Στο πρώτο βήμα «ιδιωτικοποίησης» του αγαθού της ασφάλειας έναντι των φυσικών καταστροφών προχωρά η κυβέρνηση ΝΔ
«Στο «πρώτο» βήμα στην κατεύθυνση της «ιδιωτικοποίησης» και του αγαθού της ασφάλειας, μετά την ιδιωτικοποίηση των πάντων, ενέργεια, υγεία, παιδεία, έναντι φυσικών καταστροφών εν γένει και έναντι των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, προχωρά η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με το παρόν νομοσχέδιο», δήλωσε στην αρχή της τοποθέτησής της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της ΚΟ της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα, στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας για την ιδιωτική ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών. Αναφέρθηκε στη συνέχεια σε δημοσιεύματα που κάνουν λόγο ότι το νομοσχέδιο σχεδιάστηκε από τις θέσεις της ασφαλιστικής αγοράς που ζητούσε επέκταση της ασφάλισης σε όλες τις επιχειρήσεις με τζίρο άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ.
Σχολίασε και τη θέσπιση «δομών», του Παρατηρητηρίου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών, της σχετικής Εθνικής Στρατηγικής και του Συμβουλίου Ιδιωτικής Ασφάλισης έναντι Φυσικών Καταστροφών με σκοπό το «επόμενο βήμα» επέκτασης της υποχρεωτικής ιδιωτικής ασφάλισης έναντι των φυσικών καταστροφών και στα αυτοκίνητα Ι.Χ. και στις κατοικίες και στις μικρότερες επιχειρήσεις.
Στάθηκε ακόμη και στη θέση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ για το εν λόγω νομοσχέδιο, η οποία αναφέρει ότι: «η απόσυρση της Πολιτείας από την υποχρέωση της να προστατεύει τους πολίτες και τις περιουσίες τους από τις φυσικές καταστροφές (σεισμούς, πλημμύρες, πυρκαγιές) και το φόρτωμα της ευθύνης αυτής στους πολίτες με τη «σύγχρονη» λογική της «ατομικής ευθύνης». Αυτό εκκινεί στο παρόν νομοσχέδιο με τις μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά βάσιμα εκτιμούμε ότι σε επόμενες φάσεις θα επεκταθεί και στις ατομικές ιδιοκτησίες».
Σε σχέση με τη Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής, η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ σημειώνει πως δεν διαθέτει ακόμη οργανόγραμμα, παρότι έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την απόσπαση ολόκληρης γενικής διεύθυνσης (Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών) από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τη μεταφορά της (αρμοδιότητες και προσωπικό) στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης.
Σημειώνει ακόμα πως η λειτουργία της Γενικής Γραμματείας βρίσκεται σε κατάσταση «διαρκούς μετάβασης», ενώ άρθρα του παρόντος νομοσχεδίου δεν λύνουν προβλήματα, αλλά δημιουργούν ένα ρυθμιστικό ενδιάμεσο στάδιο μετά το Προεδρικό Διάταγμα μεταφοράς και πριν το αναγκαίο οργανόγραμμα».
Η Πέτη Πέρκα σχολίασε ακόμη τις διατάξεις για το προσωπικό της Γενικής Γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής και ειδικότερα τη δυνατότητα καθορισμού, σε εικοσιτετράωρη βάση, του ωραρίου εργασίας του προσωπικού και τον καθορισμό του ωραρίου εργασίας και του αριθμού του προσωπικού που απασχολείται κάθε φορά ή είναι σε επιφυλακή.
«Ενώ είναι αυτονόητη η πρόβλεψη υπερωριακής αμοιβής για τις περιπτώσεις αυτές, σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά το γεγονός της απαίτησης για διαρκή ετοιμότητα και (με εντολή) για εφαρμογή «γνήσιας ετοιμότητας» η οποία αποτελεί υποχρέωση του εργαζόμενου. Ο βαθμός ετοιμότητας δεν είναι ο ίδιος και αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό κριτήριο για τον προσδιορισμό του εργασιακού καθεστώτος στο οποίο υπάγεται ο εργαζόμενος και ως εκ τούτου και την αμοιβή του», είπε χαρακτηριστικά.
Υπογράμμισε επιπλέον ότι ενώ, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου ΕΝΑ, η κυβέρνηση έχει απορροφήσει μόλις το 1% των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για πυροπροστασία βάζει στους πολίτες ασφυκτικές προθεσμίες και ανεφάρμοστες διαδικασίες για μέτρα πυροπροστασίας. Μέτρα που αντίκεινται και στο Σύνταγμα όπως επισήμανε ο Συνήγορος του Πολίτη.
Ειδικότερα είπε: «Εμείς ως Νέα Αριστερά έχουμε καταθέσει ερώτηση για να βρεθεί μία λύση στο τεράστιο πρόβλημα που έχετε δημιουργήσει στους πολίτες, ιδιοκτήτες 2 εκατομμυρίων ακινήτων που βρίσκονται εντός ή πλησίον δασικών εκτάσεων, στους οποίους η κυβέρνηση έχει μεταθέσει πλήρως την ευθύνη για την προστασία της περιουσίας τους για τις δασικές πυρκαγιές».
«Ο τρόπος με τον οποίο επιβάλλει δε την υποχρέωση η παρούσα κυβέρνηση είναι πραγματικά άξιος θαυμασμού. Ο Κανονισμός Πυροπροστασίας θεσπίστηκε στις 19 Μαΐου 2023 και κάτι λιγότερο από έναν χρόνο μετά, στις 15 Μαρτίου του 2024 το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) θυμήθηκε ότι έπρεπε να είχε τεθεί σε εφαρμογή με προθεσμία την 31η Μαρτίου 2024. Η μη εφαρμογή του Κανονισμού επιφέρει για τους ιδιοκτήτες απειλή προστίμων που φθάνουν έως και τις 54.000 ευρώ».
«Πολύ έντονες ήταν φυσικά οι αντιδράσεις από τους πολίτες, τους Δήμους, τους υπάλληλους στους δήμους αλλά και από ιδιώτες μηχανικούς που δήλωναν ότι τα μέτρα που επέβαλε η κυβέρνηση ήταν ανεφάρμοστα. Ακόμη και μετά την παράταση ολοκλήρωσης των μέτρων για την 21η Ιουνίου 2024 και την έκδοση σχετικής διευκρινιστικής εγκυκλίου όπου μειώνονταν τα μέτρα που είχαν υποχρέωση να λάβουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων, ο Συνήγορος του Πολίτη έκρινε ότι προκύπτει υπέρμετρο οικονομικό κόστος πολλών χιλιάδων ευρώ για πολύ μεγάλο αριθμό πολιτών».
«Κρίνει συγκεκριμένα πως η Κοινή Υπουργική Απόφαση θίγει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ιδιοκτησίας. Αυτό επειδή τα έξοδα υλοποίησης των υποχρεωτικών μέτρων πυρασφάλειας είναι υπέρογκα και όσοι πολίτες δεν δύνανται να τα καταβάλλουν θα κατευθυνθούν υποχρεωτικά προς την επιλογή μεταβίβασης των ακινήτων τους ή θα βρεθούν υπόχρεοι καταβολής υψηλών προστίμων. Δηλαδή ότι πολλοί ιδιοκτήτες θα αναγκαστούν να πουλήσουν τα ακίνητά τους επειδή δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν για να το πούμε πολύ απλά!».
Κλείνοντας την τοποθέτησή της η Πέτη Πέρκα εξέφρασε την κάθετη αντίθεση της Νέας Αριστεράς στη μεταφορά του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ) και της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ) στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στην προχειρότητα της μεταφοράς, την οποία αποδεικνύει και η σχετική διάταξη του νομοσχεδίου για την εξάμηνη παράταση μέχρι το τέλος του 2024 για την έκδοση της απαιτούμενης δευτερογενούς νομοθεσίας.
«Η μεταφορά έγινε με βάση πολιτικά κίνητρα και όχι επιστημονικά. Ειδικά για το ΕΑΑ, η κυβέρνηση θέλει να το έχει υπό τον έλεγχό της, ώστε να μην αποκαλύπτεται η αναποτελεσματικότητα του επιτελικού κράτους. Θυμίζω τις έντονες αντιδράσεις και κινητοποιήσεις σύσσωμης της ελληνικής επιστημονικής/ερευνητικής κοινότητας κατά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου. Σε ό,τι αφορά την ΕΜΥ, αντί η υπηρεσία να στελεχωθεί με εξειδικευμένο προσωπικό και να χρηματοδοτηθεί για να αποκτήσει τεχνογνωσία και σύγχρονο εξοπλισμό, η ‘λύση’ της κυβέρνησης είναι απλά η υπαγωγή της από ένα Υπουργείο σε κάποιο άλλο, δημιουργώντας άλλη μια ευρωπαϊκή ‘πρωτοτυπία’, αφού δεν γνωρίζω άλλη ευρωπαϊκή Μετεωρολογική Υπηρεσία που το δίκτυο σταθμών παρατήρησης να μην υπάγεται άμεσα σ’ αυτή, αλλά στον Υπουργό. Και φυσικά, και σ’ αυτή την περίπτωση, μόλις 10% των συνολικών αρμοδιοτήτων της ΕΜΥ σχετίζονται με το ΥΚΚΠΠ, δηλαδή η έκθεση προειδοποιήσεων για καιρικά φαινόμενα».