Ομιλία της Θ. Φωτίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του εμπορικού λιμένα Καβάλας ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΙΙ

Αντί να εντάσσει το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας σε μια συνεκτική λιμενική πολιτική ως μέρος ευρύτερης αναπτυξιακής στρατηγικής, η κυβέρνηση της ΝΔ το παραδίδει σε ιδιώτες με αμφιλεγόμενο τίμημα, και χωρίς δεσμεύσεις για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και προστασία του περιβάλλοντος.

Κατά την ομιλία της στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του εμπορικού λιμένα Καβάλας ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΙΙ, η βουλευτής Νότιου Τομέα Θεανώ Φωτίου ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Η σύμβαση υποπαραχώρησης για 40 έτη του εμπορικού λιμένα της Καβάλας αποδεικνύει για πολλοστή φορά ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν διαθέτει  αναπτυξιακή στρατηγική για τη χώρα μας, αλλά ούτε και συνολικό σχέδιο για το ελληνικό λιμενικό σύστημα ενταγμένο σε μια τέτοια στρατηγική. Ελλείψει αυτών, η ΝΔ εναποθέτει την τύχη των λιμανιών στο, αδρά αμειβόμενο με χρήματα του πολιτών, ΤΑΙΠΕΔ, που κατά το παρελθόν διενήργησε αμφιλεγόμενες ιδιωτικοποιήσεις.
  • Αυτή η πολιτική της ΝΔ έχει ως αποτέλεσμα λιμάνια όπως το ΦΙΛΛΙΠΟΣ ΙΙ της Καβάλας που βρίσκονται στη γεωστρατηγική θέση της ανατολικής μεσογείου και άρα θα μπορούσαν να συμβάλουν στην οικονομική και γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας μας, και στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη, να παραχωρούνται με αμφιλεγόμενο τίμημα και χωρίς ουσιαστικές δεσμεύσεις για αναπτυξιακές επενδύσεις, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και προστασία του περιβάλλοντος.
  • Προβλέπονται υποχρεωτικές επενδύσεις μόλις 36 εκατ. ευρώ για παραχώρηση 40 ετών! Στη σύμβαση προβλέπεται η ανέγερση δύο κτηρίων για δημόσιες υπηρεσίες συνολικού εμβαδού 338 τμ και η αναδάσωση της περιοχής Ασπρων Χωμάτων. Επειδή είναι αδύνατον η ανέγερση δύο κτηρίων και η αναδάσωση ωα έχουν κόστος 36 εκατ. ευρώ, το ΤΑΙΠΕΔ «καλύπτεται» με την αναφορά στις δαπάνες βαριάς συντήρησης, δαπάνες δηλαδή που ο υπο-παραχωρησιούχος είναι υποχρεωμένος να κάνει έτσι κι αλλιώς προκειμένου να προσφέρει ικανοποιητικές υπηρεσίες.
  • Δεν δημιουργεί έκπληξη, επομένως, το ότι απουσιάζουν στόχοι για την ελάχιστη διακίνηση φορτίων. Δεν πρόκειται για τυπική παράλειψη διότι αυτή η δέσμευση θα διασφάλιζε αύξηση του ανταλλάγματος, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, επιπλέον έσοδα για την ευρύτερη περιοχή, δηλαδή θα διασφάλισε την ουσιαστική ανάπτυξη του λιμένα. 
  • Επιπλέον, επισημαίνουμε ότι από τη σύμβαση απουσιάζουν συγκεκριμένες ρυθμίσεις για την προστασία του περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα, απουσιάζουν ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στην πρόσφατη σύμβαση παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένων Ηγουμενίτσας, όπως π.χ. στο άρθρο 5.1. όπου γίνεται ρητή αναφορά  «στην εφαρμογή πολιτικών πράσινων λιμένων».