Δήλωση Πέτης Πέρκα: «Μπορεί ο Υπουργός Υποδομών & Μεταφορών να μας διαβεβαιώσει ότι η Hellenic Train και η Rail Cargo εφαρμόζoυν την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων;»

Ακουσα χθες τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας σε τηλεοπτικό σταθμό να χαρακτηρίζει ως «παρανοϊκή θεωρία» την ύπαρξη παράνομου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία. Συνεχίζοντας μάλιστα το συλλογισμό του, έθεσε το ερώτημα του «τι θα γινόταν, αν το τρένο μετέφερε καύσιμα νόμιμα», εννοώντας ότι και στην περίπτωση αυτή θα είχαμε μια ισχυρή έκρηξη, αλλά η συγκεκριμένη έκρηξη δεν θα απομάκρυνε τη σκέψη μας από την αιτία του δυστυχήματος, η οποία είναι η σύγκρουση των δύο τρένων. Να πω κατ’ αρχάς ότι θα συμφωνήσω στο τελευταίο με τον κ. Σκυλακάκη. Μέσα στον καταιγισμό πληροφοριών και νέων στοιχείων που έρχονται ‘στο φως’, δεν πρέπει να χάνουμε τη ‘μεγάλη εικόνα’. Το έγκλημα των Τεμπών είναι ότι εν έτη 2023 στην Ελλάδα συγκρούστηκαν μετωπικά δυο τρένα που κινούνταν σε διπλή γραμμή, με αποτέλεσμα το θάνατο 57 ανθρώπων.

Δεν φαίνεται να συμφωνούν φυσικά μαζί του τα υπόλοιπα κυβερνητικά στελέχη και ο Πρωθυπουργός, οι οποίοι τελευταία εστιάζουν μόνο στα βίντεο που δόθηκαν στη δημοσιότητα δυο χρόνια μετά και στο φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, για το οποίο εμφανίζονται όλο και πιο σίγουροι ότι δεν ήταν παράνομο. ‘Ξεχνώντας’ όμως ότι ακόμα κι αν αποδειχθεί η γνησιότητα των βίντεο, παραμένει αναπάντητο το ερώτημα τι προκάλεσε την έκρηξη. Και, το κυριότερο, ‘ξεχνώντας’ ότι γεγονός παραμένει πως επί κυβέρνησης ΝΔ, το άλλοτε πιο ασφαλές μαζικό μέσο μεταφοράς έφτασε σε τέτοια επίπεδα διάλυσης και κατάρρευσης, ώστε να συμβεί το πιο τραγικό δυστύχημα που έχουμε ζήσει ποτέ στη χώρα. Σε σχέση όμως με το ερώτημα του κ. Σκυλακάκη για το τι μετέφερε στο δυστύχημα η Hellenic Train ή τι μεταφέρει μια κοινή καθημερινή, μου ήρθε στο μυαλό πρόσφατη δήλωση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών, σύμφωνα με την οποία δεν μπορεί «να βάλει το χέρι του στη φωτιά», αφού αυτό είναι σε γνώση μόνο της σιδηροδρομικής επιχείρησης.

Ας δεχθούμε ότι πράγματι το Υπουργείο δεν έχει ευθύνη για το τι μεταφέρει ανά πάσα στιγμή με τα τρένα της μια ιδιωτική εταιρία. Γι’ αυτό που έχει όμως ευθύνη το Υπουργείο και ο αρμόδιος Υπουργός είναι το αν η εν λόγω εταιρία εφαρμόζει την υπ’αρ. 200035 Κοινή Υπουργική Απόφαση της 23ης Ιουνίου 2023, που αφορά στην προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/68/ΕΚ σχετικά με τις εσωτερικές μεταφορές επικίνδυνων εμπορευμάτων. Η συγκεκριμένη Οδηγία ορίζει σαφείς υποχρεώσεις στους μεταφορείς επικίνδυνων εμπορευμάτων, οι οποίες αφορούν, μεταξύ άλλων, την εκπαίδευση των εμπλεκόμενων ατόμων, τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνονται κατά τη μεταφορά, τη συγκεκριμένη συσκευασία των επικίνδυνων εμπορευμάτων, τη χρήση φορητών και σταθερών δεξαμενών, τη διαδικασία αποστολής, τη σήμανση, τους ελέγχους, και πλήθος άλλες υποχρεώσεις, οι οποίες αναφέρονται στο κείμενο των 2.876 σελίδων της Οδηγίας.

Συνεχίζοντας λοιπόν το ερώτημα του Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας, θα ήθελα να απευθυνθώ στον κ. Σταϊκούρα και να τον ρωτήσω το εξής: Μπορεί ‘να βάλει το χέρι του στη φωτιά’ ότι η Hellenic Train, αλλά και η Rail Cargo που επίσης εκτελεί σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, τηρούν όλες τις προδιαγραφές και έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, όπως είναι και τα καύσιμα; Των νόμιμων επικίνδυνων εμπορευμάτων, και όχι κατά το δυστύχημα, αλλά καθημερινά.

Γιατί αν ο Υπουργός δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει ότι εφαρμόζεται μια ΚΥΑ που μάλιστα υπογράφηκε μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, πώς μπορεί να μας διαβεβαιώνει για την ασφάλεια των τρένων σήμερα; Εγώ θέτω απλά και καλόπιστα το ερώτημα. Τις απαντήσεις τις έχει ο Υπουργός.

 

Μοιράσου το: