Ερώτηση προς τον Υπουργό Εξωτερικών κατέθεσαν ο Πρόεδρος της ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ, Αλέξης Χαρίτσης, και η βουλεύτρια και αρμόδια για θέματα εξωτερικής πολιτικής, Σία Αναγνωστοπούλου με θέμα «Αναγκαία η παρέμβαση και της Ελλάδας στην υπόθεση της Ν. Αφρικής κατά του Ισραήλ για παραβίαση της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας στην Παλαιστίνη»

Kοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Εξωτερικών κατέθεσαν ο Πρόεδρος της ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ, Αλέξης Χαρίτσης, και η βουλεύτρια και αρμόδια για θέματα εξωτερικής πολιτικής, Σία Αναγνωστοπούλου, με αφορμή τη δήλωση παρέμβασης που κατέθεσε η Ιρλανδία στην υπόθεση που επισπεύδει η Ν. Αφρική κατά του Ισραήλ για παραβίαση της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας στην Παλαιστίνη ήδη από τον Δεκέμβριο του 2023 και η οποία έχει στο μεταξύ οδηγήσει στην έκδοση από το Διεθνές Δικαστήριο Δικαιοσύνης (ICJ) διαταγής προσωρινών μέτρων για την αποτροπή του κινδύνου γενοκτονίας.

Οπως τονίζουν στο κείμενο της ερώτησης «Η ελληνική κυβέρνηση, αντίθετα, και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει επικυρώσει τη Σύμβαση κατά της Γενοκτονίας εδώ και εβδομήντα χρόνια, όχι απλώς δεν έχει προβεί σε μια ανάλογη πρωτοβουλία, αλλά αντίθετα μέχρι σήμερα έχει τηρήσει στάση αποχής από κάθε διεθνή κίνηση για τη διευθέτηση της κρίσης στη Μέση Ανατολή και την προστασία του Παλαιστινιακού λαού που πλήττεται βάναυσα κατά παράβαση κάθε έννοιας διεθνούς δικαίου».

Υπενθυμίζουν δε, ότι  «Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις λίγες ημέρες πριν, η χώρα μας στη ΓΣ του ΟΗΕ απείχε στην ψηφοφορία επί του αιτήματος της Νορβηγίας για την αποστολή ερωτήματος για γνωμοδότηση από το ICJ για τις υποχρεώσεις του Ισραήλ έναντι του ΟΗΕ, άλλων διεθνών οργανισμών και τρίτων κρατών σχετικά με την απρόσκοπτη παροχή επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθειας στον άμαχο πληθυσμό των κατεχόμενων παλαιστινιακών περιοχών».

Καταλήγοντας ο Πρόεδρος της ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ  Αλ. Χαρίτσης και η βουλεύτρια και αρμόδια για θέματα εξωτερικής πολιτικής,Σ. Αναγνωστοπούλου,σημειώνουν ότι: «Μετά την Ιρλανδία, είναι ευκαιρία τώρα η Ελλάδα να παρέμβει βάσει του άρθρου 63 του Καταστατικού του ΔΔΔ στην υπόθεση της Ν. Αφρικής κατά του Ισραήλ, για την ερμηνεία των όρων της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας, όπως έχει δικαίωμα και όπως έπραξε, εξάλλου, μαζί με άλλες χώρες, στην υπόθεση Ουκρανίας κατά Ρωσίας το 2022-2023, με την ίδια νομική βάση. Ετσι, η χώρα μας θα αποδείκνυε αυτό που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο για κάθε σύγχρονη δημοκρατική χώρα: ότι αποδέχεται και στηρίζει απαρέγκλιτα, χωρίς αστερίσκους ή επιλεκτικές ευαισθησίες, τις αρχές του διεθνούς δικαίου».

«Επιπρόσθετα», επισημαίνουν, «μία παρέμβαση της Ελλάδας ανάλογη με αυτή της Ιρλανδίας θα αποτελούσε κίνηση ιδιαίτερης συμβολικής σημασίας και θα έδινε ουσιαστικό περιεχόμενο στη συμμετοχή της χώρας μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Μια συμμετοχή που όχι απλώς δεν επιτάσσει ουδετερότητα, αλλά αντίθετα έχει αξία μόνο ως μια ευκαιρία για τη χώρα μας να συνεισφέρει ενεργά στις προσπάθειες για την προάσπιση του διεθνούς δικαίου και την επίτευξη παγκόσμιας ειρήνης και ασφάλειας».

Και ερωτούν τον αρμόδιο Υπουργό Εξωτερικών:

-Προτίθεται η Ελλάδα να προχωρήσει σε παρέμβαση στην υπόθεση της Ν. Αφρικής κατά του Ισραήλ, κατά το παράδειγμα της Ιρλανδίας αλλά και άλλων χωρών;

 – Αν όχι, πώς δικαιολογεί την απόφασή της να μην παρέμβει στην υπόθεση Ν. Αφρικής κατά Ισραήλ, βάσει του άρθρου 63 του Καταστατικού του Διεθνούς Δικαστηρίου όπως ακριβώς έπραξε στην υπόθεση Ουκρανίας κατά Ρωσίας; 

-Σε ποιες ενέργειες έχει σκοπό να προχωρήσει η Ελλάδα, ως εκλεγμένο μέλος πλέον του Συμβουλίου της Ασφαλείας του ΟΗΕ, σχετικά με την κατάπαυση του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας και την αποτροπή της συνέχισης της γενοκτονίας που συντελείται στον Παλαιστινιακό λαό από το κράτος του Ισραήλ; 

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της Ερώτησης.

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς

τον Υπουργό Εξωτερικών

Αθήνα, 9.1.2025

Θέμα: Αναγκαία η παρέμβαση και της Ελλάδας στην υπόθεση της Ν. Αφρικής κατά του Ισραήλ για παραβίαση της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας στην Παλαιστίνη.

Τη Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025, όπως ανακοίνωσε το Διεθνές Δικαστήριο Δικαιοσύνης (ICJ), η Ιρλανδία έγινε η δεύτερη ευρωπαϊκή χώρα, μετά την Ισπανία, και η ενδέκατη συνολικά, που άσκησε παρέμβαση στην υπόθεση που επισπεύδει η Ν. Αφρική κατά του Ισραήλ για παραβίαση της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας στην Παλαιστίνη ήδη από τον Δεκέμβριο του 2023 και η οποία έχει στο μεταξύ οδηγήσει στην έκδοση από το ΔΔΔ διαταγής προσωρινών μέτρων για την αποτροπή του κινδύνου γενοκτονίας.

Συγκεκριμένα, η Ιρλανδία, επικαλούμενη το άρθρο 63 του Καταστατικού του Δικαστηρίου και το καθεστώς της ως συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση για την πρόληψη και την τιμωρία του εγκλήματος της Γενοκτονίας του 1948, κατέθεσε στη Γραμματεία του Δικαστηρίου δήλωση παρέμβασης στην υπόθεση που αφορά το έγκλημα της γενοκτονίας στη Λωρίδα της Γάζας (Νότια Αφρική εναντίον Ισραήλ). 

Η ελληνική κυβέρνηση, αντίθετα, και παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει επικυρώσει τη Σύμβαση κατά της Γενοκτονίας εδώ και εβδομήντα χρόνια, όχι απλώς δεν έχει προβεί σε μια ανάλογη πρωτοβουλία, αλλά αντίθετα μέχρι σήμερα έχει τηρήσει στάση αποχής από κάθε διεθνή κίνηση για τη διευθέτηση της κρίσης στη Μέση Ανατολή και την προστασία του Παλαιστινιακού λαού που πλήττεται βάναυσα κατά παράβαση κάθε έννοιας διεθνούς δικαίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις λίγες ημέρες πριν, η χώρα μας στη ΓΣ του ΟΗΕ απείχε στην ψηφοφορία επί του αιτήματος της Νορβηγίας για την αποστολή ερωτήματος για γνωμοδότηση από το ICJ για τις υποχρεώσεις του Ισραήλ έναντι του ΟΗΕ, άλλων διεθνών οργανισμών και τρίτων κρατών σχετικά με την απρόσκοπτη παροχή επείγουσας ανθρωπιστικής βοήθειας στον άμαχο πληθυσμό των κατεχόμενων παλαιστινιακών περιοχών. Πρόκειται για μια στάση ακατανόητη απέναντι σε ένα ψήφισμα που εγκρίθηκε με ευρύτατη πλειοψηφία, και μάλιστα υπερψηφίστηκε από σχεδόν το σύνολο των κρατών-μελών της ΕΕ, περιλαμβανομένης της Γερμανίας, για την οποία η κυβέρνηση οφείλει απαντήσεις στον ελληνικό λαό.

Μετά την Ιρλανδία, είναι ευκαιρία τώρα η Ελλάδα να παρέμβει βάσει του άρθρου 63 του Καταστατικού του ΔΔΔ στην υπόθεση της Ν. Αφρικής κατά του Ισραήλ, για την ερμηνεία των όρων της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας, όπως έχει δικαίωμα και όπως έπραξε, εξάλλου, μαζί με άλλες χώρες, στην υπόθεση Ουκρανίας κατά Ρωσίας το 2022-2023, με την ίδια νομική βάση, και μάλιστα παρέστη στο Δικαστήριο για να υποστηρίξει την παρέμβασή της στην ακροαματική διαδικασία τον Σεπτέμβριο του 2023. Ετσι, η χώρα μας θα αποδείκνυε αυτό που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο για κάθε σύγχρονη δημοκρατική χώρα: ότι αποδέχεται και στηρίζει απαρέγκλιτα, χωρίς αστερίσκους ή επιλεκτικές ευαισθησίες, τις αρχές του διεθνούς δικαίου.

Επιπρόσθετα, η τρέχουσα χρονική συγκυρία, με την έναρξη της θητείας της Ελλάδας ως εκλεγμένου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας ΟΗΕ από την αρχή του χρόνου, είναι η πλέον κατάλληλη. Μια παρέμβαση της Ελλάδας ανάλογη με αυτή της Ιρλανδίας θα αποτελούσε κίνηση ιδιαίτερης συμβολικής σημασίας και θα έδινε ουσιαστικό περιεχόμενο στη συμμετοχή της χώρας μας στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, μια συμμετοχή που όχι απλώς δεν επιτάσσει ουδετερότητα, αλλά αντίθετα έχει αξία μόνο ως μια ευκαιρία για τη χώρα μας να συνεισφέρει ενεργά στις προσπάθειες για την προάσπιση του διεθνούς δικαίου και την επίτευξη παγκόσμιας ειρήνης και ασφάλειας.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

-Προτίθεται η Ελλάδα να προχωρήσει σε παρέμβαση στην υπόθεση της Ν. Αφρικής κατά του Ισραήλ, κατά το παράδειγμα της Ιρλανδίας αλλά και άλλων χωρών;

 – Αν όχι, πώς δικαιολογεί την απόφασή της να μην παρέμβει στην υπόθεση Ν. Αφρικής κατά Ισραήλ, βάσει του άρθρου 63 του Καταστατικού του Διεθνούς Δικαστηρίου όπως ακριβώς έπραξε στην υπόθεση Ουκρανίας κατά Ρωσίας; 

-Σε ποιες ενέργειες έχει σκοπό να προχωρήσει η Ελλάδα, ως εκλεγμένο μέλος πλέον του Συμβουλίου της Ασφαλείας του ΟΗΕ, σχετικά με την κατάπαυση του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας και την αποτροπή της συνέχισης της γενοκτονίας που συντελείται στον Παλαιστινιακό λαό από το κράτος του Ισραήλ; 

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Μοιράσου το: