Oμιλία της Θ. Φωτίου στην Ολομέλεια για το ν/σ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Η ΝΔ καταστρέφει συστηματικά το κοινωνικό κράτος με αποτέλεσμα ενώ το ΑΕΠ αυξάνεται οι Ελληνες να είμαστε οι δεύτεροι πιο φτωχοί στην Ευρώπη

Στηρίζουμε την ένσταση για την επαίσχυντη τροπολογία του Υπουργείου Υγείας που ιδιωτικοποιεί περαιτέρω το ΕΣΥ παραβιάζοντας την αρχή του κράτους δικαίου. Την αρχή της ισότητας και την υποχρέωση του κράτους να παρέχει υπηρεσίες με μόνιμους υπαλλήλους και όχι ιδιώτες.

Το σν του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας είναι τραγικά ανεπίκαιρο και εξυπηρετεί μόνο επικοινωνιακούς λόγους.

Νομοθετεί 2 κατηγορίες θεμάτων σε 33 άρθρα.

Η πρώτη κατηγορία αφορά τη δομή του Υπουργείου (άρθρα 18 – 26). Αυτή ακολουθεί την λανθασμένη εξαγγελία του κ.  Μητσοτάκη που εξειδικεύτηκε με το πδ 77/23. Ως προς τη σύλληψή της αποτελεί «ευρωπαϊκή πρωτοτυπία» και δεν ανταποκρίνεται στις συγκεκριμένες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της ελληνικής πραγματικότητας.

Σύμφωνα με τη δομή συστήνονται 3 Γενικές Γραμματείες.

10 μήνες τώρα δεν έχει φτιαχτεί Οργανισμός με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ακριβής αριθμός απαιτούμενων υπαλλήλων και ειδικοτήτων, ούτε κοστολόγηση του νέου Υπουργείου παρά μόνο το κόστος για τις θέσεις των προϊσταμένων.

  1. Στη ΓΓ Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της φτώχειας βάζει εκτός από την φτώχεια, τους ανάπηρους, τους ηλικωμένους ενώ οι Ρομά, ΛΟΑΤΚΙ, αποφυλακισμένοι κ.λπ. δεν υπάρχουν πουθενά.
  2. Στη  ΓΓ Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής ανατίθεται η  καυτή πατάτα της στεγαστικής κρίσης, χωρίς να συνειδητοποιείτε  ότι αποτελεί το υπ’ αρ. 1 πρόβλημα σήμερα που απαιτεί ξεχωριστή διοικητική δομή. Εδώ βάζετε και την  παιδική προστασία, που αφορά τόσο τα μεγάλα ζητήματα όπως η παιδική φτώχεια, η αναδοχή και υιοθεσία, αλλά και την αντιμετώπιση των οξύτατων φαινομένων της  ενδοοικογενειακής βίας, της σεξουαλικής κακοποίησης, της εκμετάλλευσης και εμπορίας ανηλίκων,  της βίας  των ανηλίκων,  του ενδοσχολικού bullying κ.λπ.   Διότι φαίνεται να θεωρείτε ότι έτσι λύνετε το δημογραφικό.
  3. Η ΓΓ Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων μαζεύει ετερόκλητες υπηρεσίες από άλλα υπουργεία, όλη τη ΓΓ Ισότητας των Φύλων που ήταν μέχρι το 2019 στο Υπουργείο Εσωτερικών, επίσης το Τμήμα της Γεν. Γραμματείας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Υπ.Δικαιοσύνης και  τμήμα του ΙΝΕΔΙΒΙΜ που ήταν  στο Υπ. Παιδείας. Δηλαδή της αναθέτουν αρμοδιότητες που αφορούν κυρίως υπηρεσίες παρεχόμενες από τους δήμους. Είναι σφάλμα αυτή η ίδρυση της Γενικής Γραμματείας στο νέο Υπουργείο. Κατά την άποψή μας είναι αναποτελεσματική και οι υπηρεσίες που την απαρτίζουν πρέπει να μεταφερθούν στο Υπουργείο Εσωτερικών η ισότητα των φύλων, στο υπουργείο παιδείας το τμήμα του ΙΝΔΕΔΙΒΙΜ και στο Υπουργείο Δικαιοσύνης τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Εμείς ως Νέα Αριστερά σε αυτό το σχέδιο αντιπαραθέτουμε μία σύγχρονη δομή 2 υφυπουργείων:

  1. Υφυπουργείο Κοινωνικής Προστασίας και Φροντίδας
  2. Υφυπουργείο Κοινωνικής Στεγαστικής Πολιτικής

Ας έρθουμε τώρα στη 2η κατηγορία θεμάτων που ρυθμίζει το σχεδίο νόμου. Πρόκειται για μικροβελτιώσεις προγραμμάτων και υπηρεσιών (άρθρα 3-18).

Μικροβελτιώσεις που δυστυχώς αφορούν πολύ λίγους και με πολύ μικρή χρηματοδότηση – για αυτό και καθαρά επικοινωνιακές.

1ο Παράδειγμα: Στο άρθρο 3 το πρόγραμμα  «Στέγαση και Εργασία»αφορά 100 επιπλέον νοικοκυριά άστεγους έναντι 600 που είναι σήμερα με επιπλέον 5 εκατομμύρια ευρώ στα 10 που είναι σήμερα. Ομως οι άστεγοι έχουν καταγραφεί μόνο 1 φορά, το 2018 με σύστημα που φτιάξαμε εμείς σε 5 πόλεις καθώς και το λεωφορείο αστέγων.Το σύστημα αυτό έδειχνε καθημερινά πόσοι ήταν σε υπνωτήρια και πόσοι τα εγκαταλείψανε. Με τα δύο αυτά εργαλεία διαπιστώθηκε ότι το 50% αυτών είναι τοξικοεξαρτημένοι και χρειάζονται καινούργιες δομές (όπως το housing first). Για 100 άστεγους με 5 επιπλέον εκατομμύρια λέτε ότι αντιμετωπίζετε και τους επισφαλώς άστεγους δηλαδή όσους ζουν σε απαράδεκτες συνθήκες. Οπως χιλιάδες Ρομά πχ που έχετε αφήσει σε 77 καταυλισμούς ντροπής, χωρίς νερό, αποχέτευση, ρεύμα, με λαμαρίνες και χαρτόνια στο Σοφό ή όσους κινδυνεύουν να χάσουν το σπίτι τους που μένουν, δηλαδή 1.607.000 νοικοκυριά όπως θα αποδείξουμε παρακάτω.

2ο παράδειγμα: Στο άρθρο 4 εξαγγέλετε 50.000 θέσεις σε βρεφικούς σταθμούς. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έπρεπε να ξεκινήσει το 2022, με δική σας ρύθμιση. Αντίθετα αφήσατε εκτός ΚΔΑΠ 65.000 παιδιά ετησίως, για να δώσετε vouchers σε 55.000 βρέφη και 9.000 ΑμεΑ, ξέροντας ότι υπάρχουν 25.000 θέσεις βρεφών και 4.500 ΑμεΑ.

3ο παράδειγμα: Στο άρθρο 7 καθυστερούν το πρόγραμμα αναδοχής και υιοθεσίας διότι δεν αναθέτουν την κοινωνική έρευνα στον ΣΚΛΕ που εμείς κάναμε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου αλλά την αναθέτουν σε  κοινωνικούς λειτουργούς Περιφερειακών Ενότητων που ως γνωστόν δεν έχουν κοινωνικούς λειτουργούς και μάλιστα με τη ρύθμιση αυτή ανατίθεται στις αποψιλωμένες περιφερειακές ενότητες να αναλαμβάνουν και άλλες 3-4 περιοχές.

Οσον αφορά το πρόγραμμα για την Εθνική Πρωτεύουσα Νεολαίας (άρθρο 7), αφήστε στο Υπουργείο Παιδείας που γνωρίζει αντί να το αναθέτετε  σε ΝΠΙΔ γιατί εσείς δεν γνωρίζετε.

Και επειδή σε αυτή την κριτική μου αντιπαραθέτετε το επιχείρημα εσείς γιατί δεν τα κάνατε αυτά όταν ήσασταν κυβέρνηση, θα αναφερθώ πολύ γρήγορα τί κάναμε σε ανθρώπινο δυναμικό, σε υπηρεσίες και παροχές και σε χρήματα σε 4,5 χρόνια που ήμουν σε αυτό το υπουργείο και τί κάνατε εσείς στα αντίστοιχα 4,5 χρόνια.

Α) Ανθρώπινο δυναμικό

Παραλάβαμε από τη ΝΔ 53 υπαλλήλους στην Πρόνοια και σας παραδώσαμε 950. 4,5 χρόνια μετά υπηρετούν λιγότεροι και στο νέο Υπουργείο δεν ξέρετε και πόσους χρειάζεστε επειδή δεν έχετε οργανόγραμμα.

Β) Προϋπολογισμός.

Παραλάβαμε μόνο προνοιακό προϋπολογισμό 739 εκ, ενώ τα επιδόματα των αναπήρων δίνονταν από τους δήμους με πελατειακές σχέσεις. Για αυτό φτιάξαμε τον ενιαίο και ψηφιακό ΟΠΕΚΑ και βάλαμε όλα τα επιδόματα εκεί και τις παροχές και σας παραδώσαμε το 2019 τον προϋπολογισμό του ΟΠΕΚΑ στα 3,3 δις ευρώ όταν το ΑΕΠ ήταν 180 δις. 4,5 χρόνια μετά αφήσατε τον προϋπολογισμό του ΟΠΕΚΑ στα 3,4 δις ευρώ με ΑΕΠ 233,8 δις, με άλλα λόγια τον μειώσατε κατά 20%.

Επίσης στα 4,5 χρόνια εμείς:

  1. Για πρώτη φορά  Κάρτα Αλληλεγγύης – ΚΕΑ – ΤΕΒΑ.
  2. Για πρώτη φορά Σχολικά Γεύματα. Μέχρι το 2019 φτάσαμε στις 185.000 ημερησίως με στόχο τα 600.000 ώστε να καλύπτονται όλα τα παιδιά δημοτικού και νηπιαγωγείου. Η επέκτασή του κοστίζει μόλις 253 εκ. ευρώ και η ΝΔ την αρνείται, ενώ οι Ελληνες  είμαστε οι δεύτεροι πιο φτωχοί στην Ευρώπη.
  3. Για πρώτη φορά φτιάξαμε ψηφιακά 245 κέντρα κοινότητας στους δήμους, δίπλα στους πολίτες. 4,5 χρόνια ούτε ένα επιπλέον
  4. Αυξήσαμε το επίδομα παιδιού από 650 εκατ. που το παραλάβαμε το 2015 σε περίπου  1 δις ευρώ το 2018. 4,5 χρόνια μετά η ΝΔ το έχει αφήσει στο ίδια επίπεδα, δλδ το μείωσε ως ποσοστό του ΑΕΠ λόγω πληθωρισμού.
  5. Δώσαμε δωρεάν πρόσβαση σε βρεφονηπιακούς σταθμούς σε 155.000 παιδιά το 2019 όταν το 2015 ήταν 79.000, βάζοντας 210 εκ. από εθνικούς πόρους ώστε να καλύπτονται και οι άνεργες μητέρες.
  6. Για πρώτη φορά Επίδομα στέγασης. Το 2015 δεν υπήρχε καμία δημόσια στεγαστική πολιτική καθώς ο ΟΕΚ είχε κλείσει το 2013. Στον Π/Υ του 2019 διασφαλίσαμε 400 εκ. ευρώ για επίδομα στέγασης που το λάμβαναν 260.000 νοικοκυριά (680.000 άτομα). 4,5 χρόνια η ΝΔ το έχει αφήσει στα ίδια ακριβώς επίπεδα παρά την έκτοτε μεγάλη αύξηση των ενοικίων (πάνω από 40% κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα).
  7.  Το 2015 οι ανάπηροι ζούσαν σε μεγάλη ανασφάλεια, αποσυνδέσαμε το αναπηρικό τους επίδομα από την εργασία και ψηφίσαμε ώστε το 15% των θέσεων που προκηρύσσονται στο Δημόσιο να αφορούν ΑμεΑ. Επίσης, φτιάξαμε νέο πλαίσιο λειτουργίας για τις Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, εξασφαλίσαμε ευρωπαϊκούς πόρους για την αποϊδρυματοποίηση και δημιουργήσαμε τον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας. Η ΝΔ κατήργησε το 15% και εισήγαγε το αποτυχημένο πρόγραμμα του προσωπικού βοηθού με μόλις 650 ωφελούμενους.
  8. Νόμος Αναδοχής-Υιοθεσίας. Το 2015, για να υιοθετήσουν, οι άνθρωποι περίμεναν 4-6 χρόνια μέσα σε καθεστώς διαφθοράς και μεγάλων προβλημάτων. Φέραμε στη Βουλή όπου και ψηφίστηκε ο νόμος για την αναδοχή-υιοθεσία, η ψηφιακή εφαρμογή του οποίου μείωσε τον χρόνο αναμονής στους 8-12 μήνες. Ολα τα παιδιά απέκτησα ηλεκτρονικό φάκελο της καταγωγής τους. Τον εγκαινίασαμε τον Απρίλιο του 2019. Από τότε, η κ. Μιχαηλίδου και ο κ. Πρωθυπουργός τον έχουν εγκαινιάσει άλλες δύο φορές. Τον ίδιο ακριβώς νόμο, κοροϊδεύοντας τον κόσμο.
  9. Ψηφιακές υποδομές στην πρόνοια. Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης μαζί με τους δύο πυλώνες προνοιακής πολιτικής (ΟΠΕΚΑ και 245 Κέντρα Κοινότητας) καθώς και ο νόμος για την αναδοχή-υιοθεσία λειτούργησαν ψηφιακά, προωθώντας έτσι σε μεγάλη κλίμακα τον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα. Την ψηφιοποίηση αυτή αντέγραψε ο κ. Πιερρακάκης και το έχει ομολογήσει ο ίδιος στη Βουλή. Δηλαδή, ότι το emvolio.gov στην πραγματικότητα είναι το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.
  10. Τα αποτελέσματα των πολιτικών αυτών και όχι της κοινωνικής ευαισθησίας ή της φιλανθρωπίας είναι ορατά:

     Α) στην φτώχεια. Την παραλάβαμε το 2015 στο 21,4% και την παραδώσαμε το 2019 στο 17,7%. Η ΝΔ την αύξησε στο 21,8%, πιο πολύ και απ ότι ήταν το 2015.

    Β)Την παιδική φτώχεια την παραλάβαμε το 2015 στο 26,6% και την παραδώσαμε το 2019 στο 20,9 και η ΝΔ την αύξησε στο 21,8%.

    Γ) Ως προς τις ανισότητες το 2015 τις παραλάβαμε στο 34,2%, τις μειώσαμε και τις παραδώσαμε το 2019 στο 31,4% και η ΝΔ τος αύξησε στο 31,8%.

Αυτά είναι τα επιτεύγματά σας. Με όσα είπα απέδειξα γιατί ενώ το ΑΕΠ  όπως επαίρεται η ΝΔ ανέβηκε οι Ελληνες είμαστε οι δεύτεροι πιο φτωχοί στην ΕΕ.

 Δ) Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

  • Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ:  θα έπρεπε να περιλάβει δύο Υφυπουργεία: ένα για την κοινωνική στεγαστική πολιτική και ένα για την κοινωνική πορστασία και φροντίδα.
  • Α. Υφυπουργείο Κοινωνικής Στεγαστικής Πολιτικής  Αντικείμενό του η στεγαστική κρίση.  Κατά την ΕΛΣΤΑΤ, το 2022, σχεδόν 1 στα 2 νοικοκυριά (47,3% ή 2,05 εκατομμύρια περίπου) αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην πληρωμή δανείων, ενοικίου και πάγιων εξόδων της κατοικίας με τον δείκτη αυτόν το 2021 να είναι 29,1%. Από τα 4,33 εκατομμύρια νοικοκυριά τα 1,2 εκατομμύρια νοικιάζουν και από αυτά τα 900.000 βρίσκονται σε στεγαστική κρίση. 470.000 νοικοκυριά που αποπληρώνουν στεγαστικό δάνειο αντιμετωπίζουν τον εφιάλτη να κοκκινίσει εξαιτίας  υπερδιπλασιασμού της δόσης. Συγχρόνως τουλάχιστον 300.000 νοικοκυριά σε κατοικίες με ήδη κόκκινα δάνεια κινδυνεύουν να τις χάσουν από πλειστηριασμούς. Δηλαδή 1.670.000 νοικοκυριά βρίσκονται σε στεγαστική κρίση. Δηλαδή στην Ελλάδα έχουμε τη μεγαλύτερη στεγαστική κρίση σε όλη την Ευρώπη, με 1 στα 2 νοικοκυριά όταν ο Ευρωπαϊκός Μ.Ο. είναι ούτε 1 στα 10. Η κυβέρνηση επιχειρεί την  ιστορικά μεγαλύτερη αναδιανομή του πλούτου των ελληνικών νοικοκυριών που, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας είναι κατά 75% η ακίνητη περιουσία τους.
  • Το  Υφυπουργείο που προτείνουμε  θα έπαιρνε μέτρα:

Για  μείωση των ενοικίων με:

  • Απαγόρευση του airbnb για νομικά πρόσωπα (εταιρείες). Nα επιτρέπεται σε φυσικά πρόσωπα (μικροϊδιοκτήτες) έως 2 ακίνητα ανά ΑΦΜ.
  • Κατάργηση της Golden Visa για  αγορά κατοικιών προς εκμετάλλευση ως airbnb.
  • Δημιουργία Τράπεζας Ενοικιαζόμενης Στέγης από ενεργές κατοικίες ιδιωτών που θα παραχωρούνται  για διάστημα 3-8 ετών στο κράτος έναντι ελκυστικού πακέτου.
  • Αύξηση του επιδόματος ενοικίου, ιδιαίτερα για νέα ζευγάρια και φοιτητές/τριες,  με ταυτόχρονη διασφάλιση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών να μην αυξήσουν τα ενοίκια.
  • Ελεγχος/ρύθμιση των ενοικίων, όπως άμεσο πάγωμα των αυξήσεων, παράταση της διάρκειας  των μισθώσεων, ανώτατο ποσοστό/πλαφόν αύξησης ενοικίου κατά την ανανέωση.

Για κοινωνική κατοικία με ισχυρό δημόσιο φορέα εντός του υφυπουργείου και για τα αποθέματα του ΟΕΚ:

  • Δημιουργία αποθέματος κατοικιών για κοινωνικούς σκοπούς από (α) κενά και αδιάθετα ακίνητα του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέα, της Εκκλησίας και των ΝΠΙΔ κοινωφελούς χαρακτήρα και (β) κενά ακίνητα ιδιωτών που καταρρέουν ανεκμετάλλευτα και μπορούν να περιέλθουν στο κράτος προς αξιοποίηση.
  • Προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης για ευάλωτα νοικοκυριά με κάλυψη κόστους 80% έως και 100% και όχι το γελοίο «ανακαινίζω και ενοικιάζω» απέναντι σε  700.000 κενά διαμερίσματα επιδοτεί μόνο 12.500.
  • Στήριξη των στεγαστικών συνεταιρισμών κατοίκων σε συνδυασμό με ενίσχυση των ενεργειακών κοινοτήτων.

     Η κυβέρνηση πρέπει να επαναδιαπραγματευτεί  τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης ώστε να εξασφαλίσει  1,5 δις για στέγη, αντί για το ντροπιαστικό  1,5 εκ. για κοινωνική κατοικία.
  • Β. Υφυπουργείο Κοινωνικής Προστασίας και Φροντίδας, όχι μόνο για τη φτώχεια και τους «κλασικούς» ευάλωτους, αλλά για κάθε πολίτη που σε κάποια στιγμή της  ζωής του αντιμετωπίζει οξυμένες ανισότητες  στην υγεία, την οικογενειακή και οικονομική του κατάσταση,  δηλαδή πέφτει το επίπεδο διαβίωσής του. Το μέσο θα είναι οι διευρυμένες υπηρεσίες φροντίδας στην κοινότητα για να απελευθερωθούν οι γυναίκες που ως αόρατες άμισθες μέσα στο σπίτι, είτε υποαμειβόμενες εργαζόμενες σε δομές, καλύπτουν αυτές τις ανάγκες. Απαιτείται πολλαπλασιασμός των δωρεάν δημοτικών δομών, κυρίως των 245 Κέντρων Κοινότητας και των Κέντρων Στήριξης Οικογένειας και Παιδιού (ΚΕΣΟΙΠ) του 2018 που εγκαταλείφθηκαν.
  • Στο Υφυπουργείο εντάσσεται μια Γενική Γραμματεία Παιδικής Προστασίας με αρμοδιότητες για την ανηλικότητα. Αλλά και η επανασυστηνόμενη Ειδική Γραμματεία για τους Ρομά που επι 5 χρόνια τώρα η κατάστασή τους διαρκώς επιδεινώνεται. Ενώ η Γενική Γραμματεία Ισότητας πρέπει να επιστρέψει στο Υπ. Εσωτερικών που είναι ο φυσικός της χώρος.
    Με όσα είπα είναι προφανές ότι η Νέα Αριστερά δεν θα ψηφίσει το νομοσχέδιο.

    https://www.youtube.com/watch?v=mdb44Cz_9vw

Μοιράσου το: