Πέρασμα φορτίων θανάτου προς την Γάζα η Ελλάδα. Εμπλοκή και του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Κατάθεση Ερώτησης

Σύμφωνα με το ψήφισμα του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, η πώληση και η μεταφορά καυσίμων, αεροσκαφών και όπλων, που αυξάνουν την ικανότητα του Ισραήλ ,ως κατοχικής δύναμης, να διαπράττει σοβαρές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου , αλλά και ο ελλιμενισμός και ο ανεφοδιασμός σε λιμάνια ευρωπαϊκών κρατών πλοίων που μεταφέρουν στρατιωτικά καύσιμα για τον βομβαρδισμό της Γάζας, συνιστούν συναυτουργία σε εγκλήματα πολέμου .

Δεδομένου ότι χώρες, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στον εφοδιασμό του Ισραήλ με καύσιμα, μπορεί να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για παραβίαση της συμφωνίας της Γενεύης, για εμπλοκή σε σοβαρά εγκλήματα και για υποστήριξη σε γενοκτονία, καταθέσαμε κοινοβουλευτική ερώτηση στους αρμόδιους Υπουργούς και ζητάμε διευκρινήσεις για το σοβαρό ζήτημα που ανακύπτει με τα πλοία που παραδίδουν καύσιμα που προορίζονται για την πολεμική αεροπορία του Ισραήλ και που διέρχονται ή εφοδιάζονται σε λιμάνια εντός της ελληνικής δικαιοδοσίας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς τους Υπουργούς Εξωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Εχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος που η κυβέρνηση Νετανιάχου διαπράττει συνεχόμενα εγκλήματα κατά του Παλαιστινιακού λαού. Παρά την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης της 26ης Ιανουαρίου, για λήψη μέτρων εκτόνωσης της κατάστασης στην λωρίδα της Γάζας, οι επιθέσεις κατά αμάχων έχουν πλέον λάβει διαστάσεις γενοκτονίας. Το Ισραήλ παραβιάζει αφενός την γνωμοδότηση-ορόσημο, σημαίνουσας πολιτικής βαρύτητας, του Διεθνούς Δικαστηρίου που διατυπώνει ρητά την θέση ότι η κατοχή των παλαιστινιακών εδαφών από το Ισραήλ είναι αντίθετη προς το διεθνές δίκαιο, αγνοεί αφετέρου το ψήφισμα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ που καλεί σε κατάπαυση του πυρός.

Δεδομένης της επικίνδυνης κατάστασης στην οποία έχει εισέλθει ολόκληρη η Μέση Ανατολή και ενώ τα ευρωπαϊκά κράτη, κυρίως αυτά που βρίσκονται πλησιέστερα στην περιοχή, όπως είναι η Ελλάδα, οφείλουν να αναλάβουν πρωτοβουλίες προκειμένου να ασκηθούν πιέσεις για πλήρη διακοπή κάθε επίθεσης που οδηγεί σε σφαγές αθώων ανθρώπων, σοκάρουν τα στοιχεία που έφερε στο φως η μη κερδοσκοπική οργάνωση Oil Change International και παρουσίασε σε δημοσίευμα του ο Guardian με τίτλο «Οι χώρες που τροφοδοτούν τον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα μπορεί να είναι συνένοχοι σε εγκλήματα πολέμου, προειδοποιούν ειδικοί». https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/20/israel-war-gaza-fuel-war-crimes-warning

Δυστυχώς πρόκειται για στοιχεία που αποκαλύπτουν την εμπλοκή-μεταξύ άλλων- και του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου στην μεταφορά πετρελαίου και πετρελαιοειδών που χρησιμοποιούνται από την ακροδεξιά κυβέρνηση Νετανιάχου για να συνεχίζεται η σφαγή των Παλαιστίνιων στην Γάζα.

Στο αναλυτικό άρθρο https://www.efsyn.gr/oikonomia/elliniki-oikonomia/444051_oi-ahthoforoi-mias-genoktonias του Γιάννη Μπαζαίου στην ΕφΣυν 23/8/2024 με τίτλο «Οι αχθοφόροι μιας γενοκτονίας» , παρουσιάζεται η έρευνα της βρετανικής Data Desk (εταιρεία συμβούλων τεχνολογίας με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που ερευνά τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, βασίζεται σε θέσεις πλοίων, ροές εμπορίου, εμπορευμάτων, πληροφορίες από λιμενικές αρχές, ναυλομεσίτες και δορυφορικές εικόνες, καθώς και οικονομικές αναφορές, όπως και αναφορές μέσων ενημέρωσης) για την παρακολούθηση της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων μεταξύ 21 Οκτωβρίου και 12 Ιουλίου. Η έρευνα αυτή εντόπισε μετά τις 20 Οκτωβρίου του περασμένου έτους και έως τις 15 Ιουλίου φέτος, 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς το Ισραήλ, οι περισσότερες εκ των οποίων εξυπηρετήθηκαν από δεξαμενόπλοια ελληνικής ιδιοκτησίας ή διαχείρισης. Οι ερευνητές για να παρακολουθήσουν αυτές τις 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς στο Ισραήλ. ανέλυσαν αρχεία καταγραφής ναυτιλίας, δορυφορικές εικόνες και άλλα δεδομένα της βιομηχανίας ανοιχτού κώδικα.

Επιπλέον στις αρχές Αυγούστου, τάνκερ παρέδωσε περίπου 300.000 βαρέλια αμερικανικού καυσίμου αεροσκαφών στο Ισραήλ, μέσω των ελληνικών χωρικών υδάτων, αφού δεν μπόρεσε να ελλιμενιστεί στην Ισπανία ή το Γιβραλτάρ λόγω διαμαρτυριών και προειδοποιήσεων από διεθνείς νομικούς εμπειρογνώμονες .Μέρες αργότερα, η ελληνική κυβέρνηση προειδοποιήθηκε από διεθνείς νομικούς εμπειρογνώμονες ότι η επιτρεπόμενη είσοδος στα ελληνικά χωρικά ύδατα (μετά από δορυφορικές εικόνες που έδειξαν το σκάφος να υπεισέρχεται σε αυτά) παραβιάζει τις νομικές υποχρεώσεις της Ελλάδας βάσει του διεθνούς δικαίου. Αυτή η προειδοποίηση φαίνεται να έχει αγνοηθεί από τους αρμόδιουςΥπουργούς https://www.thepipd.com/actions/joint-letter-to-greek-government/

«Τα ταξίδια θανάτου των πλοίων Overseas Santorini και Overseas Suncoast από τον Κόλπο του Μεξικού στο ισραηλινό λιμάνι Ασκελον και οι… στάσεις τους στην Ελλάδα» σύμφωνα επίσης με δημοσίευμα της ΕφΣυν,https://www.efsyn.gr/politiki/443563_kaysimathanatoystinpalaistinimesopeiraia του Γιάννη Κιμπουρόπουλου στις 18/8/2024 με τίτλο «Καύσιμα θανάτου στην Παλαιστίνη μέσω Πειραιά»περιγράφονται ως εξής: «Από τις αρχές του χρόνου δύο τεράστια πλοία μεταφοράς καυσίμων, αμερικανικών συμφερόντων, τα Overseas Santorini και Overseas Suncoast, κάθε δύο μήνες κάνουν τη διαδρομή Corpus Christi – Ασκελον κουβαλώντας περίπου 300.000 βαρέλια στρατιωτικού καυσίμου, κηροζίνη και JP-8, που προορίζονται για την Πολεμική Αεροπορία του Ισραήλ, ιδιαίτερα τα μαχητικά F-16, F-35 που χρησιμοποιούνται στον ανελέητο βομβαρδισμό της Γάζας και έχουν συμβάλει στη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού, με 40.000 νεκρούς, στην πλειονότητά τους αμάχους, από τον Οκτώβριο. Επικαλούμενη απόφαση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, μια διεθνής συμμαχία ανθρωπιστικών οργανώσεων καλεί σε «Παγκόσμιο Ενεργειακό Εμπάργκο για την Παλαιστίνη» (Global Energy Embargo for Palestine), ζητώντας από κρατικές αρχές να μην επιτρέπουν τον ελλιμενισμό σε πλοία που συμβάλλουν άμεσα ή έμμεσα στη γενοκτονία εις βάρος των Παλαιστινίων. «No Harbors for Genocide»

ΕΠΕΙΔΗ σύμφωνα με το ψήφισμα του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ η πώληση και η μεταφορά καυσίμων, αεροσκαφών και όπλων «αυξάνει την ικανότητα του Ισραήλ, ως κατοχικής δύναμη, να διαπράττει σοβαρές παραβιάσεις» του διεθνούς δικαίου,

ΕΠΕΙΔΗ ειδική εισηγήτρια του ΟΗΕ για τα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη Francesca Albanese, έχει δηλώσει πως : «Μετά την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου στις 26 Ιανουαρίου, τα κράτη δεν μπορούν να ισχυρίζονται ότι δεν γνώριζαν σε τι διακινδύνευαν να συμμετάσχουν», προσθέτοντας ότι σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, τα κράτη έχουν υποχρεώσεις να αποτρέψουν τη γενοκτονία και να σέβονται και να διασφαλίζουν τον σεβασμό των συμβάσεων της Γενεύης,

ΕΠΕΙΔΗ και η χώρα μας (όπως και άλλες εμπλεκόμενες χώρες) έχει υπογράψει συνθήκες που την δεσμεύουν να προβεί σε ενέργειες που θα αποτρέψουν μια πιθανή γενοκτονία ή πράξεις γενοκτονίας,

ΕΠΕΙΔΗ ο ελλιμενισμός και ο ανεφοδιασμός σε λιμάνια ευρωπαϊκών κρατών, πλοίων που μεταφέρουν στρατιωτικά καύσιμα για τον βομβαρδισμό της Γάζας, συνιστούν συναυτουργία στη γενοκτονία και παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου,

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί

-Δεδομένου ότι χώρες, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν στον εφοδιασμό του Ισραήλ με καύσιμα, μπορεί να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για παραβίαση της συμφωνίας της Γενεύης, για εμπλοκή σε σοβαρά εγκλήματα και για υποστήριξη σε γενοκτονία, βάσει ποιας κυβερνητικής απόφασης επετράπη στο Overseas Santorini και το Overseas Sun Coast να εισέλθουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα ;

-Τι απαντά η ελληνική κυβέρνηση στην υπογεγραμμένη επιστολή από διεθνείς νομικούς εμπειρογνώμονες https://www.thepipd.com/actions/joint-letter-to-greek-government/, και στις επισημάνσεις να μην επιτρέπεται σε πλοία που παραδίδουν καύσιμα στρατιωτικών αεροσκαφών στο Ισραήλ να διέλθουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα ή να εφοδιάζονται σε λιμάνια εντός της ελληνικής δικαιοδοσίας, κάτι που ισοδυναμεί με συνέργεια σε σοβαρές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου, συμπεριλαμβανομένης της γενοκτονίας και του απαρτχάιντ;

-Είναι ενήμερη η Ελληνική κυβέρνηση ότι στις 65 αποστολές πετρελαίου και καυσίμων προς το Ισραήλ μετά τις 20 Οκτωβρίου του περασμένου έτους και έως τις 15 Ιουλίου φέτος, οι περισσότερες εξ’ αυτών εξυπηρετήθηκαν από δεξαμενόπλοια ελληνικής ιδιοκτησίας ή διαχείρισης; Επισημαίνεται ότι στην απόφασή του για τις νομικές συνέπειες της ισραηλινής κατοχής στην Παλαιστίνη, το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ζήτησε από τα κράτη να απέχουν από οποιεσδήποτε «οικονομικές συναλλαγές που μπορεί να παγιώσουν την παράνομη παρουσία του Ισραήλ στην Παλαιστίνη, (…) να λάβουν μέτρα για να αποτρέψουν τις εμπορικές ή επενδυτικές σχέσεις που βοηθούν στη διατήρηση της παράνομης κατάστασης που δημιουργήθηκε από το Ισραήλ στα κατεχόμενα εδάφη (…) και να μην παρέχουν διευκολύνσεις που συμβάλλουν στο ίδιο αποτέλεσμα

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Χουσεΐν Ζεΐμπεκ

Αθανάσιος Ηλιόπουλος

Θεοπίστη Πέρκα

Δημήτριος Τζανακόπουλος

Μερόπη Τζούφη

Θεανώ Φωτίου