Εισήγηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών ‘Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Υπηρεσιών μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας’
Με αφορμή την κύρωση της συμφωνίας αεροπορικών υπηρεσιών μεταξύ Ελλάδας – Κίνας, η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς έκανε μια γενικότερη τοποθέτηση για τον αεροπορικό τομέα στη χώρα μας.
Ξεκίνησε σημειώνοντας ότι ακόμα κι αν έχει πραγματοποιηθεί διαχωρισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), με τον τρόπο που λειτουργεί η δεύτερη, δεν διασφαλίζεται στο μέγιστο δυνατό επίπεδο η ασφάλεια των μεταφορών.
«Θα αναφερθώ για μια ακόμα φορά στην κατάργηση των αεροπορικών αρχών και των ελεγκτικών τους αρμοδιοτήτων από την κυβέρνηση της ΝΔ», είπε χαρακτηριστικά. «Αντί να φροντίσετε για τον απαραίτητο κρατικό έλεγχο στα αεροδρόμια, ο οποίος επιτυγχάνεται με τη φυσική παρουσία της ΑΠΑ εκεί, δημιουργήσατε ένα Αθηνοκεντρικό μοντέλο, μάλιστα με ωράριο 07:30-15:30, Δευτέρα έως Παρασκευή, εκτός από εορτές και αργίες».
«Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ, αν και δεν έχουν το νησιωτικό χαρακτήρα της Ελλάδας, έχουν θεσπίσει περιφερειακές εποπτικές μονάδες των αντίστοιχων υπηρεσιών εντός των αερολιμένων. Παράδειγμα, στη Φρανκφούρτη υπάρχει η γερμανική αεροπορική αρχή στα αεροδρόμια – εκεί δεν τη διώχνουν δια του Υπουργού. Στην Ελλάδα όμως φαίνεται ότι θεωρούμε πως η Fraport είναι κατάλληλη για να διαχειριστεί έκτακτες καταστάσεις προς όφελος των επιβατών».
Συνεχίζοντας, εστίασε στην πρόσφατη απόφαση του Διοικητή της ΥΠΑ να αναθέσει τον αερολιμενικό έλεγχο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στους διοικητικούς υπαλλήλους της πρώην Αεροπορικής Αρχής του ΔΑΑ, μέχρι αυτό να το αναλάβει η ΑΠΑ. «Το ‘ξήλωμα’ αυτό της Αεροπορικής Αρχής του μεγαλύτερου αερολιμένα της χώρας δείχνει τις προθέσεις του Διοικητή της ΥΠΑ. Θυμίζω ότι για τον κ. Σαουνάτσο δεν δόθηκαν ποτέ πειστικές απαντήσεις για το αν ο διορισμός του είναι νόμιμος – είχε τεθεί ζήτημα ασυμβίβαστου, επειδή η σύζυγός του είναι Τομεάρχης Λειτουργιών Αεροσταθμού στο ΔΑΑ. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ‘πρόθυμος’ να ακολουθήσει την πολιτική του Υπουργείου σε σχέση με τη μη κρατική παρουσία στα αεροδρόμια».
«Επί κυβέρνησης ΝΔ, τα αεροδρόμιά μας λειτουργούν ‘στον αυτόματο’, μέσα σε ένα περιβάλλον ιδιότυπης ‘αυτορρύθμισης’. Πώς άραγε διασφαλίζεται η νομιμότητα, η ασφάλεια και η άμεση επίλυση λειτουργικών και επιχειρησιακών προβλημάτων στο πεδίο, αφού δεν υπάρχει τοπική κρατική παρουσία, ως θεματοφύλακας της εφαρμογής των Αερολιμενικών Διατάξεων και των Ευρωπαϊκών και Εθνικών Κανονισμών; Κάτι που έχει γίνει αντιληπτό και από την Κομισιόν, η οποία έχει ξεκινήσει διαδικασία επί παραβάσει, με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα».
Στάθηκε επίσης στο πλήθος αεροπορικών συμβάντων από την αρχή λειτουργίας της ΑΠΑ, στα οποία η Αρχή ήταν απούσα – για τα οποία έχουν γίνει και σχετικές καταγγελίες από τους εργαζομένους. «O ιδιώτης διαχειριστής των αεροδρομίων αναφέρεται ουκ ολίγες φορές σε υπηρεσία «ανύπαρκτη», την οποία δεν αναγνωρίζει ως υπηρεσία αερολιμενικού ελέγχου. Ακόμα και για τα ατυχήματα, η διερεύνηση πραγματοποιείται από τη Fraport, η οποία όμως θα μπορούσε να ευθύνεται για το ατύχημα. Οπως έγινε πρόσφατα στην Κεφαλονιά, με τον τραυματισμό τριών γυναικών με κινητικά προβλήματα κατά την επιβίβασή τους στο αεροσκάφος».
«Περιμέναμε το Υπουργείο να έχει καταλάβει ότι με τον τρόπο που λειτουργεί η ΑΠΑ πλήττεται η ασφάλεια, αφού πλέον υπάρχουν αντιδράσεις και από Βουλευτές της ΝΔ. Ακουγόταν πως η κυβέρνηση θα προβεί έστω σε κάποιες διορθωτικές κινήσεις, να δημιουργήσει για παράδειγμα παραρτήματα της ΑΠΑ σε ορισμένα κομβικά περιφερειακά αεροδρόμια. Τελικά φαίνεται ότι ούτε αυτό θα γίνει και η ΑΠΑ θα συνεχίσει να είναι ανύπαρκτη. Διαβάσαμε την απάντηση του Διοικητή της ΑΠΑ σε σχετική ερώτηση του Θ. Καράογλου και ειλικρινά απορήσαμε, πώς ο κ. Τσίτουρας θεωρεί ότι «η μετάβαση σε μια κεντρική δομή εγγυάται την ανεξαρτησία και την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων στην άσκηση του εποπτικού και ελεγκτικού έργου». Κατά τα άλλα, είναι ο ίδιος που αναφέρθηκε στον κίνδυνο «αεροπορικών Τεμπών».
«Και φυσικά καθόλου αισιόδοξοι δεν μπορούμε να είμαστε, αφού στις αρχές του 2025 ξεκινάει η διαδικασία για την παραχώρηση και των 22 μικρών αεροδρομίων που είναι ακόμα υπό τον έλεγχο της ΥΠΑ. Παραχώρηση από πολιτική επιλογή, χωρίς να την επιβάλει κάποιο μνημόνιο, κανένας καταναγκασμός. Ο δρόμος άνοιξε με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, το οποίο είναι από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα – από το 2010 μέχρι σήμερα, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 250%. Αλλο ένα πολύτιμο asset που η κυβέρνηση της ΝΔ παραχωρεί για 40 χρόνια, στην κοινοπραξία Fraport – Delta Airport Investments – Πηλέας Α.Ε, η οποία μάλιστα ήταν και η μόνη που υπέβαλε προσφορά στο διαγωνισμό – η συγκέντρωση, αντί για τον ανταγωνισμό τηρείται παντού».
Η Π. Πέρκα ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της τονίζοντας ότι οι αεροπορικές συμφωνίες είναι θετικές, αλλά πρέπει η κυβέρνηση να δείξει επιτέλους τη δέουσα σοβαρότητα και ευθύνη για να μη γίνουν λάθη που θα πλήξουν το κύρος της χώρας μας στον ευαίσθητο τομέα των αερομεταφορών. «Η διασφάλιση του βέλτιστου δυνατού επιπέδου ασφαλείας στον αεροπορικό χώρο είναι καθήκον του κράτους. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει χωρίς την αδιάλειπτη παρουσία του στα αεροδρόμια, μέσω των αεροπορικών αρχών».
Δείτε εδώ το video: