Νάσος Ηλιόπουλος: “Κάλυψη εξόδων και διαφάνεια για τους εργαζόμενους σε delivery”

Επίκαιρη ερώτηση προς Υπουργείο Εργασίας

Την αδιανόητη και χρόνια εργασιακή αυθαιρεσία που επικρατεί στους κλάδους των ταχυμεταφορών και της διανομής (courier, delivery, ταχυδρομικές υπηρεσίες) φέρνει στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτησή του ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος και Βουλευτής Α’ Αθήνας της Νέας Αριστεράς, Νάσος Ηλιόπουλος.

Οι εργαζόμενοι αυτοί συνεχίζουν να καλούνται να καλύπτουν από την τσέπη τους κρίσιμα λειτουργικά έξοδα που θα έπρεπε να βαραίνουν αποκλειστικά την εργοδοσία – από καύσιμα και συντήρηση οχημάτων, μέχρι κράνη, γάντια και αδιάβροχα. Παρά τη σαφή πρόβλεψη της εγκυκλίου 29613/1754/2019 που υποχρεώνει τους εργοδότες να καλύπτουν, πέραν της αποζημίωσης 15%, και τα καύσιμα, η παραβίαση του νόμου είναι κανόνας και όχι εξαίρεση. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν την απουσία διαφάνειας στις αποδοχές τους, καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν λαμβάνουν μηνιαία εξοφλητικά σημειώματα, στερούμενοι βασικά δικαιώματα: την επιβεβαίωση πληρωμής υπερωριών, επιδομάτων ή της αναπροσαρμογής του βασικού μισθού.

Ο Νάσος Ηλιόπουλος ρωτά την ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας για το πώς προτίθεται να διασφαλίσει την καθολική εφαρμογή της σχετικής εγκυκλίου, για το ποιοι έλεγχοι έχουν διενεργηθεί και με ποια αποτελέσματα, καθώς και για το αν θα αναληφθεί πρωτοβουλία για την υποχρεωτική ανάρτηση των μηνιαίων εξοφλητικών σημειωμάτων στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Επίκαιρη Ερώτηση
 Προς την Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
 

Θέμα: «Κάλυψη εξόδων και διαφάνεια στην αμοιβή των εργαζομένων στις ταχυμεταφορές και τη διανομή»

Οι εργαζόμενοι/ες στον κλάδο των ταχυμεταφορών και της διανομής (courier, delivery, ταχυδρομικές υπηρεσίες) συνεχίζουν να καλούνται να καλύπτουν από την τσέπη τους κρίσιμα έξοδα της καθημερινής εργασίας, τα οποία κατά κανόνα θα έπρεπε να βαρύνουν τον εργοδότη. Συγκεκριμένα, απαντάται το φαινόμενο η προμήθεια και αντικατάσταση μέσων ατομικής προστασίας (κράνη, μπουφάν, γάντια, αδιάβροχα, αντανακλαστικά γιλέκα), όπως και τα έξοδα καυσίμων και συντήρησης των οχημάτων να βαραίνουν τους εργαζόμενους μεταφορείς στον επισιτισμό. Μάλιστα, οι εργαζόμενοι μεταφορείς (delivery) έχουν επανειλημμένα στηλιτεύσει το ότι επωμίζονται το κόστος της βενζίνης. Περαιτέρω, υπογραμμίζεται η μη παροχή εξοφλητικών σημειωμάτων, η οποία στερεί από τον εργαζόμενο τη δυνατότητα να γνωρίζει αν έχουν καταβληθεί επιδόματα, υπερωρίες ή η προβλεπόμενη αναπροσαρμογή του βασικού μισθού. Σύμφωνα με την εγκύκλιο 29613/1754 της 1ης Ιουλίου 2019, η αποζημίωση του 15% αφορά την κατά ελάχιστο κάλυψη εξόδων χρήσης και συντήρησης του δικύκλου, χωρίς να περιλαμβάνει τα έξοδα καυσίμων, τα οποία ο εργοδότης οφείλει να καλύπτει επιπλέον. Παρόλα αυτά, στην πράξη η εν λόγω πρόβλεψη παραβιάζεται συστηματικά. Η ελάχιστη πράξη θεσμικής εναρμόνισης των κυβερνητικών πολιτικών με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο είναι απόρροια της συνδικαλιστικής διεκδίκησης του σωματείου των εργαζομένων του ανωτέρω κλάδου, είναι η απαρέγκλιτη εφαρμογή της σχετικής εγκυκλίου χωρίς περιστροφές από την πλευρά της εργοδοσίας, για την οποία είναι αναγκαίο να προβλεφθούν βαρύτατα μέτρα, στις περιπτώσεις μετακύλισης του κόστους της μετακίνησης και συντήρησης του οχήματος στον εργαζόμενο.

Κατόπιν αυτών, ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

  • Πώς προτίθεται το Υπουργείο να διασφαλίσει την καθολική εφαρμογή της εγκυκλίου 29613/1754/2019 και την υποχρέωση κάλυψης των καυσίμων από τους εργοδότες στους κλάδους των ταχυμεταφορών και διανομής; Ποιοι έλεγχοι έχουν διενεργηθεί και με ποια αποτελέσματα;
  • Θα αναληφθεί πρωτοβουλία για την υποχρεωτική ανάρτηση των μηνιαίων εξοφλητικών σημειωμάτων στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, ώστε οι εργαζόμενοι να έχουν άμεση και ασφαλή πρόσβαση στις αποδοχές τους, διασφαλίζοντας τη διαφάνεια σε υπερωρίες, επιδόματα και λοιπές αποδοχές;

 

Ο ερωτών βουλευτής

Αθανάσιος (Νάσος) Ηλιόπουλος

 

Μοιράσου το: