεταβιβάζεται η αρμοδιότητα σε ένα μονοπρόσωπο όργανο της κεντρικής διοίκησης».
Απάντησε στα επιχειρήματα του κ. Πλεύρη λέγοντας «είπε ο κ. Πλεύρης ότι το ΣτΕ δέχεται ότι είναι ζήτημα του νομοθέτη να ορίσει τις αρμοδιότητες των ΟΤΑ. Συμφωνούμε. Ομως, εφόσον οι αρμοδιότητες στους ΟΤΑ ανατεθούν, δεν μπορεί να αφαιρεθούν παρά μόνο υπό αυστηρές προϋποθέσεις, οι οποίες δεν πληρούνται στην προκειμένη περίπτωση. Ακόμα λοιπόν και αν υποτεθεί ότι με τη ρύθμιση αυτή επιχειρείται να αντιμετωπιστεί ένα πραγματικά μεγάλο πρόβλημα, όπως ισχυρίζεται η ΝΔ, ο τρόπος της ρύθμισης είναι τόσο γενικός και αόριστος που μετατρέπει την εξαίρεση σε κανόνα. Ακόμα και η έκθεση της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής αναφέρει «οι όποιες αρμοδιότητες περιγράφονται στο άρθρο 13 θα πρέπει να αφορούν την αντιμετώπιση ενεστώτων κινδύνων, οι οποίοι θα περιγράφονται σε επαρκώς αιτιολογημένη απόφαση και για μικρό χρονικό διάστημα, πρόσφορο για την αντιμετώπιση των κινδύνων». Κατά συνέπεια οι αρμοδιότητες αυτές δεν μπορούν να αφορούν την διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών. Μιλάμε για διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια εξοπλισμού και την κατασκευή έργων. Το επιχείρημα σας αφορά μόνο την παροχή υπηρεσιών για την άμεση αντιμετώπιση των αναγκών μεταφοράς αποβλήτων εκείνη τη δεδομένη στιγμή κύριε Πλεύρη».
Πρόσθεσε «Δεν μπορεί να είναι επείγουσα κατάσταση η διενέργεια διαγωνισμού, και να την έχει ο γενικός γραμματέας αντί του συλλογικού οργάνου των ΟΤΑ. Τόσο καθαρό και τόσο απλό. Εδώ γίνεται το εξής, όταν υπάρχει ευθύνη της κεντρικής διοίκησης του κράτους βλέπουμε το κράτος να αποσύρεται και να αναθέτει σε ανώνυμες εταιρείες όπως για παράδειγμα στη Θεσσαλία.
Τώρα θέλει η κυβέρνηση να πάρει την διενέργεια διαγωνισμού προμηθειών και κατασκευής έργων, καταλαβαίνετε αυτό είναι αντισυνταγματικό και πρωτοφανές. Σε
δημόσια έργα, σε δημόσιες προμήθειες ναι είναι ένα πρόσωπο υπεύθυνο. Αυτή η υπερσυγκέντρωση λοιπόν αρμοδιοτήτων χαρακτηρίζει όλη την πολιτική της κυβέρνησης.
Φαίνονται τα αποτελέσματα στην πράξη και το ζουν και οι τοπικές κοινωνίες». Τόνισε ότι «πρέπει να ενισχυθεί η τοπική αυτοδιοίκηση και οι φορείς Διαχείρισης Στερεών
Αποβλήτων οι (ΦΟΣΔΑ). Το λέει και η επιτροπή της Βουλής, το λένε οι φορείς το λέει και ο επικεφαλής του τμήματος Ελλάδας – Κύπρου της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής
Πολιτικής και Αστικής Ανάπτυξης (DG REGIO) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κάρστεν Ράσμουσεν. Πρέπει να γίνονται προσλήψεις. Αυτό αφορά και τις Δημοτικές Επιχειρήσεις
Υδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), γιατί και εκεί έχουμε συγχωνεύσει – το νερό είναι το μόνο που έχει απομείνει- θα πάει κι αυτό προς ιδιωτικοποίηση έτσι πως έχει ξεκινήσει με την Θεσσαλία. Επομένως οι ΔΕΥΑ και οι ΦΟΣΔΑ πρέπει να εξαιρεθούν από τον περιορισμό των προσλήψεων, να μπορούν να διαχειρίζονται τους πόρους τους και όχι να τους παίρνει το υπουργείο. Μόνο έτσι θα μπορέσουν να επιτελέσουν το έργο τους». Ολοκλήρωσε την παρέμβασή της αναφέροντας «όχι ΣΔΙΤ, ούτε για τις ΔΕΥΑ ούτε για τους ΦΟΣΔΑ. Οπως ανέφερε και ο κ. Ράσμουσεν δικαιούνται δημόσιας χρηματοδότησης και επιδότησης. Αυτό στην χώρα μας έχει παραβλεφθεί πλήρως, παντού προκρίνεται η μέθοδος των ΣΔΙΤ, παντού η ιδιωτικοποίηση και παντού η απόσυρση του κράτους, εκτός αν είναι να συγκεντρώσει εξουσία, για να την μεταφέρει προφανώς σε λίγο χρόνο στα συμφέροντα τα οποία εξυπηρετεί.»