Οκτώ (8) Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς Πέτης Πέρκα, κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα την «καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την αποτυχία της κυβέρνησης στην εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού»
Οι Βουλευτές επισημαίνουν ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου της 27ης Φεβρουαρίου 2025 καταδικάζει την Ελλάδα για την αδυναμία της να εφαρμόσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, παρόλο που η υποχρέωση αυτή προκύπτει από την οδηγία 2014/89/ΕΕ, η οποία απαιτούσε την ολοκλήρωσή του μέχρι την 31η Μαρτίου 2021. Η συγκεκριμένη οδηγία έχει ως στόχο τη θεσμοθέτηση ενός πλαισίου για την οργάνωση και την καλύτερη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, με σκοπό την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την αποδοτική αξιοποίηση των θαλάσσιων δραστηριοτήτων και την αποφυγή της αλληλεπικάλυψης ή της σύγκρουσης διαφόρων χρήσεων του θαλάσσιου χώρου. Για την αρνητική αυτή εξέλιξη για τη χώρα μας, είχαμε προειδοποιήσει πριν από ένα έτος στις 04/03/2024, ως Νέα Αριστερά, με ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου. (βλ. την ερώτηση ΕΔΩ)
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Σχεδιασμού δεν αποτελεί μόνο παραβίαση των ευρωπαϊκών υποχρεώσεων της χώρας μας, αλλά επιφέρει και σοβαρές συνέπειες για την προστασία των ελληνικών θαλασσών και για τις δραστηριότητες που εκτυλίσσονται σ’ αυτές. Στο πλαίσιο της απολογίας της, η Ελλάδα επικαλέστηκε ως κύριο λόγο καθυστέρησης τις διαπραγματεύσεις με την Αίγυπτο για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), η οποία κατέληξε σε συμφωνία τον Αύγουστο του 2020. Ωστόσο, το Δικαστήριο έκρινε ότι η ελληνική πλευρά δεν απέδειξε ότι υπήρχαν αντικειμενικές δυσκολίες στην εκπόνηση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, παρά τη συμφωνία με την Αίγυπτο και την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
Επιπλέον, το Δικαστήριο έκρινε ότι οι υποχρεώσεις του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού δεν πρέπει να εξαρτώνται από την ύπαρξη συμφωνιών για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών με τρίτες χώρες, ούτε να αναστέλλονται επ’ αόριστον εξαιτίας γεωπολιτικών ή άλλων παραμέτρων. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία του Σχεδιασμού ως εργαλείου για την ορθή διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και δραστηριοτήτων, ανεξαρτήτως των εξωτερικών παραμέτρων.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, προκύπτουν σημαντικά ερωτήματα για την κυβέρνηση και την πολιτική της προσέγγιση σχετικά με την εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, τη σχέση της με τις γεωπολιτικές συνθήκες στην περιοχή, καθώς και τη δυνατότητα της χώρας να αξιοποιήσει αυτό το εργαλείο για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των οικονομικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται στις θάλασσές της.
Η καθυστέρηση στην εφαρμογή του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού είναι μια σοβαρή αποτυχία που πλήττει την εικόνα της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ενωση και, ταυτόχρονα, θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα του πολύτιμου φυσικού μας κεφαλαίου. Εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα και αναμένουμε απαντήσεις της κυβέρνησης για την αποκατάσταση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης. Το WWF Επίσης, επισημαίνει την πολιτική αδράνεια και την έλλειψη στρατηγικής για τη χωροθέτηση του θαλάσσιου χώρου στην Ελλάδα.
Οι Βουλευτές τη Νέας Αριστεράς κατέληξαν σε τέσσερις κρίσιμες ερωτήσεις προς τον αρμόδιο Υπουργό.
Διαβάστε την ερώτηση ΕΔΩ