Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των πόρων που θα κατευθυνθούν στο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα (KTK) ζητούν να μάθουν εννέα (9) βουλευτές της Νέας Αριστεράς με ερώτηση που κατέθεσαν, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέως της Νέας Αριστεράς, Πέτης Πέρκα.
To KTK, που θεσπίστηκε με τον Κανονισμό 2023/955 της ΕΕ, έχει ως σκοπό την αντιμετώπιση των προκλήσεων που απορρέουν από την επέκταση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ΣΕΔΕ) και στις εκπομπές από καύσιμα που χρησιμοποιούνται στα κτίρια και στις οδικές μεταφορές, ειδικά για τα ευάλωτα νοικοκυριά, τις ευάλωτες πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους ευάλωτους χρήστες των μεταφορών. Στοχεύει δηλαδή στην αντιμετώπιση στην καταπολέμηση της ενεργειακής ή/και μεταφορικής φτώχειας.
Τα κράτη-μέλη μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κονδύλια του ΚΤΚ σε μέτρα και επενδύσεις στους τομείς εξοικονόμησης και την ανακαίνιση/ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού τομέα, την προώθηση τεχνολογιών ψύξης και θέρμανσης που αξιοποιούν Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και σε μεταφορικές λύσεις χαμηλών ή/και μηδενικών εκπομπών. Εχουν επιπλέον, τη δυνατότητα να διαθέσουν μέρος των κονδυλίων του ΚΤΚ σε μέτρα άμεσης εισοδηματικής στήριξης των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Οπως σημειώνουν οι βουλευτές, οι πολιτικές και τα μέτρα που θα προκρίνει και θα υιοθετήσει κάθε κράτος-μέλος θα αποτυπωθούν σε Κοινωνικά Κλιματικά Σχέδια (ΚΚΣ) που θα καταρτίσουν σε εθνικό επίπεδο, τα οποία πρέπει να υποβληθούν έως τις 30 Ιουνίου 2025 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα εθνικά αυτά ΚΚΣ, όπως προβλέπει ο Κανονισμός πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με τις τοπικές και περιφερειακές αρχές, τους οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους και τις σχετικές οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών.
Τονίζουν ακόμη πως το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα δεν πρέπει να γίνει άλλη μία χαμένη ευκαιρία για την Ελλάδα, ότι το ΚΤΚ και η πράσινη μετάβαση δεν αφορούν μόνο την τρέχουσα κυβερνητική θητεία, καθώς και ότι η πορεία των Προγραμμάτων Εξοικονόμησης και ενεργειακής αναβάθμισης είναι ιδιαιτέρως προβληματική τα τελευταία πέντε και πλέον έτη.
Ρωτούν τα συναρμόδια Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Υποδομών και Μεταφορών: αν έχει προχωρήσει ο προσδιορισμός των ευάλωτων νοικοκυριών (στα σπίτια και τις μεταφορές) και μικροεπιχειρήσεων και ποια είναι η αρχική αποτίμηση των επιπτώσεων από το ΣΕΔΕ 2, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα βάσει του οποίου η κυβέρνηση θα προχωρήσει στα προβλεπόμενα από τον Κανονισμό βήματα, ποια είναι τα μέτρα που σκοπεύει να λάβει η κυβέρνηση για τη μείωση των ρύπων στον κτιριακό τομέα και τις μεταφορές εκτός των προβλεπόμενων μέσω ΣΕΔΕ 2.
Ζητούν επίσης από την ελληνική κυβέρνηση να δεσμευτεί ότι θα στηρίξει: μέτρα κοινωνικής ενέργειας, όπως οι ενεργειακές κοινότητες ευρείας κοινωνικής συμμετοχής, μέτρα προώθησης της κοινωνικής κατοικίας, η οποία στη χώρα μας σημειώνει από τα χαμηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, καθώς και μέτρα προώθησης των μέσων μαζικής μεταφοράς και του σιδηροδρόμου, επενδύσεις στα οποία παραμένουν ανεπαρκείς σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Ρωτούν τέλος, ποια θα είναι η διαδικασία διαβούλευσης που θα ακολουθηθεί και πόσο ανοιχτοί θα είναι οι διάλογοι σε συμμετοχή, πώς θα εγγυηθεί η κυβέρνηση ότι η ελληνική κοινωνία θα ενημερωθεί επαρκώς, διαφανώς και εγκαίρως για τα μέτρα και τις προκλήσεις που απορρέουν από το ΚΚΣ, καθώς και ποια θα είναι η διαδικασία διαβούλευσης και διαλόγου με τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις του Ελληνικού Κοινοβουλίου.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης ΕΔΩ