Πέτη Πέρκα: «Το βέλτιστο δυνατό επίπεδο ασφάλειας στον αεροπορικό χώρο δεν μπορεί να διασφαλιστεί με το κράτος απόν από τα αεροδρόμια»

Εισήγηση στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών ‘Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας’

«Στο κείμενο της συμφωνίας αεροπορικών υπηρεσιών της χώρας μας με την Κίνα, δεν αποτυπώνεται ξεκάθαρα η υποχρέωση διαχωρισμού εποπτικής/ρυθμιστικής αρχής και παρόχου υπηρεσιών, προκειμένου να εναρμονιστεί στην πράξη η ασφάλεια των πτήσεων και των αερομεταφορών με αυτών της Κεντρικής Ευρώπης. Δηλαδή, ο διαχωρισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) στην Ελλάδα έγινε. Στην Κίνα όμως, που δεν υπάρχει αυτή η υποχρέωση, πώς η παρούσα συμφωνία διασφαλίζει την ασφάλεια;», σημείωσε στην αρχή της τοποθέτησής της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς.

Συνεχίζοντας, σχολίασε ότι παρ’ όλο που στη χώρα μας ολοκληρώθηκε ο διαχωρισμός ΥΠΑ και ΑΠΑ, με τον τρόπο που λειτουργεί η τελευταία δεν διασφαλίζεται η ασφάλεια των αερομεταφορών. «Αναφέρομαι στην κατάργηση των τοπικών αεροπορικών αρχών και των ελεγκτικών τους αρμοδιοτήτων. Ειδικά σήμερα, με την ιδιωτικοποιημένη μορφή πολλών και κομβικών αεροδρομίων και με την κορύφωση της τουρκικής προκλητικότητας, απαιτείται αυξημένος κρατικός έλεγχος και φυσική παρουσία της ΑΠΑ στα αεροδρόμια. Κι ενώ οι ιδιωτικοί φορείς διαχείρισης δέχονται την παρουσία της Αρχής στα αεροδρόμια – είναι άλλωστε συμβατική τους υποχρέωση, προβλέπεται στη Σύμβαση Παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, στη σύμβαση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), αλλά και σε εκείνη για το αεροδρόμιο στο Καστέλι».

Αφού στάθηκε στις πολλές και κρίσιμες αρμοδιότητες των Αερολιμενικών στα αεροδρόμια, επεσήμανε ότι η κατάργηση των τοπικών αεροπορικών αρχών «άνοιξε τον ασκό του Αιόλου». Πρόσφατο παράδειγμα, η ανάθεση από το Διοικητή της ΥΠΑ του αερολιμενικού ελέγχου του ΔΑΑ σε διοικητικούς υπαλλήλους, αντί για τους Αερολιμενικούς, οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί γι’ αυτό. «Στην πραγματικότητα η ΑΠΑ είναι ανύπαρκτη», είπε δηκτικά. «Από την κατάργηση των αρχών στα αεροδρόμια, έχουν ενταθεί τα φαινόμενα απαξίωσης των θεμάτων ασφαλείας και οι κανονισμοί παραβιάζονται, φυσικά με διαφυγόντα κέρδη για το δημόσιο, κυρίως όμως σε βάρος της ασφάλειας των επιβατών».

«Εχουμε επίσης σωρεία αεροπορικών συμβάντων, στα οποία η Αρχή ήταν απούσα. Χαρακτηριστικό περιστατικό τον Αύγουστο στη Σαντορίνη, όπου, με εισαγγελική παρέμβαση, σταμάτησαν πτήσεις ιδιωτικών ελικοπτέρων, επειδή κρίθηκαν επικίνδυνες. Αναρωτήθηκε κανείς γιατί χρειάστηκε να παρέμβει εισαγγελέας για θέματα ασφάλειας πτήσεων ελικοπτέρων και όχι η αρμόδια κρατική αρχή; Αλήθεια, η ΑΠΑ που βρισκόταν; Προφανώς στην Αθήνα».

«Αλλο συμβάν και πάλι τον Αύγουστο, στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, όπου ματαιώθηκε ξαφνικά η χρήση του  διαδρόμου προσγείωσης, λόγω απροειδοποίητης παρουσίας γερανού, ύψους περίπου 30μ. Το περιστατικό αντιμετωπίστηκε από το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου (πρώην αεροπορική αρχή), κατά παράβαση όμως του νόμου, αφού οι Αερολιμενικοί δεν έχουν πλέον αρμοδιότητα να επεμβαίνουν».

«Τρίτο παράδειγμα, πρόσφατα στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, όπου 119 επιβάτες εγκαταλείφθηκαν από αεροπορική εταιρία μετά την ακύρωση της πτήσης τους, χωρίς να έχουν καμία ενημέρωση για το πότε θα φτάσουν στον προορισμό τους και αν θα αποζημιωθούν για την ταλαιπωρία τους. Κάτι που ποτέ δε θα είχε συμβεί αν υπήρχε η αρμόδια κρατική αρχή, αφού θα είχε υποχρεώσει την εταιρία σε άμεση επίλυση του προβλήματος».

«Ακόμα και η διερεύνηση των ατυχημάτων πραγματοποιείται από τον ιδιώτη που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο, ο οποίος όμως θα μπορούσε να είναι και υπεύθυνος για το ατύχημα. Οπως έγινε πρόσφατα στην Κεφαλονιά, με τον τραυματισμό τριών γυναικών με κινητικά προβλήματα κατά την επιβίβασή τους στο αεροσκάφος».

Η Π. Πέρκα υπογράμμισε ότι ακόμα και Βουλευτές της κυβέρνησης επισημαίνουν πλέον την αναγκαιότητα των τοπικών αεροπορικών αρχών. Εκανε ξεχωριστή αναφορά σε σχετική ερώτηση του Βουλευτή Θεσσαλονίκης της ΝΔ, Θ. Καράογλου, ο οποίος πρότεινε τη δημιουργία παραρτημάτων της ΑΠΑ στα περιφερειακά αεροδρόμια. Στη συγκεκριμένη πρόταση, ενώ ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών εμφανίστηκε μάλλον θετικός, δηλώνοντας ότι εξετάζεται από το αρμόδιο Υπουργείο, ο  Διοικητής της ΑΠΑ δεν άφησε κανένα περιθώριο, αναφέροντας μάλιστα ότι με τη μετάβαση από ένα αποκεντρωμένο σύστημα ελέγχου σε μια κεντρική δομή, διασφαλίζεται η ανεξαρτησία και η αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων στην άσκηση του εποπτικού και ελεγκτικού έργου. 

«Απ’ ότι μαθαίνω, τελικά το Υπουργείο απέρριψε την εν λόγω πρόταση. Θέλω όμως να πω ότι οι αεροπορικές συμφωνίες είναι μεν καλές, αλλά καθήκον του κράτους είναι να διασφαλίσει το βέλτιστο δυνατό επίπεδο ασφαλείας στον αεροπορικό χώρο. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς την αδιάλειπτη παρουσία του στα αεροδρόμια, μέσω των αεροπορικών αρχών. Οπότε, το Υπουργείο και η κυβέρνηση πρέπει να δείξουν τη δέουσα σοβαρότητα και να προστατέψουν τη χώρα από τυχόν λάθη που θα πλήξουν το κύρος μας στον ιδιαίτερα ευαίσθητο τομέα των αερομεταφορών», σημείωσε ολοκληρώνοντας.

Δείτε εδώ το video:

Μοιράσου το: