Πέτη Πέρκα: «Διαφωνούμε με την πολιτική στόχευση της κυβέρνησης για την Ελληνικό Μετρό, όχι για τον προτεινόμενο Πρόεδρο» 

Τοποθέτηση στην Επιτροπή Δημόσιων Επιχειρήσεων, Τραπεζών, Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας και Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης για διορισμό στη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικό Μετρό

Η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Αριστεράς ξεκίνησε την τοποθέτησή της χαιρετίζοντας το γεγονός ότι ο προτεινόμενος από την κυβέρνηση Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. επιλέχθηκε μέσω ΑΣΕΠ, ενώ έχει ικανό βιογραφικό και αντίστοιχη εμπειρία. «Εχει επιλεγεί ένας άνθρωπος που τουλάχιστον έχει σχέση με το αντικείμενο και άρα μπορεί να αποδώσει. Βεβαίως, πάντα μένει το ερωτηματικό αν θέλει να αποδώσει, ενώ κρίσιμο ρόλο στα ζητήματα έχουν και οι πολιτικές αποφάσεις», τόνισε.

Συνεχίζοντας, έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα στον κ. Καραδήμα, ξεκινώντας από τη θέση του σε ό,τι αφορά το ερώτημα ‘δημόσιες ή ιδιωτικές μεταφορές’. «Θεωρείτε ότι τα μέσα σταθερής τροχιάς πρέπει να παραμείνουν δημόσια; Αυτό είναι κρίσιμο, διότι σε μια ευρωπαϊκή οικογένεια που η τάση είναι για επανακρατικοποιήσεις/επαναδημοτικοποιήσεις, δυστυχώς η χώρα μας έχει ακολουθήσει έναν άλλο δρόμο. Αναφέρομαι φυσικά και στους υπόλοιπους τομείς μεταφορών».

Σε σχέση με την κατασκευή της Γραμμής 4, τον ρώτησε «αν γνωρίζει και πώς σκοπεύει να χειριστεί το ζήτημα των οικονομικών διαφορών που έχουν ανακύψει μεταξύ της Ελληνικό Μετρό (ΕΜ) και της Κοινοπραξίας (Κ/Ξ)».

Σε ό,τι αφορά το παραπάνω, η Π. Πέρκα αναφέρθηκε στην προκαταβολή των 128 εκατομμυρίων ευρώ που έλαβε η Κ/Ξ, συν άλλα 57 εκ. ευρώ, τα οποία ονομάστηκαν ‘μπόνους έγκαιρης παράδοσης’.  Η διαχείριση της παραπάνω προκαταβολής έπρεπε να γίνει με συγκεκριμένο τρόπο, τον οποίο η Κ/Ξ δεν τήρησε. Ειδικότερα, δεν χρησιμοποιούσε τους τραπεζικούς λογαριασμούς που προέβλεπε η Σύμβαση, αλλά χρήματα από αυτούς μεταφέρονταν στους λογαριασμούς των εταιριών που αποτελούν την Κ/Ξ – κυρίως στην AVAX. Αποτέλεσμα, η ΕΜ δεν μπορούσε να παρακολουθήσει πού πηγαίνουν τα χρήματα της προκαταβολής. Ζήτημα, για το οποίο, ο τότε Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Χ. Σταϊκούρας, ‘μάλωσε’ την Κ/Ξ.

Επίσης, η Κ/Ξ για τρία χρόνια δεν τήρησε την υποχρέωση να καταθέτει απολογισμό και στοιχεία για να πιστοποιούνται οι δαπάνες που έχει υλοποιήσει με τα χρήματα της προκαταβολής.  Για όλα αυτά, η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης φέρεται να ζητά την επιστροφή του 10% της προκαταβολής, δηλαδή 12.8 εκ. ευρώ.

«Πώς σχολιάζετε τις καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου;», ήταν το επόμενο ερώτημα της Βουλεύτριας Φλώρινας. «Ο Πρωθυπουργός είχε δηλώσει ότι με το να έχουμε άλλον εργολάβο για τις πρόδρομες εργασίες και άλλον ως ανάδοχο του έργου – κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε έργα μετρό – στην Γραμμή 4 δε θα υπάρξει καμία καθυστέρηση. Παρ’ όλα αυτά, σήμερα μετράμε τουλάχιστον 24 μήνες καθυστέρηση».

«Δεν μπορώ επίσης να μην σχολιάσω το ζήτημα που προέκυψε με τη Σήραγγα ‘Επιστάθμου ΓΝΑ’ και τη μη τήρηση του εγκεκριμένου και απαιτούμενου τρόπου κατασκευής. Το ζήτημα είναι γνωστό σε όλους και αφορά στη μη τήρηση από την Κ/Ξ των κατασκευαστικών οδηγιών και κυρίως των απαιτήσεων που αποτυπώνονται στις εγκεκριμένες μελέτες από την ΕΜ (Σχέδια, Τεχνικές Εκθέσεις, Τεχνικά Σημειώματα, Υπολογισμοί κτλ), που έχει υποβάλει, ως οφείλει, η Κ/Ξ. Ειδικότερα, αντί για φάσεις εκσκαφής ανά 10 μέτρα κατά μήκος του άνω μέρους της σήραγγας, δηλαδή του θόλου, όπως προέβλεπε η εγκεκριμένη μελέτη, η Κ/Ξ προχώρησε σε εκσκαφή μήκους 160 μέτρων!

