Δίκτυο Δημοσίων Υπαλλήλων: Η Δημόσια Διοίκηση ως μοχλός ανάπτυξης στην υπηρεσία των πολιτών.

Ποια η κατάσταση σήμερα: Το πολυδιαφημιζόμενο επιτελικό κράτος, με μια σειρά αποτυχημένων πολιτικών (Τέμπη, πυρκαγιές, υποκλοπές, απευθείας αναθέσεις, απουσία ελεγκτικών μηχανισμών), έχει δείξει τόσο τα όριά του όσο και το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Η συγκέντρωση υπερ – εξουσιών γύρω από ένα σκληρό πυρήνα στο Μέγαρο Μαξίμου, ο οποίος σχεδιάζει και εφαρμόζει πολιτικές με κύριο άξονα την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων έχει ως αποτέλεσμα την σπατάλη δημόσιων πόρων, την αναπαραγωγή πελατειακών σχέσεων και τη δημιουργία νέων ισχυρών παραγόντων και κέντρων  στη δημόσια διοίκηση. Αυτές οι επιλογές δεν είναι τυχαίες αλλά αποτελούν εργαλεία μία κυβερνητικής πολιτικής που έχει οδηγήσει στην όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων , στην απαξίωση και  ιδιωτικοποίηση δημόσιων δομών και υπηρεσιών καθώς και στην ενίσχυση των ολιγοπωλιακών πρακτικών στους κλάδους των τραπεζών , της ενέργειας και των σούπερ μάρκετ. 

Ποιο το βασικό πρόβλημα:

Οι θεσμοί και οι δομές της δημόσιας διοίκησης δεν λειτουργούν προς όφελος των πολιτών, αφού σε κάθε προσπάθεια άσκησης δημόσιας πολιτικής, επικρατούν τα ισχυρότερα και καλύτερα οργανωμένα ιδιωτικά συμφέροντα έναντι του συλλογικού, οδηγώντας στην απαξίωση του πολίτη και μετατροπή του σε πελάτη, στην καταστρατήγηση κάθε έννοιας αξιοκρατίας,  στην  σπατάλη δημοσίων πόρων και στην απώλεια δημοσίων εσόδων.  Ο παραγόμενος πλούτος ως αποτέλεσμα της «ανάπτυξης» δεν χρησιμοποιείται ως μέσο αναδιανομής του εισοδήματος υπέρ των εργαζομένων ή επέκτασης του κοινωνικού κράτους αλλά για τη επιπλέον ενίσχυση μιας νέας οικονομικής ελίτ.

Ποια η βασική μας πρόταση: Προσβλέπουμε στη δημιουργία ενός νέου μοντέλου Δημόσιας Διοίκησης με έμφαση στον κεντρικό σχεδιασμό (σε δίκτυα, υποδομές, μεγάλα έργα και συμβάσεις) που θα εκμεταλλεύεται τις οικονομίες κλίμακας και θα εξοικονομεί πόρους. Ενός κράτους με ισχυρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς για την υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων, την διασφάλιση των συμφερόντων των καταναλωτών απέναντι στην ασυδοσία των αγορών και την πάταξη της διαπλοκής. Ενός κράτους που βρίσκεται δίπλα στον πολίτη, με εμπλοκή του στο σχεδιασμό πολιτικών και με αποκεντρωμένες αρμοδιότητες σε τοπικά ζητήματα.   Ενός αποτελεσματικού κράτους, με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, με πραγματική  ψηφιοποίηση και απλοποίηση των διαδικασιών και όχι μετατροπής της γραφειοκρατίας σε ψηφιακή γραφειοκρατία. Τέλος προσβλέπουμε σε ένα κράτος με διαφάνεια, αξιοκρατία και λογοδοσία.

Ποια η βασική δέσμη της πρότασής μας:

  • Ενίσχυση μηχανισμών ελέγχου για πάταξη αισχροκέρδειας, εργασιακής ανασφάλειας, φοροδιαφυγής κτλ
  • Κεντρικός σχεδιασμός επενδύσεων για μεγάλα έργα (όπως δίκτυα ενέργειας και μεταφορών, στεγαστική πολιτική, δημόσιες συμβάσεις με κριτήριο την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος (οικολογία, ενίσχυση αγοραστικής δύναμης των πολιτών, ασφάλεια- πολιτική προστασία κ.α.) και την ταυτόχρονη πάταξη της κερδοσκοπίας.
  • Ενίσχυση του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε τοπικά ζητήματα και εμπλοκή των πολιτών σε σχεδιασμό και υλοποίηση πολιτικών (αξιοποίηση πληθοποριστικών μεθόδων και εργαλείων, δημοκρατικοποίηση των αποφάσεων με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης)
  • Ενίσχυση των Δημοσίων Υπηρεσιών με νέες προσλήψεις και αναβάθμιση των υποδομών.
  • Αξιοκρατική στελέχωση όλων των θέσεων ευθύνης του Δημόσιου τομέα. Κατάργηση της δυνατότητας τοποθέτησης μετακλητών σε θέσεις ευθύνης της διοικητικής ιεραρχίας. Ανοιχτές και διαφανείς διαδικασίες στελέχωσης των μόνιμων αντιπροσωπειών της χώρας σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς
  • Ενίσχυση της διαφάνειας με υποχρεωτική ανάρτηση του συνόλου των δημόσιων δεδομένων (πέραν των απορρήτων) με χρηστικό τρόπο που διασφαλίζεται η εύκολη και άμεση εύρεση της πληροφορίας, η επαναχρησιμοποίηση, η επεξεργασία κτλ.
  • Κωδικοποίηση της νομοθεσίας και δημιουργία δημόσιας και δωρεάν  βάσης νομικών δεδομένων μέσω της οποίας ο πολίτης θα μπορεί να αναζητά και να παρακολουθεί τις αλλαγές στη πρωτογενή και δευτερογενή νομοθεσία.Καθιέρωση της Απλής γλώσσας κατά την δευτερογενή νομοθεσία και τη  γραπτή επικοινωνία της δημόσιας διοίκησης με τους πολίτες προκειμένου να διασφαλίζετε η  σαφής κατανόηση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων τους.
  • Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου Δημοσίων Συμβάσεων. Περιορισμός των ορίων απευθείας αναθέσεων για τις προμήθειες. Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός προμηθειών με συμφωνίες πλαίσιο για εξοικονόμηση κόστους και διασφάλιση των οικονομικών συμφερόντων του δημοσίου της απέναντι σε εκβιαστικές πρακτικές (μονοπωλιακών πρακτικών) παρόχων υπηρεσιών του δημοσίου.
  • Δραστική μείωση των αναθέσεων σε εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, και μόνο υπό την προϋπόθεση ότι αφορά σε εξειδικευμένη γνώση η οποία δεν μπορεί να προσφερθεί από το υπάρχον δυναμικό της δημόσιας διοίκησης (αξιοποίηση και θετική κινητροδότηση του υπάρχοντος δυναμικού).
  • Απλοποίηση των διαδικασιών και περιορισμός της γραφειοκρατικής διαδικασίας. Αυτεπάγγελτη αναζήτηση πληροφορίας μεταξύ των δημόσιων υπηρεσιών, απομπλέκοντας τον πολίτη από την αναζήτηση, συλλογή και προσκόμιση της πληροφορίας. Περαιτέρω ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων.

Μοιράσου το: