Το ερώτημα ποιος τελικά αποφασίζει για τις Βάσεις Ετοιμότητας / Επιφυλακής (ΒΕΕ) στα αεροδρόμια, το κράτος ή η Fraport, θέτουν στους αρμόδιους Υπουργούς με Ερώτησή τους 4 Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, έπειτα από πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κ.Ο., Πέτης Πέρκα.
Αφορμή γι’ αυτό στάθηκε η τροποποίηση στις έδρες των ΒΕΕ μέσα σε λίγες μόλις μέρες, με μεταφορά της έδρας μιας ΒΕΕ από τη Σάμο στη Λήμνο. Για την εξέλιξη αυτή, δημοσιεύματα ‘δείχνουν’ τη Fraport, διαχειρίστρια εταιρία του αερολιμένα της Σάμου, η οποία φέρεται να μην συναίνεσε στη λειτουργία της ΒΕΕ στις εγκαταστάσεις της.
Η Fraport υποστηρίζει ότι ο λόγος που αρνήθηκε τη λειτουργία μόνιμης βάσης ελικοπτέρων στο αεροδρόμιο της Σάμου είναι ότι «δεν υπάρχει χώρος» και παραπέμπει όλους τους ενδιαφερομένους στη Σύμβαση Παραχώρησης. Παρ’ όλα αυτά, από τη Σύμβαση δεν προκύπτει ότι χρειάζεται η συναίνεση της εταιρίας για μια κρατική λειτουργία, όπως είναι η τοποθέτηση ΒΕΕ, την οποία προφανώς το κράτος θεωρεί απαραίτητη.
Επιπλέον, στην πραγματικότητα η Fraport επικαλείται και εφαρμόζει τη Σύμβαση μόνο όταν τη συμφέρει – πάντα σε αγαστή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών. Οπως για παράδειγμα το 2021, όταν η πανδημία του κορωνοϊού ‘βαφτίστηκε’ Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου, ώστε η εταιρία να λάβει αποζημιώσεις.
Δεν ισχύει το ίδιο όμως όταν έχουμε να κάνουμε με ζητήματα κρατικού ελέγχου και εποπτείας, όπου τότε η Σύμβαση ‘ξεχνιέται’, αρχικά από το αρμόδιο Υπουργείο, επομένως και από τη Fraport. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ενώ η Σύμβαση αναφέρει ρητά την εγκατάσταση Αεροπορικών Αρχών στα αεροδρόμια, η κυβέρνηση με το Ν4757/2020 προχώρησε στην κατάργηση των Αρχών αυτών, χωρίς όμως παράλληλα να καταργηθεί ρητά το Αρθρο 229 του Ν4389/2016, διότι κάτι τέτοιο θα αποτελούσε παραβίαση της Σύμβασης.
Με αφορμή την εν λόγω κατάργηση, η Fraport ζήτησε πρόσφατα να της αποδοθούν τα γραφεία των Αερολιμενικών υπαλλήλων της ΥΠΑ στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται, ενώ ανακοίνωσε ότι θα τους αφαιρεθούν και οι μπλε κάρτες εργαζομένων, ώστε να μην έχουν πλέον πρόσβαση στους ελεγχόμενους χώρους των αεροδρομίων.
Με βάση τα παραπάνω, αναρωτιέται κανείς αν πράγματι η άρνηση της εταιρίας για την εγκατάσταση ΒΕΕ στο αεροδρόμιο της Σάμου οφείλεται σε έλλειψη χώρου ή αν η Fraport δεν ήθελε να αναλάβει την ευθύνη και το κόστος που συνεπάγεται η υποστήριξη μιας τέτοιας μόνιμης Βάσης, για την οποία πιθανόν θα απαιτούνταν και 24ωρη λειτουργία υποστηρικτικών δομών.
Σε κάθε περίπτωση, η δημιουργική αυτή ασάφεια νόμων και συμβάσεων, η παντελής έλλειψη ελέγχων, η μη εφαρμογή των Αερολιμενικών Διατάξεων και η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων, αποτελούν το τέλειο ‘κοκτέιλ’ για τη δημιουργία ζητημάτων ασφαλείας στις αερομεταφορές. Κάτι που άλλωστε επιβεβαιώνεται και στην πράξη, με σειρά συμβάντων να λαμβάνουν χώρα στα αεροδρόμια, από τη στιγμή που ξεκίνησε η σταδιακή κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών.
Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς ερωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς για το ποιοι είναι οι λόγοι που οδήγησαν στη μετεγκατάσταση της έδρας της ΒΕΕ από τον αερολιμένα της Σάμου στον αερολιμένα της Λήμνου και αν προτίθενται να επανεξετάσουν το ζήτημα. Ερωτούν επίσης από πού προβλέπεται η απόφαση για μια κρατική λειτουργία να εξαρτάται τελικά από τη Fraport.
Τέλος, επαναφέρουν τα ερωτήματα σχετικά με την κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών, ζήτημα που πέρα από το ότι παραβιάζει τη Σύμβαση Παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, είναι και καταστροφικό για την ασφάλεια των αερομεταφορών.
Δείτε ΕΔΩ ολόκληρη την ερώτηση.