Δεν γίνεται επιπλέον να μην σχολιάσω και τον ρόλο της ΕΜ σε όλο αυτό. Για ποιο λόγο οι αρμόδιοι Επιβλέποντες της ΕΜ αποσιώπησαν τον ανορθόδοξο τρόπο εκτέλεσης των κατασκευών; Η έκταση του σφάλματος – μιλάμε για εκσκαφή 160 μέτρων αντί για 10 – αλλά και η διάρκειά του – 6 μήνες πραγματοποιούνταν εκσκαφές – δεν αφήνουν περιθώρια η ΕΜ να μην γνώριζε. Τελικά η ΕΜ προέβη σε κάποιες διορθωτικές ενέργειες έπειτα από αυτό το πρωτοφανές κατασκευαστικό σφάλμα; Εχει να σχολιάσει κάτι και ο κ. Καραδήμας γι’ αυτό;».

Κλείνοντας με τη Γραμμή 4, η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς ρώτησε αν ο προτεινόμενος Πρόεδρος «γνωρίζει για τις πρακτικές της Κ/Ξ σε σχέση με τους συνεργαζόμενους μελετητές». «Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι η Κ/Ξ χαλιναγωγεί την επιστημονική εργασία των μελετητών. Επίσης, μετά την υπογραφή των ιδιωτικών συμφωνητικών μεταξύ Κ/Ξ και μελετητών και ενώ είχε παρέλθει χρονικό διάστημα 14 μηνών, η Κ/Ξ ζήτησε τροποποίηση των Ιδιωτικών Συμβάσεων, στις οποίες πλέον ανάδοχος εμφανιζόταν η εταιρία AVAX αντί της Κ/Ξ», υπογράμμισε.

Σε ό,τι αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης, υπενθύμισε την απόφαση της κυβέρνησης να κάνει άνω – κάτω το σχεδιασμό χρόνων για την in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων. «Πέρα από το γεγονός της ουσίας ‘και μετρό και αρχαία’, εξίσου σημαντικό είναι ότι με την αλλαγή στο σχεδιασμό ‘πετάχτηκαν’ μελέτες και έργα αξίας 5 εκ. ευρώ και δόθηκαν και αποζημιώσεις 100 εκ. ευρώ στον εργολάβο του έργου».

«Το ερώτημα σήμερα, για το οποίο η Βουλή πρέπει να ενημερωθεί, είναι τελικά πόσο κόστισε το Μετρό Θεσσαλονίκης. Θα επανέλθω και θα ζητήσω σε επόμενη ευκαιρία έναν οικονομικό απολογισμό του έργου, γιατί πραγματικά ακούμε ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, στο τέλος του απολογισμού, το 2049, θα έχει κοστίσει στον κρατικό προϋπολογισμό περίπου 3 δισεκατομμύρια.  Θα πρέπει να ξέρουμε πώς έχουν κατανεμηθεί τα χρήματα αυτά».

«Επίσης, για το ζήτημα της 14μηνης δοκιμαστικής λειτουργίας, αντί για 18 μήνες που ορίζουν οι διεθνείς κανονισμοί ασφαλείας, είχαμε κάνει τότε και σχετική ερώτηση, και βεβαίως για το θέμα της επαρκούς εκπαίδευσης και εξειδίκευσης του προσωπικού. Μερικά πράγματα πρέπει να τηρούνται και για λόγους ουσίας, αλλά και επειδή οι προδιαγραφές δεν βγαίνουν ‘στον αέρα’, είναι αποτέλεσμα εμπειρίας χρόνων, στατιστικών, μελετών κτλ».

Ρώτησε τέλος τον κ. Καραδήμα, αν γνωρίζει τι συμβαίνει με τους νέους συρμούς που αναμένονται, οι οποίοι καθυστερούν. «Πρόκειται για κρίσιμο ζήτημα με κοινωνικό κόστος, γιατί από τον αριθμό των συρμών εξαρτώνται και οι χρονοαποστάσεις, οι οποίες δεν είναι σε ικανοποιητικό επίπεδο, ειδικά στον ΗΣΑΠ. Ενώ και η συντήρηση των σταθμών είναι ιδιαίτερα σημαντική, μερικοί από τους οποίους παρουσιάζουν εικόνα κατάρρευσης».

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της, η Π. Πέρκα σημείωσε ότι η Νέα Αριστερά «ψηφίζει ΠΑΡΩΝ, κάτι που δεν έχει καθόλου να κάνει με τον προτεινόμενο Πρόεδρο, αλλά με τη διαφωνία μας για την πολιτική στόχευση της κυβέρνησης».

Δείτε εδώ το video: https://youtu.be/-OrIni3eLiU

Μοιράσου το: